Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sekalaisia kysymyksiä kasvattamisesta

Poissa Kekkeri_Kari

    • Viestejä: 21
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos Eni! Viikon päästä uudestaan veteen jos ei pinnejä näy. Nyppäsin dunkin jälkeen pois sen osan minkä pienellä vaivalla pystyin siitä möykystä mikä oletettavasti oli lakkia. Tuoksui sieneltä ja oli sellainen sitkeä koostumus.


Poissa Kekkeri_Kari

    • Viestejä: 21
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei taas! Nyt kun ajattelen niin olen tainnut liian vähän antaa kosteutta rihmastokakulle terraariossa, kun luulin että pelkkä ilmankosteuden ylläpitäminen riittää dunkin jälkeen. Luin netistä että veden suihkuttelun jälkeen kakussa pitäisi kiiltää märkyys, siihen nähden kakku on tainnut olla liian kuiva... Kysynpä siis, ei varmaan ole haittaa siitä jos heti nesteytän vesihauteessa uudestaan? Vai kannattaako vielä odotella ja suihkutella vaan runsaammin? Terveisin hätähousu 🥺


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
En usko, että uudemman kerran nesteyttämisestä olisi haittaa. Ei kyllä kannata sumutella suoraan kakkuun, vaan mieluiten mahdollisimman hienona sumuna kannettoman laatikon yläpuolelle ja antaa "sataa" sinne terraan.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Kekkeri_Kari

    • Viestejä: 21
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos, pitääpä lopettaa se suoraan sumuttelu sitten, onneksi en paria päivää enempää sitä harrastellut. Laitan yön yli hautumaan ja toivon parasta!


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Kekkeri_Kari,

Mä vähän epäilen että jos sulla on vain yksi kakku selvinnyt on mahdollista että häikkää voi olla kontaminaatiosta inokulaatio/inkubaatio-vaiheessa tai itse itiöissä. Minkä takia heitit muut kakkusi pois? Usein täysin kolonisoitunut kakku näyttää ensimmäisiä pinnejä jo inkubaatio-vaiheen lopussa.

Lähtökohtaisesti: https://www.shroomery.org/13878/The-PF-tek

Lainaus
As for pinning, full colonization of the substrate is the most important pinning trigger. If there are contaminants present in a substrate, the mushroom mycelium generally stops growing when it contacts them. This represents full colonization because the mycelium has hit a natural barrier, and often pins begin to develop, whether light is present or not.

The second most important pinning trigger is an increase in air exchange, with the corresponding drop in CO2 levels that occurs simultaneously. When you uncover a tray to look at it, you allow the CO2 to escape and be replaced by fresh air. THIS is a pinning trigger, even if you do it in the dark.

Third, which goes along with second, is a steady rate of evaporation of moisture from the substrate or casing layer. In the artifical environment of a small tray, we must mist to keep the substrate or casing from drying out, but we also must allow that moisture to evaporate off between mistings

En tiedä millä järjestyksellä olet terraasi hoitanut mutta ensin kannattaa tuulettaa terra ja sitten vasta sumuttaa (samalla kerralla) niin hiilidioksidi pääsee karkaamaan, korvautuu hapella + ilmankosteus ei ehdi karata näiden rutiinien välissä. Itse olen sumuttanut terran tilaa, seiniä ym. mutta en varsinaisesti suoraan kakkuihin. Enin ohje tässä on varmasti pätevä.

Shotgun-terrassa on myös olennaista että reiät on tehty oikean suuruisiksi ja sopivilla väleillä jotta ilmanvaihto ja kosteustasapaino pysyvät optimaalisina. Jos tässä on häikkää niin jompaan kumpaan osa-alueeseen voi tulla häikkää ja sitä joutuu sitten paikkailemaan omalla aktiivisuudella tuulettamisen ja sumuttamisen muodossa.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa Kekkeri_Kari

    • Viestejä: 21
    • Karma: 0
    • Profiili
Diogenes kiitos vastauksesta. Terraariossa on vain yksi kakku sillä muut kakut olivat vielä puolitiessä kolonisaatiota siinä vaiheessa, kun ensimmäinen oli valmis. Tein viisi kakkua yhteensä joista yksi nyt on terraariossa, toinen on 3/4 valmis ja näyttää melko hyvältä, kaksi ovat melko varmasti kontaminoituja (eristin ne) ja yksi ei ole näyttänyt yhtään elon merkkejä.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Diogenes kiitos vastauksesta. Terraariossa on vain yksi kakku sillä muut kakut olivat vielä puolitiessä kolonisaatiota siinä vaiheessa, kun ensimmäinen oli valmis. Tein viisi kakkua yhteensä joista yksi nyt on terraariossa, toinen on 3/4 valmis ja näyttää melko hyvältä, kaksi ovat melko varmasti kontaminoituja (eristin ne) ja yksi ei ole näyttänyt yhtään elon merkkejä.


OK, itse olen laittanut kaikki kolonisoituneet kakut kerralla terraan ja antanut muutaman pinnatakin siinä välillä kun on kaikkiaan vähemmän vaivaa kun tekee koko homman kerralla kun valmistuminen on tasaista.

