Kiitoksia! Olen löytänyt näitä maantien vierustalta/ojanpientareelta ja hiekkaisen/kivikkoisen metsäautotien reunasta kotipihan lisäksi. Kotipihojen löydöt ovat olleet paljon valkoapilaa kasvavilta suht lyhyeksi leikatuilta nurmikoilta, rahkasammaleesta ja tuommoselta hiekkapohjaiselta "nurmipläntiltä". Havaintojeni mukaan sinityvikuupikka ei kasva kovin pitkässä heinikossa ja nurmikossa. Luulen, että tarkastamisen arvoisia paikkoja voisi olla hiekka-/kivipohjaiset joutomaat, radanvarret ja lyhyeksi leikatut valkoapilaa sisältävät puistot/nurmikot. Havaintojeni mukaan sientä on ilmestynyt aina lämpimien säiden jälkeen, vaikkei olisi hirveämmin satanut. Kausi on ollut myös suhteellisen lyhyt täälläpäin, noin kolmisen viikkoa. Huomasin, että tuossa ketjun aloitusviestissä lakin leveydeksi on mainittu 2-5cm, mutta omien havaintojen sekä maailmalla tehtyjen havaintojen perusteella 0.3-2.5cm pitänee paremmin paikkaansa.
Pajulahorusokasta olen itsekkin yrittänyt bongailla, mutta ei ole tullut täällä Pohjois-Savon korkeuksilla vastaan. Ilmoitetut havainnot Suomessa näyttää keskittyvän tuonne etelärannikon alueelle. Myös risakkaita tulee potkittua välillä nurin Viherhäiverisakkaan bongaamisen toivossa. Sientä pidetään kadonneeksi Suomesta ja mushroomobserverissakin on vain yksi varmistettu havainto Hollannista kahden vuoden takaa, eli todella harvinainen.