Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Valokuvaukseni ei onnistu, entä muut

Poissa LuciaLaban

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Olen innokas valokuvaaja, hyvä kamera ja saappaat samoilla niityillä.
En ole onnistunut kuvauksessa tänä syksynä.
Haluaisin tietää mikä on tilanne Eteläsuomessa. Päivälämpötila nytkin vain 15 astetta ja hallayöt.
Olen etsinyt kuvauskohdetta niittyvihviläisiltä vanhoilta laitumilta, ei onnistu.

Nurmijävi ja lähialuueet kiinnostavat. Onko sinulla ollut onnea?
Onko tulossa katovuosi vai vaan myöhäinen kasvuaika.

Kiitokset vastauksista.


Poissa hsudak

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
  • Metsä ja luonto lähellä sydäntä
    • Profiili
Kävin muutama viikko sitten autolla Pohjois-Pohjanmaalla, jossa oli valokuvauskausi pidemmällä. Nyt tällä viikolla kävin  Uudenmaan alueella ja kameraan osui n. kolmekymmenttä kuvattavaa yksilöä. Eli näyttää olevan kohtuu hyvä tilanne Etelä-Suomessa viime vuoteen verrattuna.
Tiedän tuon tunteen, että miksi ei mitään löydy vaikka kovasti etsin? Alkuun menee vain paljon aikaa kasvupaikkojen löytämiseen ja se pitää hyväksyä. Hommaa ei ole tehty todellakaan helpoksi. Joskus voi tuntua, että tekisi mieli luovuttaa. Mutta kun venyttää pinnaa ja jaksaa nähdä vaivaa, lopulta löydät hyvän valokuvauspaikan. Siellä vaivat palkitaan ja voi valokuvata innostuksesta.

Vaikka paikka näyttäisikin ihanteelliselta, niin se ei välttämättä tarkoita että, joka paikka rehottaa täynnä kuvattavaa. Joku pieni nurkkaus kuolleiden lehtien alla voi olla ensimmäinen jemma, josta lähteä liikkelle. Lisäksi maastoa ja kasvillisuutta oppii lukemaan muutamien kymmenien etsintökertojen jälkeen aina vain paremmin sitä mukaa kun aistit kehittyvät.


Poissa Shroomery

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Olen myös etsiskellyt kuvailtavaa Keski-Uudenmaan alueelta mutta ensimmäistäkään silokkia en ole löytänyt.
Alkaa prkl turhauttaa. Vaikka olisi kuinka otollisen näköinen paikka, niin ei mitään...

Ei kai täällä "saa" spotteja kertoa tai kysellä mutta ei mua haittaisi jos joku meiliä tökkäisi :D


Poissa hsudak

    • Viestejä: 35
    • Karma: 0
  • Metsä ja luonto lähellä sydäntä
    • Profiili
Nyt on taas vaihteeksi kuivempaa, niin ei ole löytynyt mitään. Viikon takaiset sateet tuottivat hetkellisesti tulosta. Nekin  havainnot olivat lyhytaikaisia. Ajoitus on näköjään tarkkaa, sillä itiöemät ilmeisesti pysyvät hyvänä pari päivää ennen kuin alkavat mennä huonoksi ja katoavat.
Jos olisi kosteampaa, niin ruohikon lehdet ja juuret lisäksi mätänisivät siten, että sienelle olisi ravintoa.

Noh, vielä on syksyä jäljellä jos se tästä kehittyisi.  Itselläkin on homma enemmän pyörimistä siellä täällä, kun viime syksystä aloitellut tätä harrastusta.


Poissa Shroomery

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Jeps, aloitin itsekin viime syksynä enkä löytänyt mitään.
Tänä syksynä on paljon vähemmän aikaa etsiä kun on töitä niin paljon. Riittäisi että kerran löytäisi ker... kuvattavaa, ihan testimielessä. Tuollainen pieni sieni kun olisi hyvä kohde makrokuvaukseen 😁


Poissa sieni1234

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 2
    • Profiili
Itselläni ensimmäinen syksy kun kuvattavaa etsin. Aloitin vasta lokakuussa eikä ole vielä kuvattavaa tattia löytynyt, kaikenlaisia muita sieniä kylläkin. Tällä viikolla kopeloitu jo hevioslaitumen reunoja, metsätiin varressa olevaa heinäniittyä, kaupungin puolihuollolla olevia nurmi/heinä-alueita jotka leikataan muutaman kerran kesässä sekä heinikkoinen penkka valtatien vieressä. Osa varmaan vähän vääränlaisia paikkojakin mutta tänään illalla koitettava läheisen puistoalueen reunamat silmäillä läpi jos siellä olisi heinätupsua. Pitänee ottaa koira ja joku sen lelu mukaan niin ei ohikulkijat niin kummaksu mitä sieltä kyykitään ja etsitään.. ''koiran lelu tässä hukassa vain''

