Tämä on äärimmäisen kiehtova ajatuskoe, mutta lipsahtaa valitettavan helposti tyhjänpäiväisen lässynlään ja hourupäisyyden puolelle. Esimerkiksi komediakaksikko Penn & Tellerin Bullshit-ohjelmasta saa ihan hyvän kuvan siitä mitä tarkoitan.
Penn and Teller - Area 51(Full Episode)No mutta takaisin asiaan. Onko Maan ulkopuolista elämää olemassa ja mikäli on, onko se älyllistä? Tätä kysymystä on pohdittu maailman sivu ja tälläkin hetkellä
SETI kuuntelee signaaleja merkkien toivossa. Jos kiinnostusta löytyy, sinäkin voit olla osallisena SETI@home projektissa analysoimassa ulkoavaruudesta saapuvaa dataa ja louhimassa mahdollisia merkkejä kommunikoinnista:
*klik*Todennäköisyyttä elämän esiintymiselle voimme arvioida
Draken kaavan avulla, jonka ratkaiseminen ei vaadi matemaattisesti ala-aste tasoa kummempaa ymmärrystä. Vitsi piileekin siinä, että kaavaan on määritelty joukko tuntemattomia muuttujia, eikä ole yksimielisyyttä minkälaisia arvoja niiden paikalle tulisi laittaa. Omia arvauksia voi käydä syöttämässä
Wolfram alphan laskuriin. Kaava muodostuu seuraavasti ja voimme käyttää vaikkapa Wolframin esisyöttämiä arvoja tuloksen laskemiseksi:
N = R^* f_p n_e f_l f_i f_c L
jossa muuttujat ovat vasemmalta oikealle
rate of star formation in the Milky Way | 10 per year
fraction of stars with planets | 0.5
average number of Earth-like planets per star with planets | 2
fraction of Earth-like planets that develop life | 1
fraction of life-bearing planets that develop intelligent life | 0.01
fraction of civilizations that communicate | 0.01
average lifetime of communicating civilizations | 10000 years
tulos = 10kpl kommunkoivia sivilisaatioita Linnunradan galaksissa.
Kepler avaruusteleskooppi on ollut killumassa kiertoradallamme vuodesta 2009 lähtien ja kartoittanut eksoplaneettojen määrää. Tulokset ovat olleet huikeita. Tutkimuksien mukaan
omassa galaksissamme on kymmeniä miljardeja supermaapalloja elämänvyöhykkeellä. Ei ole kovin kauaa siitä ajasta, kun vielä kiisteltiin onko eksoplaneettoja mahdollista edes löytää.
Kepler on tähän mennessä havainnut 2321 eksokandidaattia, joista 46 on elämänvyöhykkeellä. Mielestäni elämme hyvin jännittäviä aikoja astrobiologian suhteen.
Tässäpä vielä itse Carl Saganin pohdintaa elämän kemiasta ja kuuluisa ajatusleikki maapallon ulkopuolisesta elämästä. Kuitenkin hieman lähempää eli jopa omasta aurinkokunnastamme. Jos et ole vielä katsonut näitä, niin nyt on aika. Mielestäni Cosmos TV-sarja pitäisi olla olennainen osa yleissivistystä.
Carl Sagan on the chemistry of life on Earth/ other planetsCarl Sagan's Cosmos: Life on JupiterJos maapallon ulkopuolista älyllistä elämää esiintyisi mahdollisesti jopa suhteellisen tiheästi, miksi sitä ei sitten ole jo havaittu? Niin, että se olisi enemmänkin itsestäänselvyys kuin ufohörhöjen pääkopan tai hallituksien salaisten pöytäkirjojen välissä. Tätä kutsutaan
Fermin paradoksiksi. "Missä kaikki ovat?" Mahdollisesti saamme vastauksia joskus hamassa tulevaisuudessa.
UFO-havaintojen suhteen olen hyvin skeptinen. Mielestäni niiden pohjalta on liian vaikea sanoa, että kyse olisi jostakin ekstraterrestriaalisista vierailijoista.
"Extraordinary claims require extraordinary evidence". Olen kuitenkin itse yksi niistä, jotka ovat tälläisen ilmiön nähneet. Muistan tapahtuman yhä kirkkaasti kuin se olisi tapahtunut eilen, vaikka olin vielä seitsenvuotias tapahtuman aikaan. Olimme ajamassa ystäväperheeni autolla kotiinpäin kaupungista. Autossa olivat minä, kaverini ja hänen äitinsä. Yhtäkkiä muiden huomio kiinnittyi lähes säikähdyksellä johonkin taivaalla, mikä kuitenkin harmikseni katosi näkyvistä ennen kuin ennätin näkemään itse. Käännyttyämme mutkasta ja ajettuamme aukean vierellä kulkevalle tielle, sain minäkin kristallinkirkkaan havainnon siitä mitä muut olivat nähneet. Klassinen ison kiekon muotoinen aluksentapainen lensi taivaanrantaa pitkin ja näytti olevan tulessa. Ainakin aluksen perästä lähti jotain liekkien kaltaista. Varmistin, että muut näkivät saman kuin minä ja olimme yksimielisiä ettei kyseessä voinut olla mikään tavallinen lentokone. Pienen ajan kuluttua se hävisi puiden taakse ja katosi näkyvistä lopullisesti. Muistan tiedustelleeni joskus jälkeenpäin muistaako kaveri tapauksen, mutta hän kuittasi sen olevan todennäköisesti vaan jotain silmänlumetta tai lentokone. "Jos se oli UFO, miksei siitä ollut sitten uutisissa?". En tiedä mitä näin tuona päivänä taivaalla, mutta en ole valmis unohtamaan asiaa vain olankohautuksella. Tulessa ollut lentokone olisi varmasti päätynyt uutisiin, mutta tästä ei ollut hiiskaustakaan. Asia jää mysteeriksi, mutta kiehtoo minua edelleen. Onko
siellä joku? Oliko se alus vai jokin ilmiö mitä emme vielä ymmärrä?