Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Podista, ilmapumpusta ja valaistuksesta pari kysymystä.

Poissa Ten.Net

    • Viestejä: 30
    • Karma: 1
    • Profiili
Moi!

Tarkoitus olisi tässä lähiaikoina aloitella kasvatusprojektia, joten siihen liittyen pari kysymystä. Olen suunnitellut kahdelle terraariolle ( 2x 45l) ilmapumpuksi eheim airpump 400 (2x200l/h). Pumppu olisi varmaan hyvä pitää päällä ihan 24/7 ?  Miten kova ääni tuosta ko. viritelmästä lähtee? Ei kehtaisi naapureita pitää öisin hereillä. Valaistuksesta sen verran, että on varmaan ihan ok jos pitää esim.  sen 8-10 tuntia pimeänä vuorokaudesta.

[Muutin otsikkoa hieman tiedon löytämistä helpottavammaksi kun alkoi viestiketju lipsumaan taas kerran ohi aiheen:
Podin ilmapumpusta ja valaistuksesta pari kysymystä. -> Podista, ilmapumpusta ja valaistuksesta pari kysymystä.
-Klonkku]


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Ei se naapureille asti kuulu, varsinkaan jos se ei resonoi mitään vastaan. Sen voi nostaa esim. pesusienen päälle (tai joku muu eristävä viritys), niin ei tärise lattialla. Mutta kyllä ilmapumpuista yleensä valitettavasti kovin ikävä ääni lähtee, ettei ainakaan samassa huoneessa halua nukkua.

Valoista kysyit onko ok pitää 8-10 tuntia pimeänä, on.


Poissa Ten.Net

    • Viestejä: 30
    • Karma: 1
    • Profiili
No sehän tässä on toinen juttu, kun pitäisi juuri nukkua samassa huoneessa.  Voihan sen tietysti sammuttaa unien ajaksi jos häiritsee mutta onko siitä sitten enää vastaavaa hyötyä?  Pitäisikö sitten suosiolla siirtyä shotgun tyypiseen tai vastaavaan terraarioon. 


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Kyllähän se edelleen pumppaa ne jäljellä olevat 16(?) tuntia eli ilmanvaihto on parempi. Jos pääset edes välillä huiskuttelemaan terroja, niin ei ole ongelmia. En osaa arvioida kuitenkaan tämän systeemin eroa shotguniin. Kosteuden luulisi pysyvän paremmin yllä?
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Anna olla vaan yön yli kiinni jos häiritsee, aamulla ensimmäisenä menet laittamaan ilmapumpun päälle ja huiskuttelet, sumuttelet ja tervehdit terran siältöä niin hyvä tulee! ;) Shotgun-terra ei tuuletu oikeastaan paljon sen kummemmin niiden 6-8 yöllisen tunnin aikana kun ilmakin seisoo.
Tuntuu jotenkin tärkeältä nukkua välillä sienten kanssa. Kerran nostin terran oikein sänkyyn ja otin kainaloon. :D Itse lopulta opin nukkumaan ilmapumpun tasaisen hurinan kanssa ja nykyään se oikein tuudittaa uneen.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Ten.Net

    • Viestejä: 30
    • Karma: 1
    • Profiili

Nyt on kyllä vaikeuksia päättää shotgunin ja podin välillä. Lisäksi huomasin , että nuo 45 litran laatikot ovat korkeudeltaan vain 28cm ( 57x39x28). Eikö ne ole jo liian matalia shotguniksi?  Seuraava koko 65l,  57x39x42 , vaikuttaisi minusta sopivammalta?  Siitä seuraava olsikin jo 130l (79x57x42).  Onko tuolla laatikon koolla merkitystä shotgunin suhteen? pysyykö olosuhteet oikeina jne...? ja mites podin suhteen. Ja sitten vielä siitä ilmapumpusta... Jos sen johtaa vesipulloon ja siitä taas terraan, niin eikös siitä kaiken lisäksi kuulu vielä mukava veden pulputus ääni? Tässä on jo ostoslistaa innoissaan kasattu ( välillä vähän liiankin innoissaan :)  ) mutta nämä ongelmat kun saisi ratkaistua , niin pääsisi uuden harrastuksen kimppuun.  Kiitos jo tähän astisista vastauksista. Uuden projektin innoittamana törmäää näköjään uusiin ongelmiin... 


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
28 senttiä riittää musta korkeudeksi kyllä, tosin itse ostaisin sen isomman, koska sit riittää vielä paremmin.

