Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Docventures luontokuvakilpailu

Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Docventuresin luontokuvakilpailuun oli joku ladannut punakärpässienen kuvan otsikolla "taikatatti"  ::)

Käykää nyt joku jolla on hyviä kuvia lataamassa sinne näyttävä kuva ihan oikeasta taikatatista ettei ihmisillä tule vääriä mielikuvia.

Linkki kilpailusivulle

Me muut voimme sitten käydä sankoin joukoin äänestämässä se voittajaksi.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Miksi? Mitä merkitystä on Docventuresin kisalla?

"Vääriä mielikuvia"? Amanita muscariaa on oletettavasti käytetty sakramenttina osana maagisia rituaaleja jo vuosisatoja. Esimerkiksi suippumadonlakin psykoaktiivisen käytön historia on huomattavasti lyhyempi. Punakärpässieni on alkuperäinen taikasieni.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Miksi? Mitä merkitystä on Docventuresin kisalla?

Niin, onko merkitykselläkään loppujen lopuksi merkitystä?

Oliko tuossa viestissä jotain joka erityisesti ärsytti? Olisit raportoinut sen ylläpidolle ja laittanut minulle palautteen vaikka privana. Tiedän sitten ensi kerralla olla vähän hienotunteisempi.

"Vääriä mielikuvia"? Amanita muscariaa on oletettavasti käytetty sakramenttina osana maagisia rituaaleja jo vuosisatoja. Esimerkiksi suippumadonlakin psykoaktiivisen käytön historia on huomattavasti lyhyempi. Punakärpässieni on alkuperäinen taikasieni.

Pieni tarkennus: Jos Gordon R.Wassonia on uskominen niin Amanita Muscaria on Rig Vedassa esiintyvä "Soma". Rig Vedan lorut on kirjoitettu 1300-900 ennen ajanlaskumme alkua - siis punakärpässienen psykoaktiiviset ominaisuudet on tunnettu ainakin kolmen tuhannen vuoden ajan, ei muutamien satojen vuosien ajan. Tältä osin tiedemiehet ovat enemmän tai vähemmän yksimielisiä. Sen sijaan enemmän kiistelyä - erityisesti Wassonin ja John M. Allegron välillä - on ollut punakärpässienen uskonnollisesta käytöstä kristittyjen keskuudessa ensimmäisen tuhannen vuoden aikana. Allegron mielestä eräässä ranskalaisessa 1200-luvulla rakennetussa kivikirkossa on fresko jossa kärpässieni edustaa Hyvän ja Pahan tiedon puuta. Wasson ei sen sijaan ilmeisesti oman vakaumuksensa takia voinut koskaan hyväksyä sitä että kristinuskolla olisi yhteyttä huumaaviin sieniin.

Varhaisimmat kuvat joiden uskotaan esittävän Psilocybe -sukuisia sieniä ovat noin 10 000 vuoden takaa ennen ajanlaskumme alkua (Tassilin luolamaalaukset). Etenkin Terence McKenna on sitä mieltä että Psilocybe-sieniten käytöllä on ollut tärkeä rooli ihmisevoluutiossa, erityisesti puhutun kielen kehittymisessä (stoned ape -teoria). Se olivatko nämä sienet suippomadonlakkeja tai muita Psilocybe lajikkeita on minusta pelkkää saivartelua.

Jokainen voi päättää itse mikä on itselle se aito ja alkuperäinen taikasieni ja missä tatissa on mahdollisesti enemmän taikaa. Vaikutuksethan vaihtelevat muutenkin yksilökohtaisesti. Tällä foorumilla vakiintuneessa kielenkäytössä taikasienillä tarkoitetaan käsittääkseni kuitenkin nimenomaan madonlakkeja ja muita psilosybiinipitoisia sieniä.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
"Vääriä mielikuvia"? Amanita muscariaa on oletettavasti käytetty sakramenttina osana maagisia rituaaleja jo vuosisatoja. Esimerkiksi suippumadonlakin psykoaktiivisen käytön historia on huomattavasti lyhyempi. Punakärpässieni on alkuperäinen taikasieni.
Jos Gordon R.Wassonia on uskominen niin Amanita Muscaria on Rig Vedassa esiintyvä "Soma". Rig Vedan lorut on kirjoitettu 1300-900 ennen ajanlaskumme alkua - siis punakärpässienen psykoaktiiviset ominaisuudet on tunnettu ainakin kolmen tuhannen vuoden ajan, ei muutamien satojen vuosien ajan. Tältä osin tiedemiehet ovat enemmän tai vähemmän yksimielisiä.

