Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Liikunta/kuntoilu/treenaaminen

Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Samasta aiheesta oli joskus juoksija-lehdessäkin juttua. Päällimmäisenä jäi mieleen se että parempi oman kehontuntemus yhdistettynä parempaan kuntoon lisää seksin nautinnollisuutta. Muitakin huomioita oli kaikenmaailman hormoneista joita liikunta vapauttaa, mutta käsittääkseni näistä ei ollut varmaa tietoa.
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa Samuli

    • Viestejä: 111
    • Karma: 7
    • Profiili
Samasta aiheesta oli joskus juoksija-lehdessäkin juttua. Päällimmäisenä jäi mieleen se että parempi oman kehontuntemus yhdistettynä parempaan kuntoon lisää seksin nautinnollisuutta.

Tuo sama tuli mieleen, että oman kehontuntemus paranee. Sitä huomaa rakastellessa ihan uusien lihasten olemassaolon.


Poissa KooWee

    • Viestejä: 45
    • Karma: 5
    • Profiili
Itse en ole ennen pitänyt liikunnasta juuri lainkaan.

Veikkaan sen johtuneen siitä, että ala- ja yläasteella, sekä lukiossa on ollut pakollsita koululiikuntaa, mikä ei mielestäni missään nimessä kuuluisi kouluun (varsinkaan akateemiseen opiskeluun valmistavaan lukioon). Kun liikunta on vituttanut koulussa, ei sitä ole tullut harrastettua vapaa-ajallakaan.

Viime vuonna päädyin sitten kokeilemaan geokätköilyä ja hetken päästä saatoinkin jo kulkea pyörällä 20km - 50km lenkkejä purkkien perässä. Sen myötä innostuin enemmänkin pyöräilemisestä ja viime kesänä kuljin suuren osan kesätyömatkoista pyörällä ja kesän aikana mittariin kertyikin yli 1000km.

Muutama viikko sitten päätin toteuttaa jo kauan mielessä muhineen ajatuksen ja menin seinäkiipeilyn alkeiskurssille. Olen yleisestikin pitänyt kiipeilystä puissa, kallioilla ja milloin missäkin. Seinillä kiipeily osoittautui todella mukavaksi puuhaksi ja huomasin jopa pärjääväni siinä yllättävänkin hyvin siihen nähden, että olen todella lyhyt (~160cm) ja että en liiku paljoakaan. Sen verran k.o lajista innostuin, että päädyin ostamaan jokseenkin hintavat kiipeilyvaljaat ja kiipeilytossut jo seuraavalla viikolla ja nyt olisi tavoitteena käydä kiipeilemässä vähintään 2 kertaa viikossa. Ajattelin, että sen kerran kun jostain lajista innostuu niin on sama vähän panostaa ja tehdä asiat kerralla kunnolla.

Muutaman kaverinkin sain houkuteltua kokeilemaan ja vaikuttaa siltä, että kiipeilyseurasta ei tule olemaan puutetta :)


Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Jep olet oikeassa koululiikunta on kyllä erittäin huonosti toteutettu järjestelmä. Etkä ola ainoa joka siitä on saanut traumoja. Kiipeily on kyllä erittäin hieno ja hyvä laji. Olen miettinyt että voisi itsekkin käydä jollain peruskurssilla. On myös todella monipuolisesti kehittävä laji. Saanko tiedustella että missäpäin käyt kiipeilemässä? Tulipas tökerö viesti mut ei jaksa muokkaa ku istun vessas...  :-*
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Jotain 2 viikkoa sitten tein totaali stoping alkoholille ja klo 6 jälkeen syömiselle + suolalle ja sokerille, myös leipää hädintuskin (muita hiilihydraatteja) oon käyttänyt.
Siinä ajassa paino pudonnut ~9kg (kaljamaha sulaa veks ekana ja sitten alkaa lasku hidastumaan hiljalleen varmaankin 7.5kg jälkeen ja sitten on hyvä alkaa liikkumaan kun ei ole turhaa nestettä vatsassa roikkumassa).

Kerran ratkesin juomaan ja oon kyl 2 kebabbia vetässy... silti paino on lähtenyt hurjaan laskuun heheee, naine nalkuttanu pitkään että pitäs laihduttaa... oon sellanen että sitten kun toinen on jo luopunut ajatuksesta niin ite sitten päätän että näin tapahtuu (en oikeasti saa motivaatiota jos joku toinen käskee, mun pitää omassa rauhassa prosessoida asiaa).

