Musta on täysin loogista ja ymmärrettävää, että ruokasieniharrastuksen guru antaa tämänkaltaisia kommentteja sienistä joiden päihdekäyttö on tässä yhteiskunnassa kiellettyä.
Mitä muuta se voisi ihan oikeasti sanoa?
Gurun pitäisi kyllä käyttäytyä ihan toisella lailla. Vaikka ymmärrän kyllä että sen sanan käyttö on väärisynyt meilläpäin aika tavalla. Sanan varsinaisessa merkityksessähän guru tarkoittaa henkilöä joka johdattaa pimeydestä valoon eli ts. valaisee. Siinä mielessä, koska tämä kyseinen henkilö levittää väärää informaatiota on hyvinkin oikeutettua kutsua häntä itseasiassa anti-guruksi.
Lisäksi tämä henkilö on mm. Helsingin yli-opiston filosifian kunnia tohtori tj. sellaista. Ei se taida olla kummoinenkaan filosofi oikeasti kun ei edes näytä ymmärtävän että väärän informaation levittäminen on erittäin epä moraalista.
Mitä muuta se voisi oikeasti sanoa?
No, vaikka jotain joka pitää paikkansa. Ihan vitun sama vaikka ne (sienet) sattuu olemaan laissa kiellettyjä. Tossa asemassa oleva ihminen voisi oikesti muuttaa mielipiteitä ja vaikka valaista ihmisiä mutta mitä tekee hän? Pitää rohkeasti yllä status-quoa. Sieni experttinä esiintyvänä sillä pitäisi kyllä olla oikeaa tietoa asiasta. Ja jos ei ole, parempi että pitäisi suunsa kiinni.
Ok enköhän mä ole sanonut riittävästi mielipiteitäni tästä tyypistä.
Joo, ymmärrän, että jos mennään guru-käsitteen spekulaation yhteyteen tämän uutisen ja henkilön kohdilla, niin voidaan kyllä todeta, että käsite ja henkilön sanomiset eivät kohtaa. Luulen, että noissa iltapäivälehdissä ei hirveästi etymologioita mietitä
En vain usko, että Suomi on senkaltainen maa, että biologianprofessorit sanoo - oliko tuo nyt iltasanomissa /-lehdessä - mitään, muuta, kuin korkeintaan paskaa tälläisistä aiheistä. Eivät ne mitään Paul Stametseja ole. Ei näistä kannata yllättyä.
Lisäksi pienen googlauksen jälkeen selvisi, että kyseinen Mauri Korhonen on syntynyt vuonna 1927
Täällä lisää Maurista jos kiinnostaa. Ehkä sekin selittää jotain.
Olen Ystävällinen Apina sinun kanssasi ihan samaa mieltä, että olisi mielekkäämpää, jos sieniexpertit antaisivat julkisuudessa ""totuudenmukaisia" lausuntoja. Onko tämä maa muka päihdepolittiikkansa ja yleisen päihdeasenteen kanssa sellaisessa tilassa, että tämä Korhosen lausunto jotenkin yllättää?
Sienet ovat päihteinä todella marginaalisen porukan käyttämiä, joten mua ainakin kummastuttaisi jos minkä-tahansa-alan professori antaisi lausunnon jossa todetaan, että tämänkaltainen päihde on ihan ok.
En osaa sanoa, miksi tästä uutisesta riehuminen sai minut näin innostumaan.
Saattaa johtua siitä, että mielestäni asioiden suhteen ei kannata olla fanaattinen. Kannattaa ymmärtää asiayhteydet ja kokonaisuudet. Esim. huumesieniartikkeli + iltalehti.. mitä vittua muutakaan siellä voi lukea