Toivottavasti vielä olisi satokautta jäljellä vaikka näin lokakuussa ollaan liikkeellä. Yöpakkasia ei kuitenkaan ole vielä ollut. :)

Miten yleensä bongaatte otollisia kuvausspotteja? Itse olen ajaessa silmäilllyt maastoa ja google mapsin kautta myös etsinyt sopivan oloisia spotteja ja auton kanssa sitten tarkistamaan-->


Poissa Hippi53

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Olen nyt etsinyt Tampereelta vaikka mistä valokuvattavaa ja ei onnistu, löytyykö ketään kokeneempaa joka voisi lähteä koluamaan peltoja mun kanssa? Olisi hienoa saada valokuvat syksyn ruskassa :D


Poissa vescuu

    • Viestejä: 36
    • Karma: 0
    • Profiili
Itellä meni kanssa viimesyksy ihan pieleen kun uus paikkakunta mutta jälkeenpäin sain parista paikasta vinkin niin syksyllä näkee


Poissa homit

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 34
    • Karma: 1
    • Profiili
Miten yleensä bongaatte otollisia kuvausspotteja? Itse olen ajaessa silmäilllyt maastoa ja google mapsin kautta myös etsinyt sopivan oloisia spotteja ja auton kanssa sitten tarkistamaan-->

Tuon juuri olen ainakin itse todennut parhaaksi tavaksi. Vähän ensin karkeaa kartoitusta netissä, sitten pyörä takakonttiin ja lähistölle pyöriskelemään. Alku varsin kankeaa, mutta jossain vaiheessa vain osuu - ja sitten niitä alkaakin osata etsiä oikeista paikoista.

Jos olisin uskonnollisempi, toteaisin kyllä, että sienijumalat ovat minulle olleet suotuisia, kun on löytynyt spotteja metsän keskeltäkin, mutta lie kyse lähinnä mäihästä ja niityllä hikoilun määrästä.
Tähtitaivaan alla värjyn tuijotellen kuiluun sen
Häämöttääkö jossain tieto suuremmasta, usko en


Poissa vescuu

    • Viestejä: 36
    • Karma: 0
    • Profiili
Mitenkähän vaikuttaa kuvauskohteiden löytymiseen kun ei ole satanut oikeestaan ollenkaan? Ainoastaan muutama lyhyt sadekuuro ollut


Poissa Jaman

    • Viestejä: 5
    • Karma: 0
    • Profiili
Mitenkähän vaikuttaa kuvauskohteiden löytymiseen kun ei ole satanut oikeestaan ollenkaan? Ainoastaan muutama lyhyt sadekuuro ollut

Kyllä niitä pitäisi alkaa ilmestymään myöhemmin syksyllä jos ei yöpakkaset pääse yllättämään.


Poissa Igor

    • Viestejä: 12
    • Karma: 0
    • Profiili
^Voisiko joku kokeneempi googlesienestäjä merkata Karkkilan läheltä muutaman spotin?
Toki kuvausapukin kelpaa tai retkelle mukaan lähtö, jos sopii.


Poissa vescuu

    • Viestejä: 36
    • Karma: 0
    • Profiili
Eipä vieläkään näkynyt. No on ollu vähäsateista ja lämmintä.  Tai ihan vääristä paikoista ja tunnistaminenkin välillä epävarmaa.


Poissa Shroomery

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Kolmas syksy kun on aikomuksena löytää silokkeja, kahtena edellisenä en löytänyt yhtään. Keski-Uudeltamaalta kaipaisin apuja, kaamosmasennus kun taas lähestyy.. En edes ole käynyt etsimässä kun on ollut niin lämmintä mutta ilmeisesti kannattaisi jo. Olisin äärimmäisen kiitollinen jos joku samoilta hoodeilta kykenisi auttamaan kuvauskohteen löytymisessä, turhauttaa saatana


EDIT: Siirretty sopivampaan topiciin. --Ylläpito


Poissa diedaily

    • Viestejä: 6
    • Karma: 0
  • THE UNIVERSE IS CHANGE
    • Profiili
Silokin henki kyllä tulee luoksesi kunhan olet siihen valmis.