Laihduttamisen laukaisi suklaaseen sekoitettu sininen ystävä ja kun tein jotain lidlin pikaperunamuusia  :D pelkkää hiilihydraattia jauhe muodossa johon lisäät suolaa ja rasvaa että maistuu joltain... lisää vain vesi meininki :) Ihan jees veto ja nettisivut kukoistaa niin on ihan hyvät fiilikset kokoajan.
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa KooWee

    • Viestejä: 45
    • Karma: 5
    • Profiili
Jep olet oikeassa koululiikunta on kyllä erittäin huonosti toteutettu järjestelmä. Etkä ola ainoa joka siitä on saanut traumoja. Kiipeily on kyllä erittäin hieno ja hyvä laji. Olen miettinyt että voisi itsekkin käydä jollain peruskurssilla. On myös todella monipuolisesti kehittävä laji. Saanko tiedustella että missäpäin käyt kiipeilemässä? Tulipas tökerö viesti mut ei jaksa muokkaa ku istun vessas...  :-*
Tällä hetkellä kiipeilen vielä ainoastaan Oulussa sisäseinällä, mutta kunhan kelit paranevat niin olisi tarkoitus myös kalliokiipeilyä päästä kokeilemaan. Kesällä pitää tosin armeijaan lähteä, joka aiheuttanee ainakin jonkinlaista taukoa ja tämän jälkeen onkin edessä muutto helsinki-espoo suunnalle opiskelemaan, jolloin lienee edessä siirtyminen myös suuremmille kiipeilyseinille.


Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Espoossa on hyvä halli  paljon paikkoi ja jotai 15m seinii. Käsittääkseni aika yleistä, että isomman tripin jälkeen saa ideoita alkaa parantaa elämäntapoja ja kuntoilla. Olis kiva kuulla jos joillain ois kokemuksii?
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Boulderointia (=seinäkiipeily valjaitta matalahkoilla seinillä) on tullu harrasteltua viimeisen puolentoista vuoden aikana. Syksyllä meni siinä hommassa kyynärpää sijoiltaan, mutta nyt sitä pystyy jo käyttämään. Oon varovaisesti alkanut hyödyntämään myös kiipeilymestan yhteydessä olevaa punttista. Syksyinen onnettomuus tuntuu nyrjäyttäneen jotain sisällä siten, että tulee kuunneltua tarkemmin sitä, mitä sisällä tapahtuu. Ettei koko ajan tarvii kurottaa äärisuorituksiin.

Muutaman kerran oon kanssa käynyt pelaamassa sählyä, pitkän kaipuun jälkeen. Kerran viikossa ois sitä. Ihan mahtava tunne läkähtyä, kiivetessä kun ei tuu samanlaista sydämentykytystä aiheuttavaa.

Näkisin mielelläni lisää keskustelua hyvän treenin perusteista, hyvät linkit käy myös. Ei oo niin hyvin hallussa teoria siitä, miten ytimöittää itteään mahdollisimman tehokkaasti.

Ilahduttavaa kans hoksata, kuinka paljon täällä on innokkaita liikkujia. Rikkoo aika hyvin stereotypioita huumepäistä paskanvelttoina.


Poissa Samuli

    • Viestejä: 111
    • Karma: 7
    • Profiili
Syksyinen onnettomuus tuntuu nyrjäyttäneen jotain sisällä siten, että tulee kuunneltua tarkemmin sitä, mitä sisällä tapahtuu.

Mulle saman on tehnyt tämä ikääntyminen. Jos on sairas, niin antaa itselleen aikaa kunnolla parantua. Vaikka joskus fundeeraa, että nyt sekos pahasti treenit, kun pitää pitkää taukoa. Nyt kun Suomeen palasin, niin aika äkkiä iski nuhakuume ja tuntuu, että nokka on jatkuvasti tukossa.


Ilahduttavaa kans hoksata, kuinka paljon täällä on innokkaita liikkujia. Rikkoo aika hyvin stereotypioita huumepäistä paskanvelttoina.

Tunnen tunnen pari kourallista vaihtoehtoisten nautintoaineiden käyttäjää ja vain yksi on "paskanveltto", mutta kai sitä johtoportaassa saa veltto ollakin   ;)



Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Haha aika mainio  :D Onks tää joku motivaatio biisi yms.? Tänne vois varmaa muutki linkkailla lempi reenibiisei millä saa puristettuu ittestä ne viimesetki mehut...
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Haha aika mainio  :D Onks tää joku motivaatio biisi yms.? Tänne vois varmaa muutki linkkailla lempi reenibiisei millä saa puristettuu ittestä ne viimesetki mehut...
Joo, Dead Prezistäkin tunnetun Sticin levyltä "the Workout" kyseinen kipale. Levy on yks parhaita konseptilevyjä koskaan; kaikki biisit käsittelee streittaamista ja kuntoilua. Tarkoituksena on inspiroida ghettojäbiä voimauttamaan itsensä terveiden elämäntapojen kautta.