Varhaisimmat kuvat joiden uskotaan esittävän Psilocybe -sukuisia sieniä ovat noin 10 000 vuoden takaa ennen ajanlaskumme alkua (Tassilin luolamaalaukset). Etenkin Terence McKenna on sitä mieltä että Psilocybe-sieniten käytöllä on ollut tärkeä rooli ihmisevoluutiossa, erityisesti puhutun kielen kehittymisessä (stoned ape -teoria).
Psykedeelien käytön yleistyttyä länsimaissa 1900-luvulla monet ovat esittäneet väitteitä hallusinogeenisten sienten esihistoriallisesta roolista. Suhtaudun suurella epäilyksellä sekä Wassonin että McKennan hypoteeseihin ja esimerkiksi tähän italialaisen tutkijaryhmän väitteeseen. Mitään suoranaista näyttöä ei ole saatavilla siitä, kuinka laaja ja tärkeä rooli sienillä on ollut esihistoriassamme. Mainitut hypoteesit perustuvat tulkintoihin, jotka eivät mielestäni ole kaukana toiveajattelusta.

On kuitenkin varsin todennäköistä - ottaen huomioon ihmisapinan taipumuksen panna suuhunsa aivan kaikkea - että sienten ominaisuudet ovat tulleet paikoitellen ja aika ajoin tutuksi jollekin ihmisryhmälle, enkä pidä mahdottomana, että niiden käytön ympärille on syntynyt kultteja ja/tai kulttuuria.

Mutta se, mihin viittasin, on kirjattua tietoa: Punakärpässieniä tiedetään käytetyn suomalais-ugrilaisten ja porolappalaisten taikamenoissa jo satoja vuosia sitten. Tämä tieto on peräisin suomalaiselta etnologilta T. I. Itkoselta (kirjasta Suomen Lappalaiset vuoteen 1945). Meikäläisessä kulttuurikontekstissa punakärpässieneen liittyy huomattavasti enemmän kertomuksia ja taikaa kuin madonlakkeihin. Ensimmäinen eurooppalainen maininta psilosybiini-intoksikaatiosta sen sijaan löytyy vuodelta 1799, jolloin englantilainen perheenisä tuli vahingossa syöttäneeksi perheelleen suippumadonlakkeja. Tämän jälkeen vasta vuonna 1938 antropologi Jean Basset Johnsonin ryhmä dokumentoi teonanacatlin käyttöä Meksikossa (missä sieniä on käytetty oletettavasti huomattavasti pidempään) ja tieto psilosybiinisienten ominaisuuksista alkoi saavuttaa mielenkiintoa länsimaissa.

Mutta niin; en mä nyt tiedä, että miksi pitäisi kiinnittää valtavasti huomiota siihen, miten joku on ottamansa kuvan nimennyt vähän hassusti lähettäessään sitä kilpailuun. Eihän se samperin punakärpässieni edes ole tatti.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Melkoisen kovatasoiselta kilpailulta näyttää.. ei ole mun otoksilla asiaa tuonne..
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Psykedeelien käytön yleistyttyä länsimaissa 1900-luvulla monet ovat esittäneet väitteitä hallusinogeenisten sienten esihistoriallisesta roolista. Suhtaudun suurella epäilyksellä sekä Wassonin että McKennan hypoteeseihin ja esimerkiksi tähän italialaisen tutkijaryhmän väitteeseen. Mitään suoranaista näyttöä ei ole saatavilla siitä, kuinka laaja ja tärkeä rooli sienillä on ollut esihistoriassamme. Mainitut hypoteesit perustuvat tulkintoihin, jotka eivät mielestäni ole kaukana toiveajattelusta.
Wasson uhrasi yli 30 vuotta elämästään pelkästään tämän aiheen tutkimiseen. Vanhana pankkiirina hänellä oli melkoiset resurssit ja kontaktit tehdä korkeatasoista riippumatonta tutkimusta ympäri maailmaa. Wassonin mielenkiinto aiheeseen heräsi jo kauan ennen kuin Kalifornian hipit olivat kuulleetkaan taikasienistä. Itse asiassa kävi juuri toisin päin eli koko villitys sai alkunsa Wassonin vuonna 1957 julkaisemasta artikkelista.

