Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Suippumadonlakkihavainnot 2020

Poissa ruoja

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 122
    • Karma: 30
  • Juodaanko vähän Varjosahtia?
    • Profiili
Oulun suunnalta ei ole löytynyt, tosin ensikertalainen tässä etsii... Kuljen luonnossa tosi paljon ja ehkä kuvittelin että löytyisi vähän helpommin vaan ei ole ollut tuuria yhtään 😕

Onko muilla tällä suunnalla? Onko mitään vinkkejä? Kiitos!

Oulusta 30km johonki suuntaan oon löytäny reilu pari sataa tälle kautta. Eipä oikein muuta vinkkiä tule mieleen kuin että koittaa vaan etsiä oikeista paikoista. Tämä on eeppisen pätevä teos: https://psilosybiini.info/taika/taika2015-final-print.pdf


Poissa mikale

    • Viestejä: 9
    • Karma: 3
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: ruoja
Oulusta 30km johonki suuntaan oon löytäny reilu pari sataa tälle kautta. Eipä oikein muuta vinkkiä tule mieleen kuin että koittaa vaan etsiä oikeista paikoista. Tämä on eeppisen pätevä teos: https://psilosybiini.info/taika/taika2015-final-print.pdf

Olen toki lukenut tuon teoksen! Jotenkin ehkä vaan huono tuuri. Taas kävin päiväkävelyllä metsässä, oon etsinyt vanhoilta pelloilta, heinätupoista, sähkölinjojen alta vaan joku nyt mättää. Onko muut sienet lähistöllä vinkki siitä että näitäkin voisi löytyä? Entä mesimarjat? Niitä on usein tullut vastaan, tai siis lehtiä lähinnä, marjoja vain ihan pari.


Poissa Kaaleppi

    • Viestejä: 57
    • Karma: 11
    • Profiili
@Mikale. jos alueella ei näy muitakaan sieniä niin ei siellä todennäköisesti ole suippumadonlakkejakaan. Sienet ylipäätään ovat hyvä indikaattori tietysti sen nurmilauhan lisäksi. Koita käydä katsomassa sateiden jälkeen. Entä millaiset ovat olleet lämpötilat? Jos keskilämpötila on luokkaan 17 astetta, kuten taitaa oulun seudulla olla, niin viiletessä voi vielä ihmeitä tapahtua.


Psykedeelinen isännys

  • Vieras
Tätä kuvaa jo tunnistuspyynnöissä esittelin ja nyt asian varmistuttua voi laittaa tähän ketjuun. Elämäni ensimmäinen löydös. Voi pojat tästä on tulossa hyvä syksy.


Poissa Kaaleppi

    • Viestejä: 57
    • Karma: 11
    • Profiili
@psykedeelinen isännys. Itse uutena valokuvaajana pohdin mistä sienen lakin vaalea reunus johtunee? Jos vaikka @velho tai muu osaava taho voisi selventää minulle🙏 onko kyse vain sienen varhaisesta iästä??


Psykedeelinen isännys

  • Vieras
Tuon yksilön tapauksessa ainakin kun vanheni samannäköiseksi mikä on esim sienivalokuvaus oppaan kannessa. En tiedä sitten yleisemmin kun aloittelija olen itsekin.


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Tuo vaalea lakinreunus on mitä luultavimmin helttojen suojusjätettä, joka jostain syystä on jäänyt noin näkyväksi tuohon lakin reunaan. Yleensähän se "putoaa" tohon jalan yläosaan ja alkaa itiöemän aikuistusessa värjäytyä itiöpölystä.


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Pohjois-Savon taikaa.


Poissa ruoja

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 122
    • Karma: 30
  • Juodaanko vähän Varjosahtia?
    • Profiili
Oulun suunnalta ei ole löytynyt, tosin ensikertalainen tässä etsii... Kuljen luonnossa tosi paljon ja ehkä kuvittelin että löytyisi vähän helpommin vaan ei ole ollut tuuria yhtään 😕

Onko muilla tällä suunnalla? Onko mitään vinkkejä? Kiitos!

