Chia-siemenistä en tiedä oikeastaan mitään, mutta hampunsiemeniä olen syönyt jo puolisen vuotta. Hampunsiemeniä olen valinnut ruokavalioon kapinallisen räyhähenkeni takia totta kai, mutta järkeviäkin perusteluja löytyy: Siemenet sisältävät kaikki tarvittavat aminohapot ja vissiin enemmänkin, täydellisen ihmisen soluille sopivan rasvahapposuhteen, kuituja, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Ainetta saa myös kohtuulliseen hintaan myös luomuna, siemeniä on mahdollisuus poistaa kotimaasta ja hampunviljely on hyvin ekologista. Hampunsiemenen lisäksi suosittelen lisäämään vihreään teehen hunajaa kahvin lipittämisen sijaan.
Mutta tässä teille jymypaukku lähimetsästä:
Pakurikääpä. Pakurikääpä sisältää paljon paljon enemmän antioksidantteja (tietääkseni eniten maailmassa), kuin esimerkiksi superfoodiksi luokiteltava mustikka, ja sillä arvellaan olevan syöpiä parantava vaikutus. Pakurikääpää myös pidetään adaptogeeninä, eli stressiä lievittävänä aineena. Muitakin terveyteen vaikuttavia asioita liittyy pakuriin, mutta lukekaa siitä esimerkiksi täältä:
http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/pakurikaapa/Omakohtainen kokemus pakurista ei ole kovin suurta vielä, mutta tuntuu, kuin mielialani olisi kohonnut alle viikon käytön jälkeen. Arvelen, että mieliala kohoaa, koska aivot tarvitsevat paljon antioksidantteja verrattaessa muuhun kehoon. Olen pakastanut pakurin suositellun vuorokautisen uunikuivaamisen sijasta (pakuri mätänee pian, vaikka vaikuttaa kuivalta), mutta en usko sen vaikuttavan paljoakaan ravintosisältöön ja vaikuttaviin aineisiin.
Irrotan joka päivä muutaman kuutioneliösentin kokoisen palasen, murskaan sen ja keitän vähintään vartin ajan. Kun tee on sujahtanut siivilän läpi kuppiin, voin nauttia lievän sienimäisestä, vaniljaisesta ja miedosta teen mausta. Vahvempaa ja kahvimaista pitäisi saada keittämällä useita tunteja.
Tämä huippuluokan superfood on täysin
ilmaista, kun sen irroittaa koivusta. Kääpää on lähes mahdoton sekoittaa mihinkään toiseen sieneen. Kääpä ei muistuta mielikuvaasi käävästä, se ei ole puoliufon muotoinen, vaan vanhan ja huonokuntoisen koivun halkeamista ''tursuavaa'' mustaa puumaista ainesta.
Huhhuh, tulihan rankan panoksen viesti, kun ilman paniikkikohtausta en selvinnyt. Hairahdin tänään taas kahviin :/