John M Allegro puolestaan osallistui Kuolleenmeren Kääröjen kääntämiseen alkuperäiskielisistä teksteistä tutkimusryhmän ainoana uskonnottomana arkeologina. Kyseiset kääröt on useiden eri menetelmien avulla todettu kirjoitetuksi noin 300 eKr - 100 jKr ja ne on vanhimpia alkuperäisinä säilyneitä tekstejä joista sitten noin 400-luvulla jKr toimitettiin Raamattuna tuntemamme painotuote. Allegro pisti koko uransa peliin julkaisemalla tutkimuksen jossa hän kielellisen analyysin pohjalta osoitti että kristinusko sai alkunsa kärpässieniä käyttäneestä hedelmällisyyskultista joka otti symbolikseen sienisiluetista tyylitellyn ristin.

McKennan osalta ymmärrän skeptisyytesi. McKennan tärkein tutkimusmenetelmä oli "suora kokemus" eli suomeksi sienten ja DMT:n käyttäminen. Kuitenkin on aika erikoista että kuittaat Wassonin ja Allegron kaltaisten auktoriteettien hypoteesit olankohautuksella toiveajatteluksi, mutta pidät varmana faktana sitä mitä yksi lappalainen etnologi - joka ihan samalla tavalla perusti tutkimuksensa ja hypoteesinsa vanhoihin kansantaruihin ja kielelliseen analyysiin - kirjoittaa muutamalla sanalla yhdessä kirjassaan. Itkonen ei mitenkään erityisesti perehtynyt elämässään kärpässienen shamanistiseen tai uskonnolliseen käyttöön.

Jos haluat rajata tarkastelun pelkästään suomalaiseen historialliseen kulttuurikontekstiin niin totta helvetissä punakärpässieni on relevantimpi kuin suippomadonlakki. Tämä on kuitenkin vain sinun valitsemasi mielivaltainen rajaus. Ei sienet tunnusta valtionrajoja, kulttuurikonteksteja tai edes tämän foorumin viisaita ylläpitäjiä.

Mutta niin; en mä nyt tiedä, että miksi pitäisi kiinnittää valtavasti huomiota siihen, miten joku on ottamansa kuvan nimennyt vähän hassusti lähettäessään sitä kilpailuun. Eihän se samperin punakärpässieni edes ole tatti.

Juu ei. En nyt ihan aikuisten oikeasti ollut kauhean huolissani siitä kuvasta, sen nimeämisestä tai edes hirveän tosissani koko kilpailusta. Pitää olla aika pedantti tosikko jos ei tätä tajua. Kunhan nyt yritin huumorin keinoin aktivoida ihmisiä tuomaan taikasieniä julkisuuteen. Selvästi epäonnistuin yrityksessäni. :(

Minusta koko tämä taikasieniasia on aivan liian merkittävä ja arvokas pidettäväksi pienen sisäsiittoisen piirin salatietona. Minä näen taikasienet (siis ne psilocybe sukuiset) yhtenä merkittävänä välineenä jolla on mahdollista leikata välistä aika monta välimiestä ja saada suhteellisen suora yhteys sinne mistä me olemme kotoisin. Tämä on kuitenkin vain oma subjektiivinen hypoteesini joka perustuu suoraan kokemukseen - siis vailla kaikkea tieteellistä uskottavuutta.

Niin tai näin, sieni-ihmisten pitäisi mielestäni nousta vaatimaan oikeuksiaan ihan samalla tavalla kuin hamppukansa tekee. Olen ihmetellyt miksi tällä foorumilla ei ole lainkaan Politiikka&yhteiskunta tyyppistä alaosastoa, mutta ehkä tämän keskustelun pohjalta ymmärrän sitäkin hieman paremmin. Täällä tykätään ilmeisesti enemmän hieroa hermeettisessä tyhjiössä korkealentoisia vallankumousteorioita kuin oikeasti vaikuttaa ympäröivään maailmaan.