No semmonen vinkki tuli mieleen että jos spotti ei oo ihan vaaterissa, vaan viettää johonki suuntaan edes loivasti, on havainnot helpompia tehdä kun kulkee ns. ylämäkeenpäin. Ja kun kyykistyy välillä ja kattelee ruohonjuuritasolta vähän kauemmaskin näkyvyyden niin salliessa saattaa löytää yllätyksiä :)


Poissa Kuuvasara

    • Viestejä: 5
    • Karma: 5
    • Profiili
Pohjois-Karjalasta bongattu vajaa 300 yksilöä, nythän tämä sienikausi lähti käyntiin! Heinäpeltoa missä nurmilauhaa, mutta itse sienet oli harvoin nurmilauhatupsuissa! Itse ainakin yllätyin miten paljon muitten heinälaatujen juurelta sai suippuja keräillä 😁 en oo ikinä näin hyvää saalista saanut, nyt on onnellinen olo!


Poissa Höperöhapero

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 2
    • Profiili
Kanta-Hämeessä uskallan sanoa että kausi on nyt virallisesti alkanut, tämän päivän reissulla näkyi reilusti yli 200kpl, kolme viikkoa sitten näkyi ensimmäiset, mutta nyt tuntuu ettei enää tarvitse kuin kumartua. Heinäpeltoa jossa kasvaa ruokoa. Lisäisin muuten hyviin indikaattorikasveihin tämän ruo'on, lieneekö järviruoko(?) Vihreä ruoko kuitenkin mihin tulee ruskea "kukka". Tätä kasvaa 4/5 omista spoteista.  Ei muuta kuin kuvausonnea kaikille! :)


Poissa Pallero

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 1
    • Profiili
Lisäisin muuten hyviin indikaattorikasveihin tämän ruo'on, lieneekö järviruoko(?) Vihreä ruoko kuitenkin mihin tulee ruskea "kukka". Tätä kasvaa 4/5 omista spoteista.  Ei muuta kuin kuvausonnea kaikille! :)

Paul Stametsin maailman psilosybiinisienet kirjassa mainitaan Semilanceatan kohdalta "sedge grass".
Wikipedia antaa tekstihaulla tämän: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sarat
Noita erilaisia sarakasveja näyttää olevan vaikka millä mitalla, oiskohan ollut jokin niistä?


Poissa jkt666

    • Viestejä: 52
    • Karma: 9
    • Profiili
Liian kuivaa vielä sawossa. Varjopuolelta kuitenkin jotain löytyi.


Poissa tattinen

    • Viestejä: 113
    • Karma: 4
    • Profiili
Pohjois-Karjalasta bongattu vajaa 300 yksilöä, nythän tämä sienikausi lähti käyntiin! Heinäpeltoa missä nurmilauhaa, mutta itse sienet oli harvoin nurmilauhatupsuissa! Itse ainakin yllätyin miten paljon muitten heinälaatujen juurelta sai suippuja keräillä 😁 en oo ikinä näin hyvää saalista saanut, nyt on onnellinen olo!

Oho! Sullahan on kuvattavia löytynyt. Eipä löytyny vakiospotilta ku yksi yksilö kuvattavaksi samasta maakunnasta.


Poissa hemulaattori

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 109
    • Karma: 34
  • Konetontut koputtelee
    • Profiili
Noniin nyt saatiin omakin kausi aloitettua luotto spotilta! Jes!! ;D Oon jo kärsimättömänä kierrellyt spotteja pari viikkoa ja nyt vihdoin tärppäsi viime viikon sateiden jälkeen. Kuvattavia löytyi vain noin 15 kappaletta mutta täällä länsirannikkolla sesonki sen kun paranee kun sateet jatkuu vielä koko seuraavan viikon ajan, ainakin toivottavasti... ::)
Ensimmäiset poimittuani oli pakko varmistaa hajun perusteella kun oli niin nuoria yksilöitä. Eihän siitä voi mitenkään erehtyä lajista kun saa vuoden ensimmäiset nuuhkaisut tuota tiettyä tuttua hajua sieraimiin <3 
Samaiselta spotilta oon esimmäiset löytänyt jo elokuun puolivälissä ekana harrastus vuonna, mutta nää ailahtelevat kelit on kyllä selkeesti viimevuosina ajanut otollisia aikoja paljon myöhemmälle syksyyn.
Kuva vielä isoimmasta  :o
https://imgur.com/ial5nzX

Edit: Oon niin kateellinen teidän muiden saaliille, Mutta onnea onistuneille!  :D