Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Rihmastoa vai cobweb -hometta?

Poissa Matkalainen

    • Viestejä: 5
    • Karma: 1
    • Profiili
Tervehdys! PF-tek kakkuni ovat olleet 2 vuorokautta 50 l vetoisessa PMP-laatikossa, jossa ilmankosteus on ollut 85% (analoginen mittari) ja lämpötila 23C (+/- 0,5C). Laatikon pohjalla on 10 cm kerros ruukkusoraa ja vettä n. 7 cm asti. Valaistusta on ollut 12 tuntia vuorokaudessa ESL-polttimolla. Laatikossa on veteen upotettuna bubbler ring, ilmanpumppu pumppaa ilmaa 78 litraa tunnissa. Laatikon kannessa on kaksi reikää halkaisijaltaan 2 cm, molemmilta puolilta micropore-teipillä päällystettynä.

Nuo kaksi vuorokautta olin poissa kotoa, joten laatikko on jäänyt tarkkailematta. Kun palasin kotiin, huomasin valkeaa höttöä kakkujen päällä:

[smg id=2026]

[smg id=2027]

[smg id=2028]

Olen ymmärtänyt, että valkoinen höttö substraatin pinnalla voi myös johtua liiallisesta kosteudesta ja/tai heikosta ilmanvaihdosta. Kumpi on kyseessä? Onko kakut pelastettavissa cobwebiltä esimerkiksi suihkuttelemalla vetyperoksidia päälle? Kannattaisiko vetyperoksidilla suihkutella varmuuden vuoksi vai vaurioittaako tämä sientä merkittävästi?


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Kyllä toi höttö taitaa olla ihan tervettä rihmastoa, vaikka cobweb kasvaa vähän samalla tyylillä (cobweb näyttää karvoilta, tuo enemmänkin vaahtokarkilta). Rihmaston kasvutyyli kertoo kuitenkin, että jokin kasvuolosuhteissa saattaa olla hieman vinossa. MUTTA, toisaalta jotkin lajikkeet kasvattavat myös pehmeän, hattaraisen, cobwebtyylisen rihmaston ja jotkin toiset lajikkeet taas hyvin kurottelevan, juurimaisen ja piikikkään rihmaston ihan luonnostaan.

Olen ymmärtänyt, että valkoinen höttö substraatin pinnalla voi myös johtua liiallisesta kosteudesta ja/tai heikosta ilmanvaihdosta. Kumpi on kyseessä?
Olet ollut pari päivää poissa ja ilmanvaihto on jäänyt ilmapumpun yksin hoidettavaksi -> hiilidioksidi on voinut jäädä pohjalle lillumaan. Säännöllistä hoitoa muutaman kerran päivässä korjaa asian (sumuttelu ja tuulettelu). PMP ei ole täysin automaattinen, vaan vaatii hoitoa sekin. ;)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Tuo höttö on rihmastoa. Cobweb näyttää erilaiselta.