Komppaan tuota, että riippuu valtavasti henkilökunnasta. Kaikki eivät suhtaudu positiivisesti tai neutraalisti, mutta myös niitä ihmisiä on, jotka osaavat katsoa tilannetta kokonaisuutena ko. henkilön näkökulmasta.
Itse olen kertonut sienten käytöstä yksityisessä psykoterapiassa, koska koin, että terapeutti ei voi hoitaa minua omana itsenäni, jos en ole oikeasti avoin. Yritin siis todella hyötyä terapiasta tuolloin. Hyvänä puolena tässä oli, että ko. terapeutti kirjasi asioita ainoastaan kynällä paperille eikä koskaan OmaKantaan tai muualle, josta tieto olisi levinnyt. Huono puoli taas oli, että eipä tämä osannut myöskään suhtautua asiaan neutraalisti, koska toimi päivisin ison sairaalan päihdepuolella yksityisen toimintansa lisäksi (tai oli ainakin toiminut).
Sienistä voi puhua monella tavalla. Voi kertoa esimerkiksi unista tai kokemuksista meditaation aikana tms. neutraalia, jota vastaan ei hyökätä vanhasta kokemuksesta. Olennaisintahan olisi ongelmaton ja hyvä suhde hoitopuoleen, mutta tätä ei pysty aina itse valitsemaan. Toki jos menee kuvailemaan erittäin rajuja trippejä, joissa kokee egokuolemia tai kaiken olevaisen hajoamista palasiksi, saattaa se nostaa joitain kulmakarvoja, joten ihan toimiva ei tämäkään ratkaisu ole.
Kannattaa huomioida myös, että tiettyjä mielenterveyden osa-alueita tutkittaessa henkilöltä otetaan huumeseula huumeiden aiheuttamien "ongelmien" poissulkemiseksi. Tällöin esimerkiksi kannabiksesta kärähtää erittäin herkästi, jos on päivittäiskäyttäjä, eivätkä kannabinoidit ehdi hävitä elimistöstä aivan heti. Itselleni tämä tehdään nyt, kun minulta aletaan tutkimaan keskittymishäiriön/aspergerin mahdollisuutta neuropsykiatrian polilla. Seulasta onneksi ainakin asialliselta hoitotaholta kerrotaan etukäteen.