Docventuresin kohderyhmä sattuu olemaan sellainen että joukossa on paljon tiedostavaa ja avarakatseista väkeä joista kaikki eivät luultavimmin ole perehtynyt yhtä syvällisesti aiheeseen kuin esimerkiksi minä tai etenkään sinä. Siksi laitoin tuon linkin.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Kunhan nyt yritin huumorin keinoin aktivoida ihmisiä tuomaan taikasieniä julkisuuteen.
Hyvä idea.

Niin tai näin, sieni-ihmisten pitäisi mielestäni nousta vaatimaan oikeuksiaan ihan samalla tavalla kuin hamppukansa tekee.
Ei minun ainakaan tarvitse vaatia oikeuksiani, kun ei niitä ole koskaan vietykään.

Olen ihmetellyt miksi tällä foorumilla ei ole lainkaan Politiikka&yhteiskunta tyyppistä alaosastoa
Onhan meillä lainsäädäntöalue:
http://www.taikasieni.net/smf/index.php?board=28.0

Täällä tykätään ilmeisesti enemmän hieroa hermeettisessä tyhjiössä korkealentoisia vallankumousteorioita kuin oikeasti vaikuttaa ympäröivään maailmaan.
Mistäs tällaisen käsityksen olet saanut? Kokeakseni jo pelkästään tämän foorumin olemassaolo vaikuttaa erittäin konkreettisesti ympäröivään maailmaan.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Wasson uhrasi yli 30 vuotta elämästään pelkästään tämän aiheen tutkimiseen. Vanhana pankkiirina hänellä oli melkoiset resurssit ja kontaktit tehdä korkeatasoista riippumatonta tutkimusta ympäri maailmaa. Wassonin mielenkiinto aiheeseen heräsi jo kauan ennen kuin Kalifornian hipit olivat kuulleetkaan taikasienistä. Itse asiassa kävi juuri toisin päin eli koko villitys sai alkunsa Wassonin vuonna 1957 julkaisemasta artikkelista.
R. Gordon Wasson ei suinkaan ollut ensimmäinen länsimaalainen, joka perehtyi matsateekkien sienirituaaleihin; sitä ennen Oaxacassa teki 1930-luvulla tutkimusta mainitsemani Jean Basset Johnsonin lisäksi Robert J. Weitlaner ja Richard Evans Schultes, jotka tunnistivat teonanacatlin.

Wasson oli kylläkin se tyyppi, joka toi sienet suuren yleisön tietoon julkaisemalla artikkelin Life-lehdessä - artikkelin, joka suuripiirteisessä hypetyksessään teki sienten syömisestä boheemien muoti-ilmiön ja aiheutti massavirtauksen Maria Sabinan kotiseudulle. Tämän jälkeen sienistä ja niiden käytöstä tuli kauppatavaraa ensimmäisille psykedeelituristeille. Sabina katui myöhempinä vuosinaan sitä, että oli esitellyt sienet Wassonille. Tämä tapaus, eikä juuri mikään muukaan, mikä liittyy Wassonin uraan amatöörimykologina ja -antropologina, ei tee hänestä tieteellistä auktoriteettia. Päin vastoin; muunmuassa Andy Letcher on kirjassaan Shroom: A Cultural History of the Magic Mushroom kritisoinut Wassonin tapaa "tehdä tiedettä" päinvastaisesti etsimällä jälkikäteen näyttöä sille mitä pidetään tietona. Letcher keskittyy myös Allegron sekä McKennan väitteiden purkamiseen, eikä jätä huomiotta muitakaan sienten käyttöön liittyviä myyttejä. Suosittelen kirjaa varauksettomasti kaikille, joita kiinnostaa sienten kulttuurihistoria.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Valona

    • Viestejä: 43
    • Karma: 4
    • Profiili
Kylläpäs teillä on mielenkiintoista tietoa taikasienten historiasta. :) Innostuin teidän kauttanne ihan kauheasti itsekin lukemaan ja tutkimaan niiden historiaa. Mistä kannattaisi aloittaa, mitkä on hyviä opuksia? Löytyykö myös suomeksi kirjoja?

