Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Pf Tek purkit

Poissa jondeer

    • Viestejä: 10
    • Karma: 0
    • Profiili
voiko toho pf kakkuu laittaa vermikuliitin sijaan mitään muuta? :D


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Vermikuliitti ei sisällä mitään ravinteita, vaan on ominaisuuksiltaan erittäin optimaalinen kasvatuksessa käytettäväksi, sillä se pidättää kosteuden todella hyvin kakussa. Vermikuliitin sijasta voi tosin käyttää vaikkapa turvetta tai kookoskuitua, mutta ne eivät pidätä vettä niin hyvin kuin vermis.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Singularity

    • Viestejä: 101
    • Karma: 25
    • Profiili
Hei,

Olin tulossa kysymään, että voiko muovipurkkeja käyttää Pf-tek kasvatuksessa mutta niitähän mm. tuo SporeWonder myy eli voi? Eikö porukoilla vain ole niitä vai onko muovissa jokin miinuspuoli kun niistä ei kukaan puhu tai käytä?

Ikeasta saa sellaisia uuninkestäviä erikokoisia lasivuokia tai "säilytyspurkkeja", joissa on paikoilleen napsautettava metallikansi ja silikonitiiviste.
Ilmeisesti näitä?: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00112540/ muuten tosi ideaaleja (lasia, kansi tiivisteellä, koko) mutta tuo hemmetin harmaa härpäke kyljessä mietityttää. Meillä on noita kotona jo valmiiksi ja kyllä siitä suunnilleen näkee läpi. Homekasvuston bonggaaminen kyllä saattaa olla hankalaa. Mitä mieltä olette?

Niin ja kolmanneksi meillä on kämppä täynnä eri elintarvikkeista jääneitä lasipurkkeja mutta niissä on enemmän tai vähemmän "olkapäät".
Omakohtaista kokemusta PF-tek kakuista ei ole, mutta eikö olisi parempi rikkoa kolonisoituneet kakut (tökkimällä jollakin), kuin hajottaa purkit? Rihmasto kestää ja palautuu vaikka tehosekoittimen jäljiltä.

Viisaammat kertokoot tarkemmin, mutta ymmärtääkseni tällä tavalla saatu sienicocktail yleensä joko katetaan vermikuliitilla/jollakin ravinteikkaammalla katekerroksella tai sekoitetaan toissijaiseen kasvualustaan.
Olet aivain oikeassa. ;)

Hienoa. 8)
Mites tämä käytännössä toimii Pf-tek tyylissä? Siis tosiaan vain kerros vermikuliittia katekerrokseksi rihmaston päälle? Vastaus löytyi HuMy:stä, kiitos siitä!
"If you want to find the secrets of the Universe, think in terms of energy, frequency and vibration." -Nikola Tesla


Poissa FreakOutDisko

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
Pf-tek "purkkeina" mulla on toiminut ihan tavalliset juomalasit, jotka oon peittänyt kahdella folio-kerroksella. Kun ostaa kaupasta vielä extra-jäykkää foliota, niin hyvin on toiminut.

Jos juomalasit on liian matalia tai folio ei ole tiukasti lasissa kiinni, niin vettä saattaa päästä kuumakäsittely/sterilointi vaiheessa sisään laseihin ja silloin kakut on pilalla. Se on nähdäkseni ainoa suuri negatiivinen riski verrattuna kannellisia lasipurkkeja käyttäessä. Mutta kuten totesin, itselläni on toiminut.

Kannellisia lasipurkkeja kannattaa käyttää silloin, kun käytetään jyviä kasvualustana. Lasipurkkeja on helpompi availla, sulkea ja ravistaa.

Miten olet tiivistänyt lasin ja folion yhteen? Teippiä, Rautalankaa?
Mikä teippi kestää parhaiten keittämisen, mikäli teippiä oot käyttäny?
Onko sulla kastunut montakin kakkua lasejä käyttäen?
Mulla on myös lasit tulossa käyttöön.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Olin tulossa kysymään, että voiko muovipurkkeja käyttää Pf-tek kasvatuksessa mutta niitähän mm. tuo SporeWonder myy eli voi? Eikö porukoilla vain ole niitä vai onko muovissa jokin miinuspuoli kun niistä ei kukaan puhu tai käytä?
Kaikki muovit ei kestä korkeita lämpötiloja. Ks. PP5, painekeittimen kestävät muoviastiat. Itse oon ainakin kuumotellu, ettei vahingossa rupeais muovi sulamaan kattilaan. Sen takia lasipurkki on monille helpompi valinta.
Nuo sporewonderin muovipurkit toimii varmasti hyvin, mutta jos pf-tek:iä haluaa kokeilla, niin tavalliset juomalasit folio-kannella toimii ihan hyvin.

Ikeasta saa sellaisia uuninkestäviä erikokoisia lasivuokia tai "säilytyspurkkeja", joissa on paikoilleen napsautettava metallikansi ja silikonitiiviste.
Ilmeisesti näitä?: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00112540/ muuten tosi ideaaleja (lasia, kansi tiivisteellä, koko) mutta tuo hemmetin harmaa härpäke kyljessä mietityttää. Meillä on noita kotona jo valmiiksi ja kyllä siitä suunnilleen näkee läpi. Homekasvuston bonggaaminen kyllä saattaa olla hankalaa. Mitä mieltä olette?

Taisin itekin katella noita joskus. Päädyin siihen, että juomalasit toimii pf-tekissä tarpeeksi hyvin ja normi hillopurkit jyvien kanssa kasvattelussa. Toi sumennus tuossa keskellä ei ole hyvä ja nuo lasipurkit vois olla hieman isompiakin.

Niin ja kolmanneksi meillä on kämppä täynnä eri elintarvikkeista jääneitä lasipurkkeja mutta niissä on enemmän tai vähemmän "olkapäät".
Ei toimi pf-tek:ssä, mutta jyvien käytössä kyllä.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili

Miten olet tiivistänyt lasin ja folion yhteen? Teippiä, Rautalankaa?
Mikä teippi kestää parhaiten keittämisen, mikäli teippiä oot käyttäny?
Onko sulla kastunut montakin kakkua lasejä käyttäen?
Mulla on myös lasit tulossa käyttöön.

Minä olen ostanut kaupasta extra-vahvaa foliota, jota ei ole tarvinnut tiivistellä mitenkään. Ei oo kastunut kakut.
Muiden käyttäjien kertomuksista olen kuullut teippiä käytettävän. Tiettyjen teippien liimapinnat ei kyllä kestä tätä yhtä hyvin kuin toisten. En osaa antaa vinkkejä teipin valintaan. Rautalanka-kiristyksen luulisi toimivan hyvin.