Kuulostaa siltä että paras ratkaisu tässä tilanteessa on se dunkkaus, tuuletus/kastelu sitä mukaan kun kakkuja valmistuu ja varmistuu. Silloin kun itse tein ekoja kertoja PF-tekillä niin kuumottelin harmaista kasvustoista laseissa mutta samaa sarjaa olivat. Jos kakut eivät pinnaa niin asian ratkaiseminen kannattaa aloittaa tuon lainatun kommentin alusta ja miettiä mikä voisi olla syy miksi ei pinnaa. Onnea kasvatukseen!
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa Kekkeri_Kari

    • Viestejä: 21
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos! Teen näin. Laittelen jatkossa lisää kuvia jos on hämmennystä.  Olen vähän jääräpäinen saamaan edes jotain satoa näistä kun haluaisin kovasti saada itse itiöprintin otettua. Tuntuu että kävi tuuri kun löysin jonkun lähettämään itiöruiskuja eikä niiden laadusta tietenkään ole hajuakaan.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Kiitos! Teen näin. Laittelen jatkossa lisää kuvia jos on hämmennystä.  Olen vähän jääräpäinen saamaan edes jotain satoa näistä kun haluaisin kovasti saada itse itiöprintin otettua. Tuntuu että kävi tuuri kun löysin jonkun lähettämään itiöruiskuja eikä niiden laadusta tietenkään ole hajuakaan.

Seuraile tilannetta se 1-2 viikkoa. Jos homma ei ota tuulta alleen niin on ehkä paras että ensi kerralle hankit täältä foorumilta jonkun luotettavan oloisen henkilön tekemät itiöprintit ja teet niistä itiöruiskut itse.

Aina ei auta vaikka ostais "ammattilaiselta", kerran kun tilasin ulkomailta itiöprinttejä Smartshopista niin kirje oli avattu ja ilmeisesti foliot otettu pois minigripistä, tai ainakaan mitään "tullin avaama" teippauksia ei ollut, mutta sisältö ei ollut kenellekään epäselvä "PSYCHEDELIC PSILOCYBIN MUSHROOMS SPORE PRINT" käyntikortin vuoksi :D eipä siitä mitään seurauksia tullut. Mutta sen verran nuo postikirjeet kulkee lajittelukeskusten lattioilla puolihuolimattomalla asenteella että on sinänsä ihme että sen printin kautta ei tullut yhtään kontaminaatioita.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa Ceyon

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Elikkäs. 18.08.2021
Tein PF-TEK kakkuja. Kakkuihin tekoon käytin Vermikuliittia ja Ruskeaa Riisijauhoja.
Ennen inokulointia annoin purnukoiden olla kattilassa kiehuvassa vedessä noin 1h

Kakut ovat nyt olleet 2pv ja rihmastoitumista ei näy.

Joten odotellaanko vain kärsivällisenä?


Poissa Matkailija

    • Viestejä: 6
    • Karma: 3
    • Profiili
Elikkäs. 18.08.2021
Tein PF-TEK kakkuja. Kakkuihin tekoon käytin Vermikuliittia ja Ruskeaa Riisijauhoja.
Ennen inokulointia annoin purnukoiden olla kattilassa kiehuvassa vedessä noin 1h

Kakut ovat nyt olleet 2pv ja rihmastoitumista ei näy.

Joten odotellaanko vain kärsivällisenä?

Odottele rauhassa vaan.  ;)


Poissa aosod

    • Viestejä: 10
    • Karma: 0
    • Profiili
Moro! Mistä noita itiölaskeumia mahtaisi saada jos kiinnostaisi tuota kasvatusta ruveta kokeilemaan?


Poissa hemulaattori

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 109
    • Karma: 34
  • Konetontut koputtelee
    • Profiili
aosod kirpparilla on itiön myynti lankoja mutta sinne päästäkseen pitää osallistua täällä keskusteluun niin että tulokas tagi häviää muistaakseni.


Poissa Eryka

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Semmosta mietin että voiko jyväpurkkeja ns ”jatkaa” ikuisesti aina jakamalla sen uusiin purkkeihin vai tyssääkö se jossain kohtaa? Esim. alkuun on yksi täysin kolonisoitunut purnukka, jaan sen viiteen uuteen. Laitan neljä toissijaiseen kasvualustaan ja jaan taas yhden purkin viiteen uuteen yms.  ;D


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Semmosta mietin että voiko jyväpurkkeja ns ”jatkaa” ikuisesti aina jakamalla sen uusiin purkkeihin vai tyssääkö se jossain kohtaa? Esim. alkuun on yksi täysin kolonisoitunut purnukka, jaan sen viiteen uuteen. Laitan neljä toissijaiseen kasvualustaan ja jaan taas yhden purkin viiteen uuteen yms.  ;D

Kyllä. Rihmasto jatkaa leviämistä "ikuisesti", kun uutta ravintoa on saatavilla.