Ensimmäinen eurooppalainen maininta psilosybiini-intoksikaatiosta sen sijaan löytyy vuodelta 1799, jolloin englantilainen perheenisä tuli vahingossa syöttäneeksi perheelleen suippumadonlakkeja.

 :D hihiii, Ihana ilta varmasti heillä ollut! :D <3 <3 <3


Niin tai näin, sieni-ihmisten pitäisi mielestäni nousta vaatimaan oikeuksiaan ihan samalla tavalla kuin hamppukansa tekee.
Ei minun ainakaan tarvitse vaatia oikeuksiani, kun ei niitä ole koskaan vietykään.


Eikös ne oikeudet ole viety silloin kun laki määritteli taikasienet laittomiksi? Musta olisi kyllä kanssa varsin hyvä idea tuoda taikasienten maailmaa tutummaksi nykyihmisille, just esim valokuvien kera. Moni voisi saada avun niistä, löytää oikean polun elämäänsä.  <3 :)


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Ei minun ainakaan tarvitse vaatia oikeuksiani, kun ei niitä ole koskaan vietykään.

Eikös ne oikeudet ole viety silloin kun laki määritteli taikasienet laittomiksi?

Ei.

Laki on vain mustetta paperilla ja vaikka jotkut sen määräysten mukaisesti sokeasti toimivatkin, lainsäädäntö ei ole koskaan vaikuttanut merkittävästi omiin harrastuksiini. Vaikka muut ihmiset eivät hyväksyisikään tekemisiäni ja haluaisivat estää minua, se ei missään nimessä tarkoita etteikö minulla olisi oikeutta siihen.


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
...muunmuassa Andy Letcher on kirjassaan Shroom: A Cultural History of the Magic Mushroom kritisoinut Wassonin tapaa "tehdä tiedettä" päinvastaisesti etsimällä jälkikäteen näyttöä sille mitä pidetään tietona. Letcher keskittyy myös Allegron sekä McKennan väitteiden purkamiseen, eikä jätä huomiotta muitakaan sienten käyttöön liittyviä myyttejä. Suosittelen kirjaa varauksettomasti kaikille, joita kiinnostaa sienten kulttuurihistoria.
Kohtalaisen paljon on tullut vuosien varrella hankittua englanninkielistä sienikirjallisuutta (tai itse asiassa laajemmin psykedeelejä koskevaa kirjallisuutta) mutta juuri tuon Shroomin olen jättänyt väliin koska sillä oli aiemmin Amazonissa niin luokattoman huonoja arvosanoja lukijoilta. Näytti arvosanat jonkin verran parantuneen, vaikka usein yleisarvosana alle 4 tähteä kuitenkin tarkoittaa että kirja on kehno tai siinä on ainakin joltain osin jotain oleellista vikaa. Ehkä ne aikaisemmat arvostelijat oli juuri niitä jotka odottivat sisällön olevan McKennaa  :)
Täytyypä hankkia se kaikesta huolimatta ja tarkistaa sen luettuani tarvittaessa omaa kantaani. Kyseessä on kuitenkin aika halpa läpyskä - vähän käytetty kappale amazon uk:sta noin yhdellä eurolla + postikulut. Eiköhän se tuon arvoinen ole.

Lähiaikoina olen itse lueskellut J.R.Irwinin The Holy Mushroomia joka myöskin kritisoi Wassonia mutta eri näkökulmasta: se purkaa pala palalta Wassonin kritiikin Allegron kristinuskon ja kärpässienten yhteyttä koskevia näkemyksiä kohtaan. Teesi-antiteesi-synteesi. Kyseisestä kirjasta saa aika lailla sellaisen kuvan että Wassonilla oli ajatuslukko nimenomaan kristinuskon osalta vaikka hän muuten hyväksyi ajatuksen entheogeenien ja uskontojen välisestä yhteydestä.