Terraarion (kasvatustilan) rakentaminen saattaa aloittelijalle tuottaa mietintöjä, sen takia mä oon yrittänyt viime aikoina kovasti miettiä, että mikä olisi se yksinkertaisin tapa opetella kasvattamaan.
Mulla ei ole shotgun-terraariosta kokemusta, mutta uskon, että se toimii ilmanvaihdoltaan oikein hyvinkin oikein rakennettuna.  Ja siinä on se plussa, ettei tarvi ilmapumppua ollenkaan. Alla opastusvideo sen rakentamisesta.
Let's Grow mushrooms! pf tek part 3

Tutustuisin myös videoon, jonka löysin tuolta meidän päiväkirja-alueelta - Psilocybe Cubensis Thai Grow Box. Siinä kasvatustilana toimii growboxin mukana tullut muovipussi. Jos onnistuis löytämään jostain isoja läpinäkyviä muovipusseja, niin se saattaa olla kaikista helpoin tapa rakentaa kasvatustila. Alla video:

Instructions Type 2 myceliumboxes


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Pussi on aika huono vaihtoehto (olen kokeillut). Sitä on aika huono kanniskella, tuulettaa ja kastella. Plussana on, että se mahtuu pieneen tilaan ja on varmaankin halvin vaihtoehto.

Pieni läpinäkyvä muovilaatikko, jonka porailee reikiä täyteen (shotgun-terraario) on varmaan järkevin ja halvin vaihtoehto. Shotgun terraariossa on huolehdittava myös alapuolen tuuletuksesta- Shotgunterraarion pohja-aineeksi käy vain perliitti. Kun reikiä on niin paljon, ilma kiertää terran jokapuolelta ihan hyvin. Sumuttelu muistettava suorittaa suht usein.

Ilmapumpullisessa muovilaatikkoterraariossa pohja-aineena voi käyttää myös esim. ruukkusoraa tai vaikka ihan kiviä. Kunhan veden pintajännitys rikotaan ja päästään haihduttamaan kosteutta terran sisään. Ilmanvaihto ja hapetus tapahtuu ilmapumpulla + tuulettelulla.

Jos tosi usein pääsee tuulettelemaan niin muovilaatikko parilla "ilmastointireiällä" on myös toimiva ratkaisu. ^-^
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Ten.Net

    • Viestejä: 30
    • Karma: 1
    • Profiili
Kyllä tässä lähdetään nyt ihan perus pf tek kakuilla ja shotgun terralla liikenteeseen. Sit myöhemmin kokeillaan "edistyneempiä" menetelmiä. Pitää raportoida kuvien kera , kunhan pääsee vauhtiin. Ens viikolla ois tarkotus saada purkit inokuloitua.


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Hienoa. Mun mielestä meillä on ollut aika laihalti noita shotgun päiväkirjoja/raportteja. Niitä tarvitaan lisää.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
...
meillä on ollut aika laihalti noita shotgun päiväkirjoja/raportteja. Niitä tarvitaan lisää.
Olen samaa mieltä! Shotgun-terra-päiväkirjaa odotellessa.. 8)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Mä en kyllä tossa videossa tajunnu et kun toi äijä pisti sen pohjan täyteen reikiä nii eikös se vesi vaan valu sieltä pohjasta pois??  :o
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.


Poissa M

    • Viestejä: 37
    • Karma: 4
    • Profiili
Mä en kyllä tossa videossa tajunnu et kun toi äijä pisti sen pohjan täyteen reikiä nii eikös se vesi vaan valu sieltä pohjasta pois??  :o

Ei valu. Koska perliitti on vain kostutettu eikä siellä lillu ylimääräistä vettä. 8)


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Mä en kyllä tossa videossa tajunnu et kun toi äijä pisti sen pohjan täyteen reikiä nii eikös se vesi vaan valu sieltä pohjasta pois??  :o

Ei valu. Koska perliitti on vain kostutettu eikä siellä lillu ylimääräistä vettä. 8)
Tarkennuksena vielä: Perliitti on siis sellaista ainetta, joka imee vettä itseensä kuin sieni, ja vapauttaa sitä myös tehokkaasti, näinollen tarvitsee vain kastella perliitti märäksi, eikä sitä ole hyödyllistä lilluttaa vedessä kokoaikaa. Terraarion ilmanvaihto tapahtuu myös pohjan reikien ansiosta jokaiselta sivulta, joten pohja ei saa olla lattiaa vasten, vaan terran pitää olla irti maasta esim. kahdella tiilillä (tms korokkeella). Ilmaa kiertää nääs myös perliittirakeiden välissä.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Tattila

    • Viestejä: 67
    • Karma: 3
    • Profiili
Kiitoksia vastauksista ;D koskaan ei voi tietää liikaa ^-^
Psykedeelit-elämä, Dissosiatiivit-kuolema.