Terve.
Tuli tälläinen tarve jakaa kun tuntuu että hieno asia on jotenkin jäänyt kadoksiin.
Ajattelin kirjoittaa vähän tänne kun luin keskusteluja ensisijaisista substraateista. Jyvistä pääasiassa.
Olen ollut vuosia suuri rukiinjyvien kuluttaja mutta minun jyvien toimittaja lopetti(kauppahallin koju). Siitten sen jälkeen olen ostanut punnitse ja säästä likkestä ruisjyviä mutta niistä on tullut liian paljon päänvaivaa. vaivaksi alkoi yleistyä että jyvät alkoi aina suuremmissa määrissä käymään kun yleensä käytän 0,8-1,5l purkkeja mutta pienemmissä purkeissa ei oo samaa vaivaa.(Bulkkin ystävä) Tiedän että jotain on eri niissä siemenissä vialla. kai se on kun ne siemenet on pääasiallisesti idätykseen. En tiedä.
No asiaan! Olen kokeillut monia tekniikoita ja etsinyt sitä parasta minulle substraattia ja olen kokeillut kaikki läpi linnunsiemenistä,poppareista ja ruohonsiemenistä saakka enkä pitänyt mitään niistä minulle soveliaana vaikka kaikki sain toimimaan ihan hyvin. Koin vaan että niissä oli oma vaivansa tai ehkä hinnallakin oli vaikutus ja tietty saatavuudella kanssa. Etsin tietoa sitten muista esim. auringonkukan siemenistä mutta en sitten löytänyt oikeastaan mitään tietoa niistä paitsi jotkut sanoi että ei oo kauhean hyvä substraatti öljyisyyden ja kelluvuuden takia. Etsin mycotopiasta, shroomerystä ja täältä eikä mitään kunnon infoa.
Sitten kuitenkin päätin kokeilla. Nyt sitten reilu puolivuotta olen käyttänyt auringonkukkan siemeniä. Ihmettelen kuinka helppo,halpa ja saatavuus joka kaupasta on jäänyt huonolle sijalle muihin verrattuna. Itse koe sen täydelliseksi.
Minulla on ollut rukiinjyvät ja sama määrä auringonkukansiemeniä (0,8l purkki) inokuloitu samalla LC.llä samaan aikaan. Kokeessa vertailin kumpi on nopeampi kolonisoitumaan. Huomasin että AK.siemenissä alkoi näkymään rihmastoa noin kolmea päivää aikaisemmin kun kun jyvissä ja kolonisoitui puolet nopeammin. Kolonisoitunut rihmasto oli rihmamaista, paksua ja köysimäistä mikä näytti paljon paremmalta kuin jyvissä.
Ihmettelin että onpas nopeaa touhua.Mutta tähän oli pieni kikka mikä teki taikoja. Meinaan aluksi kokeilin pelkillä siemenillä mutta sitten keksin keinon mikä toimi kun unelma. Pakko siis jakaa tämä tieto ja tekniikka miten minä sen teen ja haluan kuulla muiden mielipiteen ja kokeilut. Kehoitan kokeilemaan meinaan on havempaa kun jyvät ja popparit ja löytyy joka ruokakaupasta. Eikä vaadi paljoakaan enempää ku jyvät.
Aloitan jyvien huuhtelun pillusuihkulla isossa sihvilässä ja yleensä litran materiaalia huuhtelen neljässä osassa ja samalla kerään isommat tikut ja roskat pois. Sitten laitan kattilaan kraana kuumaa vettä ja ruokalusikallisen kipsiä. Jokaista litraa siemeniä kohden laitan 8-10kpl kahvimitallista kahvia(tuoretta). Sitten toimin niinkun jyvien kanssa. Auringonkukan siemenet on kelluvia niin painan sen sihvilällä siemenet upoksiin 12-24h liotus. ja sen jälkeen kiehutus 10-15min. Välillä sekoittelen ettei alimmat siemenet kärsi levyä vasten. Tarkistan siemenen koostumuksen 10min jälkeen ja jos se hajoaa mössöksi puristaessa ja siinä on kuitenkin vastusta niin ne on valmiit. Liian kauan keittely aiheuttaa että siemenkodat alkaa irtoilee. Sitten kuivaan siemenet ravistelemalla isoreikäisellä sihvilällä. Ravistelen niin kauan että kosteus on kadonnut pinnalta ja siemenet ei höyryä enään. Prosessissa kahvin purut irtoaa melkein kokonaan joukosta ja putoaa pois. Eli materiaaliin jää muutama mitallinen kahvia. Epäilen että siemenet imee itseensä kahvin ravinteet mutta ei jää muuten sinne substraattiin ja siksi toimii hyvin. Sitten vaan purkkeihin ja painekeittimeen 90min. Pienempi aika käy pienemmille purkeille mutta itse käytän 0,8-1,5l purkkeja niin siksi vaatii pitemmän PC.
Suosittelen kokeilemaan niin voit ihastua
Nyt muuten pistin kokeiluun mukaan mehiläisten siitepölyä mukaan niin näkee mitä se tekee. Toivottavasti paranee vaan entisestään!!!
Laitan kuvia niin jotkut jotka ei usko sanaa niin näkee. Tarvin löytää johdon jostain että saan kuvat koneelle. Palaan asiaan vielä tästä ja haluan kuulla muiden kommentit kokeista asiasta.
Lisäys: Tästä löytyy ohjeet siidusubiin ja muuta keskustelua.
https://www.taikasieni.net/smf/index.php?topic=1921.0