Laitetaan vielä samalta levyltä juoksubiisi:

http://www.youtube.com/v/vrIElFT6JhI?version=3&hl=en_US
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa KooWee

    • Viestejä: 45
    • Karma: 5
    • Profiili
Boulderointia (=seinäkiipeily valjaitta matalahkoilla seinillä) on tullu harrasteltua viimeisen puolentoista vuoden aikana. Syksyllä meni siinä hommassa kyynärpää sijoiltaan, mutta nyt sitä pystyy jo käyttämään. Oon varovaisesti alkanut hyödyntämään myös kiipeilymestan yhteydessä olevaa punttista. Syksyinen onnettomuus tuntuu nyrjäyttäneen jotain sisällä siten, että tulee kuunneltua tarkemmin sitä, mitä sisällä tapahtuu. Ettei koko ajan tarvii kurottaa äärisuorituksiin.
Itsellänikin on boulderointia tullut kokeiltua seinäkiipeilyn yhteydessä. Oulussa kun sattuu eräällä kiipeilypaikalla olemaan boulderiseinä millä yleensä tulee lämmiteltyä lihaksia ja kenkien pohjia paremman pidon toivossa. Joskus sitä tuleekin puolet ajasta pelkällä boulderiseinällä pyörittyä kun saa ilman valjaita kiipeillä vain mankkapussi vyöllä roikkumassa.

Pari päivää sitten tulikin eksyttyä myös Oulun Cavella käymään, joka on pelkästään boulderointiin tarkoitettu kiipeilypaikka. Siinä sitten katossa roikkuessa tuli sellainen fiilis että pitäisi selvästi alkaa kehittämään myös yläkroppaan lisävoimia jotta jaksaisi myös negatiivisilla kohdilla paremmin. Normaali seinäkiipeily kun tapahtuu lähes pelkästään jaloilla..

Jotenkin yllättänyt ylipäätään kuinka addiktoivaa kiipeily voikaan olla. Kiipeilypaikkojakin tuntuu olevan ympäri Suomea, joten jos on pienintäkään kiinnostusta niin kannattaa käydä kokeilemassa. Oulun seudulla maksua on n. 5€/kerta ja etelämmässä hinnat näyttävät olevan hieman korkeampia..


Poissa delph

    • Viestejä: 9
    • Karma: 0
  • कालो ऽस्मि लोकक्षयकृत् प्रवृद्धो
    • Profiili
Hieno thread ja Lähiötontulta ja oAo:lta hyvää blastausta fysiologiapuolesta. ;) Hauska nähdä, että täältä löytyy useita kehon fyysisenkin puolen kehitystä arvostavia harrastajia.

Itse tulee käytyä salilla sen pari kolme kertaa viikossa aikataulujen sen salliessa. Monta vuotta sitä oli tullut tehtyä aika vasemmalla kädellä ja isoloivia liikkeitä wannabe-bodarityyliin. Viime kesän loppupuolella tuli löydettyä Mark Rippetoen kypsään ikään jo ehtinyt voimaharjoittelun raamattu Starting Strength. Rippetoen toinen kirja, Practical Programming for Strength Training auttoi vielä oman voimakehitykselle tarkoituksenmukaisen treeniohjelman teossa. Jos joku on leipääntynyt omaan monotoniseen salirutiiniinsa, joka tuntuu junnaavan paikoillaan, kannattaa ehdottomasti tutustua! Esimerkiksi klassiset kyykyt ja pystypunnerrukset ovat järjettömän hyviä liikkeitä. Maastavedon aloittaminen aloittelijatasolta ei valitettavasti ole omalla salilla oikein mahdollista, mutta sekin olisi ilmeisesti tajunnanräjäyttävä lisä omaan repertuaariin.

Kehonpainoharjoituksia ei tule hirveän paljon tehtyä lukuunottamatta leukoja ja dippejä painoilla ja siitä on melkeinpä välillä huono omatunto. Kaikki syyt, jotka estävät kehittämästä sulavalinjaista ja vakaata planchea, ovat tekosyitä. ;)

Loppuun vielä kehonpainoharjoitusten kuninkaan motivaatiobuusteri ja todiste siitä, ettei treenaus tarvitse vain 60€/kk maksavilta saleilta löytyviä fasiliteetteja.
Hannibal ja kevyet muscle-upit
"Tylppä isku kiveksiin on yksi pahimpia miehen tuntemia kiputiloja." -HH


Poissa rewq21

    • Viestejä: 23
    • Karma: 4
    • Profiili
Starting strength on varsin hyvä ohjelma. Oon itekin sillä reenannu. Myös noi molemmat kirjat tuli luettua, suosittelen! Todella hyvin käyty läpi miten liikkeet tulee suorittaa ja miten ei. Ylipäätään salilla treenaaminen kannattaa aloittaa noilla isoilla koko kehoo kuormittavilla liikkeillä - kuhan opettelee tekemään ne oikein! :)