McKennasta voi olla montaa mieltä mutta on se verraton vekkuli puhujana. Space Time Continuumin kanssa tehty Alien Dreamtime -livetallenne on ollut allekirjoittaneella jokseenkin säännöllisessä aktiivikuuntelussa kohta 20 vuotta. Suoraan sanottuna en välitä vaikka hänen teoriansa olisivat pelkkää tuubaa: tuota levyä ja etenkin sen viimeistä 20-minuuttista raitaa on aina nautinto kuunnella, vaikka ihan selvin päin. Sama koskee McKennan kirjoja. Tosin niidenkin lukemisesta on kulunut aikaa viitisentoista vuotta. Täytyypä ottaa nekin uudelleen lukuun, hyllyssä ovat kaikki.

EDIT 7.1.2014: Kts. arvostelu Shroom-kirjasta
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Kylläpäs teillä on mielenkiintoista tietoa taikasienten historiasta. :) Innostuin teidän kauttanne ihan kauheasti itsekin lukemaan ja tutkimaan niiden historiaa. Mistä kannattaisi aloittaa, mitkä on hyviä opuksia? Löytyykö myös suomeksi kirjoja?

Ei taida juuri mitään mainitsemisen arvoista olla suomeksi mikä koskisi erityisesti sieniä.

Kaikesta edellä sanotusta huolimatta yksi McKenna kannattaa ottaa jo yleissivistyksen vuoksi lukemistoon, melkeinpä mikä tahansa mutta esimerkiksi Food of the Gods. Muilta osin kannattaa mennä Amazoniin ja laittaa hakusanaksi "magic mushroom" tai "psilocybin" ja katsoa sitten kuvauksista + lukija-arvosteluista mikä itseä eniten kiinnostaa. Kannattaa keskittyä 4-5 tähden opuksiin jos ei joku ole erityisesti suositellut tiettyä teosta.

Suosittelen Amazonin UK kauppaa. Hinnat voi olla hieman kalliimpia kuin jenkkipuodissa mutta toimituskulut edullisempia, toimitus nopeampaa eikä etenkään tarvitse sählätä tullin kanssa. Kannattaa katsoa myös ne muiden kauppiaiden uudet + käytetyt mitkä näkyy aina siinä Amazonin oman hinnan alta. Sieltä löytyy usein sama kirja murto-osalla Amazonin hinnasta. Esim. Book Depositoryllä on aika paljon näitä alan kirjoja ja se on luotettava toimittaja, samoin Better World Books ja Aphrohead Books. Amazonilla on erittäin toimiva refund-palvelu joka kattaa myös muiden kauppiaiden myymät kirjat: jos joku kirja ei tule perille niin pelkkä ilmoitus Amazonille/jälleenmyyjälle ja he joko toimittavat uuden kirjan tai palauttavat rahat. Testattu on ja toimii.

Itse asiassa Terence McKennan osalta Youtube on pullollaan luentotaltiointeja ja muita filmejä joista pääsee aika hyvin jyvälle miehen ajatuksista jos ei halua hankkia kirjaa.

Suomenkielisestä sienikirjallisuudesta vielä sen verran että olen jonkin aikaa elätellyt mielessä hanketta tehdä suomeksi jonkinlainen yhteenveto tärkeimmistä alan teoksista. Siis ei mikään referaatti vaan ihan itsenäinen pikku kirja mikä perustuisi aikaisempaan kirjallisuuteen ja omiin havaintoihin. Ei kaupalliseen levitykseen vaan ehkä PDF-muotoiseksi e-kirjaksi taitettuna vapaaseen jakeluun. Tätäkin silmällä pitäen on tuota kirjallisuutta tullut haalittua ja lueskeltua. Ajan puute lähinnä on esteenä, mutta se on järjestelykysymys. Jos joku haluaa osallistua tällaiseen hankkeeseen niin laittakaa yv:nä viestiä
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Ei.

Laki on vain mustetta paperilla ja vaikka jotkut sen määräysten mukaisesti sokeasti toimivatkin, lainsäädäntö ei ole koskaan vaikuttanut merkittävästi omiin harrastuksiini. Vaikka muut ihmiset eivät hyväksyisikään tekemisiäni ja haluaisivat estää minua, se ei missään nimessä tarkoita etteikö minulla olisi oikeutta siihen.

