Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sinityvikuupikka (Pholiotina cyanopus)

Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Näyttäs olevan näitten vuosi mulla, viitisenkymmentä lisää. :)



Poissa Veikkonen

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
    • Profiili
Upeita kuvia velholla sinityvikuupikkaasta :) Itse olen parina vuonna yrittänyt suippumadonlakin lisäksi bongata pajulahorusokasta sopivan oloisista lehtimetsistä pohjois-pohjanmaan alueella. Ei ole kuitenkaan näkynyt ainoatakaan yksilöä ja taitaa kyseinen laji olla melko harvinainen näillä leveysasteilla.

Millaisesta ympäristöstä olet löytänyt sinityvikuupikasta oman kotipihasi lisäksi? Täytyy yrittää pitää silmät auki jos törmäisi täällä pohjoisemmassakin kyseiseen sienilajiin.


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Kiitoksia! Olen löytänyt näitä maantien vierustalta/ojanpientareelta ja hiekkaisen/kivikkoisen metsäautotien reunasta kotipihan lisäksi. Kotipihojen löydöt ovat olleet paljon valkoapilaa kasvavilta suht lyhyeksi leikatuilta nurmikoilta, rahkasammaleesta ja tuommoselta hiekkapohjaiselta "nurmipläntiltä". Havaintojeni mukaan sinityvikuupikka ei kasva kovin pitkässä heinikossa ja nurmikossa. Luulen, että tarkastamisen arvoisia paikkoja voisi olla hiekka-/kivipohjaiset joutomaat, radanvarret ja lyhyeksi leikatut valkoapilaa sisältävät puistot/nurmikot. Havaintojeni mukaan sientä on ilmestynyt aina lämpimien säiden jälkeen, vaikkei olisi hirveämmin satanut. Kausi on ollut myös suhteellisen lyhyt täälläpäin, noin kolmisen viikkoa. Huomasin, että tuossa ketjun aloitusviestissä lakin leveydeksi on mainittu 2-5cm, mutta omien havaintojen sekä maailmalla tehtyjen havaintojen perusteella 0.3-2.5cm pitänee paremmin paikkaansa.

Pajulahorusokasta olen itsekkin yrittänyt bongailla, mutta ei ole tullut täällä Pohjois-Savon korkeuksilla vastaan. Ilmoitetut havainnot Suomessa näyttää keskittyvän tuonne etelärannikon alueelle. Myös risakkaita tulee potkittua välillä nurin Viherhäiverisakkaan bongaamisen toivossa. Sientä pidetään kadonneeksi Suomesta ja mushroomobserverissakin on vain yksi varmistettu havainto Hollannista kahden vuoden takaa, eli todella harvinainen.


Poissa Veikkonen

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos kattavasta vastauksesta, nuilla vinkeillä pitää seuraavalla reissulla tarkastaa sopivat ympäristöt jos sitä tuurilla törmäisi tuntomerkkeihin sopiviin yksilöihin. Nuiden kuvienkin perusteella kyseessä on todella pieni ja hauras sieni ja lakin leveys on lähempänä nuita ilmoittamiasi mittoja. Suippumadonlakin lisäksi en ole onnistunut havaitsemaan kuin muutaman yksilön reunuskirjohelttaa, mutta olen pyrkinyt kiertämään vain mahdollisimman suojaisia spotteja (metsäpolut, heinikot, voimalinjojen alustat tms.) ja välttelemään liian näkyviä paikkoja kuten avoimia peltoja ja puistoja. Ainakin suippumadonlakkia olen löytänyt kymmeniltä eri paikoilta kun silmä on harjaantunut sen tunnistamiseen ja sitä voi bongata yllättävistäkin paikoista :)

P. Medullosaa olet näköjään myös löytänyt useampana vuonna suuriakin esiintymiä. Ehkäpä tuotakin lajia pystyisi löytämään täältä pohjoisemmastakin jos vain jaksaa tutkia sopivia elinympäristöjä. Pitääpä jatkossa pitää enemmän silmät auki jos sitä mahdollisesti löytäisi jotain harvinaisempiakin Suomessa tavattuja lajeja suippumadonlakin lisäksi :)


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Propsit velholle jälleen kerran sienituntemuksen edistämisestä! Korjaan aloitusviestiä tekemiesi kuvailujen mukaiseksi.

Onkohan tämä laji ikään kuin tekemässä tuloaan Suomeen? Ainakin Jochen Gartz on raportoinut Saksassa esiintymien muuttuneen vuosi vuodelta runsaammiksi.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Toivon ainakin kovasti että on tekemässä tuloaan isommissa määrin. Tuntuvat tosiaan tykkäävän melko lämpimistä keleistä ja sekä eilen että tänään olen bongaillut suht paljon pinnejä ja nuorempia yksilöitä puskemassa ylös, vaikka täälläpin on +25 asteen helteet eikä sateesta tietoakaan. Noin 150 yksilöä alkaa olla kokoelmissa ja osan näistä toimitan jossain vaiheessa tutkittavaksi tarkemmin.

Tältä pallolta löytyy kaksi "Sinityvikuupikkaa" - Pholiotina cyanopus ja Pholiotina smithii jotka ovat makroskooppisesti aikalailla identtisiä, mutta mikroskoopilla paljastuu eroja mm. itiöiden koossa ja sen myötä näitä pidetään kahtena eri lajina. Pholiotina smithiin oletettiin kasvavan vain Yhdysvalloissa, kunnes taikasienivalokuvaajan oppaan kuvistakin tunnetun knarkkorvenin Sinityvikuupikkalöytö Ruotsista paljastuikin Pholiotina smithiiksi mykologi Alan Rockefellerin varmistettua löydös mikroskoopilla. Kyseinen löytö oli lienee ensimmäinen Ruotsista varmistettu P. smithii löytö ja kenties koko euroopasta. Amerikkalaiset tutkijat ja harrastajat tuntuvat olevan sitä mieltä, että P. cyanopus kasvaa ainoastaan nurmialueilla ja P. smithii kasvaa näillä kuivilla kivikkoisilla joutomaa-alueilla. Näitä raportointeja psykoaktiivisista kuupikkalöydöksistä on vaan toisaiseksi ollut kuitenkin suhteellisen vähän vuosittain maailmanlaajuisesti ja täten tarkempaa tutkimusta ja vertailua ei ole pystytty tekemään. En olisi yhtään hämmästynyt tuon knarkkorvenin löydön tiimoilta, jos Suomessakin kasvaisi molemmat sekä Pholiotina cyanopus että Pholiotina smithii.



Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Muutama kuva eiliseltä.


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Jatkoa.


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Ja kuudes vuosi käyntiin. Bongasin tosin tossa jokunen viikko sitten pari yksilöä kotipihalta. Nämä kuvat maantienvarrelta Pohjois-Savosta.


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili

Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Velhon erinomaisen taustatyön ansiosta päädyin kuvaamaan lajia:


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Tätä alkoi taas ilmaantua. Kymmenkunta bongattu.


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Nyt löyty satamäärin.  8)



Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Ja lisää.



Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Jatkoa.