Olen pääsääntöisesti tehnyt kasvatukset minimonotub-tyyliin pf-kakkuja käyttäen. Muovirasioiden sijasta olen myös käyttänyt alumiini- tai muovivuokia, jotka on laitettu growbagiin (filtterillä oleva läpinäkyvä keskikokoinen muovipussi), mutta sillä ei väliä lopputuloksen kannalta.
Eli ensisijaisena kasvatusalustana on pf-kakut, jotka raastetaan raastinraudalla karkeaksi lastuksi. Ne kakut voi suoraan raastaa siihen toissijaiseen kasvatusalustaan. Sitä kolonisoitunutta rihmastoa lisätään sopivalla suhteella esim. itse olen laittanut reilummin 1:2, niin on ainakin nopeammin valmista ja on vastustuskykyisempää rihmastoa, jos steriili ympäristö on haasteena. Toki sitä ainesten välistä suhdetta kannattaa testailla muidenkin ohjeiden mukaisesti.
Toissijaisessa kasvatusalustassa olen käyttänyt pääsääntöisesti lehmän/hevosen lantaa, joka on pastöroitu normaalissa kattilassa. Tässä vaiheessa käytän isointa Ikean kattilaa, johon laitetaan tyynyliinassa olevat lannat ja ja kuumennetaan sopivassa lämpötilassa määrätyn ajan verran. Lämmön tarkkailussa toimii joulukinkun paistomittari, joka tökätään siihen tyynyliinassa olevan lannan keskelle. Joltain englanninkieliseltä sivustolta luin, että P.Cubensis on "dung lover" ja hyvin on toiminut
Sitten puristetaan ylimääräiset nesteet pois pastöroidusta massasta tyynyliinan läpi, annetaan jäähtyä ja lisätään bulkkiainesta ja rihmastoraastetta kerroksittain toissijaisen kasvatusalustan astiaan.
Jos tätä menetelmää käyttää, niin hajua lähtee. Itse ratkaisin ongelman tekemällä homman kerrostaloyhtiömme parkkihallissa käyttämällä kuumennuksessa Clas Ohlsonilta ostettua irtoliettä, jonka voi kytkeä lohkolämmitinpistokkeeseen. Auto kun on edessä näköesteenä ja vieressä työkalupakkia ja pahvilaatikkoa, niin ei kukaan tuntunut kiinnittävän huomiota, että mitä siellä oikein touhutaan
Lannan olen kerännyt tuoreeltaan laitumelta pääkaupunkiseudulta. Paikasta riippuen sitä voi ostaa navetoilta myös säkissä muutamalla eurolla.
Parit kuvat liitteenä.
Ai niin, tässä hyvä jenkkivideo aiheesta. Ne jenkit osaa esittää asiat usein hyvin selkeästi:
https://vimeo.com/269424252