Käytännössä noin voi elää vain jos on valmis tekemään tiettyjä kohtalaisen radikaaleja elämänvalintoja. Sinä olet onnistunut siinä ja se on ihan hyvä asia.

Ongelmaksi asia tulee jos haluat elää sieniharrastuksen ohella ns. "normaalia" elämää: käydä töissä, ajaa autoa, hankkia lapsia ja vaikkapa harrastaa tarkkuusammuntaa. Tällaisilla asetuksilla ei oikein voi tulla kaapista sieniharrastuksen kanssa kun laki on sellainen kuin se nyt on. Normaali on lainausmerkeissä koska tiedän että se on ylipäätään tosi häilyvä käsite. Yhden normaali on toisen epänormaali enkä halua asettaa näitä mihinkään arvojärjestykseen.

On ihan sama mitä itse pidän oikeutenani jos systeemi riistää minulta sieniharrastuksen takia ajokortin ja aseenkantoluvat, laittaa h-merkinnän rekisteriin, vaikeuttaa työpaikan saantia ja pahimmillaan vielä usuttaa sosiaalitantat lasten kimppuun. En viitannut oikeuksilla siihen mihin minulla on moraalisesti oikeus vaan siihen mitä voin lain puitteissa avoimesti tehdä ilman että yhteiskunnaksi kutsuttu väkivaltakoneisto puuttuu tekemisiini ja vaikkapa istuttaa minua pampulla uhaten kalsareillani rappukäytävässä sillä aikaa kun poliisit mylläävät asuntoani kotietsinnän merkeissä. Tässä mielessä laki on erittäin relevantti asia vaikka se onkin loppupeleissä vain mustetta paperilla. Rotuerottelulaitkin olivat vain mustetta paperilla mutta kyllä ne jonkin verran vaikuttivat vääränväristen oikeuksiin ihan käytännön tasolla.

Tietysti voihan tätä ajatella niinkin että jos en ole valmis heittäytymään yhteiskunnan oravanpyörästä niin en ole ansainnut oikeutta käyttää sieniä. Kuitenkin itse olen sitä mieltä että nimenomaan ne oravanpyörässä juoksijat kaikista eniten kaipaisivat mielen lukkoja avaavaa sienitrippiä.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Panu

  • Luotettava siententunnistaja
    • Viestejä: 106
    • Karma: 17
    • Profiili
OT

Mystinen "H-merkintä" taitaa kuitenkin olla täysin urbaani legenda.

http://www.hs.fi/paivanlehti/sunnuntai/Onko+sun+tiedoissa+H-merkint%C3%A4/a1362806893521

Hemmetin kiinnostaa historiaa! Kiitoksia siitä.


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
OT

Meni OT:n puolelle jo ajat sitten mutta ei kai tuo hirveästi haittaa. Tämä on kuitenkin muu sienikeskustelu-osastolla ja sitähän tämä kaikki on.

Mystinen "H-merkintä" taitaa kuitenkin olla täysin urbaani legenda.

Tästä on hamppufoorumin puolella keskusteltu pitkään ja hartaasti. Virallisesti mitään h-merkintää ei tosiaan ole etenkään jos poliisilta kysytään. Kuitenkin annetut huumetuomiot pieniä käyttörikoksia myöten näkyy rekistereissä. Entä mikäs se epäiltyjen rekisteri on? Siitäkään ei oikein ole mitään selvää tietoa miten sinne joudutaan ja keitä siellä on. Syyksi riittää esimerkiksi se että tapailet jotain poliisin seuraamaa henkilöä mikä tekee tietysti sinustakin epäillyn. Sikäli jos hampuusien tarinoita on uskominen niin aika herkästi kerran johonkin noista rekistereistä joutunutta pysäytellään mielivaltaisesti liikenteessä ja tikutetaan tai tehdään kävelijälle henkilötarkastus keskellä katua. Kotietsintäkin voidaan tehdä vanhalle tutulle ihan vaan periaatteella "käydään kattomassa onko sillä taas jotain kasvamassa". Siihen ei tarvita mitään tuomioistuimen lupaa, pelkkä "aihetta epäillä" riittää.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä