''Dopamiiniorava, onko sinulla jonkunlaista näkemystä siitä, miten selvin päin tullut paniikkikohtaus eroaa sienipäihtymyksen aikana tulleesta? Itse en ole koskaan taikasieniä syönyt.''
En ole koskaan saanut sienien vaikutuksen alaisena paniikkikohtausta, mutta kun ainoalla kunnollisella kokemuksellani sain mieleeni valtavan tulvan ahdistavia ajatuksia, päätin paljastaa itseni täysin haavoittuvana näille ajatuksille ja järkeni juoksu selkeytyi. Perustelin turhat pelkoni pois, mutta ikävä kyllä ne palasivat vähitellen tripin jälkeen takaisin, koska en ajatellut miten työstäisin jälkeenpäin tuntemuksiani.
Jotkut viisaalta vaikuttavat ihmiset ovat sanoneet tällä foorumilla, että psykedeeleillä ei kannata lähteä avaamaan lukkoja mielessä. Tuo on vähän ihmetyttänyt mua, mutta se ehkä perustuu siihen, että sillon luo kovia odotuksia itselleen tripille ja asiat voi mennä pieleen. Ehkä sienet voivat auttaa positiivisella tavalla parhaiten siinä tilanteessa, kun niiden nauttijalla ei ole ollut suuria ahdistuksia, masennuksia ja paniikkioireita ottohetkellä, ja sienet tuovat kyllä sitten asioita mieleen ja kokemukselle tulee antautua ilman suuria odotuksia ja pyristelyjä. Joku kokeneempi valaiskoon paremmin.
Sitten omaa kokemusta. Mun oli helpompi ehkä kohdata paniikkikohtaus, koska mulla ei oo ollu paniikkioireita tietyissä tilanteissa. Kukaan ei ollu tuijottamassa kun sohvalla maatessani antauduin kaikelle tunteelle, sillon mä hyödynsin sitä tietoo että tää on paniikkikohtaus johon kuuluu aina kuolemanpelko, mutta en silti koskaan kuole. Sitten olin käynyt sydänfilmissäkin asioita varmistamassa.
Keinoja ''panareiden'' lieventämiseen ja lopettamiseen on esimerkiks alavatsan hengitys, joka stimuloi parasympaattista hermostoa (vastaa rauhallisista elintoiminnoista tjsp) ja estää hyperventilointia. Tätä hengitystekniikkaa kannattaa harjotella kärsivällisesti, koska siitä on useimmille apua ja pelkkä pinnallinen kokeilu saa ajatteleen heti että ''ei toimi''.
Jotkut soittaa jollekin läheiselleen, mikä saa takas maanpinnalle. Itse jauhoin kaikkee turhanpäivästä kaverille kun sain pahimman, noin puolituntisen paniikkikohtauksen.
Paniikkikohtauksia voi välttää tietty myös välttämällä sen laukasevia tekijöitä, kuten alkoholia, kannabista ja kahvia.
Muistakaa, että ahdistusta ja paniikkikohtausta ei pidä yrittää hallita, vaan pitää ottaa semmonen asenne jota vois verrata vaikka tilanteeseen jossa demoni riepottelee sun raskasta kehoo mutta päätätkin vaan olla liikkumatta ja löysänä lattialla, jollon sua on vaikee riepotella. tällasta antautumista voi aluks harjotella ehkä siinä tilanteessa, kun tulee lievempi paniikkikohtaus.