Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Growboxit / valmiit kasvualustat

Tyler · 156 · 67341

Poissa Tyler

    • Viestejä: 12
    • Karma: 3
    • Profiili
Huomasin tuossa, et ei oo näille boxeille omaa lankaa nii pistin pystyyn.

Tilasin siis netistä tommosen Cubensis Thai boxin ja tänää laitoin sen kasaan. (uitin sitä jo vedessä sen 24h ja nyt pistin kasvatuspussiin.)

Tässä kyseisessä "mallissa" on laitettava vettä sinne pussiin ekana 3 dl ja sitte se kasvatuskippo. Viiden päivän välein pitäis sumutella. (Näin luki siis ohjeissa)

Tämä sumuttelu ja se vesi sinne pohjalle on ainoostaan näissä muutamissa malleissa ohjeistettu. Muita ei tarvi sen jälkee ohjeen mukaan sumutella.

Kysymys kuuluukin: selviääkö noi kuinka pitkään ilman sumuttelua, ku tässä pitäis viikoksi suunnilleen lähteä käymään toisessa kaupungissa, eikä sumuttelijoita olis lähellä?

Boxi tilattu ***.com



EDIT: Linkki kauppaan sensuroitu. --Arvalis
How can we ever truly love someone else if we don't even know ourselves?


c0de

  • Vieras

Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Kyllä sitä kasvatusta on joka tapauksessa järkevää tuuletella ja sumutella muutaman päivän välein. Ei nyt välttämättä ihan alkuvaiheessa vielä ole välttämätöntä tehdä mitään hoitotoimenpiteitä.

Mä en tajua noita growboxeja. Ne siis on rasioita, joissa on dormantti substraatti valmiina? Eiks ne vedä helposti homeeseen?
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Tyler

    • Viestejä: 12
    • Karma: 3
    • Profiili
Oisko ohjees vaikka viidesti päivässä...

***.com

8. Spray the grow box with water every 5 days to keep the substrate moist. Also when the mushrooms are starting to show.


Jos viidesti päivässä sumuttaa tommoseen pussiin nii vettyy liikaa...



EDIT: Linkki kauppaan sensuroitu. --Arvalis
How can we ever truly love someone else if we don't even know ourselves?


Poissa Tyler

    • Viestejä: 12
    • Karma: 3
    • Profiili
Kyllä sitä kasvatusta on joka tapauksessa järkevää tuuletella ja sumutella muutaman päivän välein. Ei nyt välttämättä ihan alkuvaiheessa vielä ole välttämätöntä tehdä mitään hoitotoimenpiteitä.

Mä en tajua noita growboxeja. Ne siis on rasioita, joissa on dormantti substraatti valmiina? Eiks ne vedä helposti homeeseen?


Ne on semmoses ilmafilttereil varustetus pussis se boxi. Ainakaa mitä kattelin netistä nii ei oo jengil homehtunu. Kiinnitin huomiota kyl tohon steriiliin toimintaan.



EDIT: Linkki kauppaan sensuroitu. --Arvalis
How can we ever truly love someone else if we don't even know ourselves?


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Ehdottomasti kannattaa tuuletella ja sumutella useamman kerran kuin viiden tai kolmen päivän välein! Ja kannattaa sumutella pussin seinämät, ei itse kasvualustaa. Itse olen pari kertaa kokeillut kasvattaa vähän vastaavanlaisessa pussissa, ja mitä enemmän tuulettelua + sumuttelua, sitä parempi. IMO.

Tietysti kun käsketään noudattamaan nettisivuilla annettuja ohjeita, niin niitä kannattaa noudattaa. Jokaisen tuulettelun/sumuttelun mukana pussin sisään menee huoneilmaa, joka sisältää vaikka sun minkälaista pöpöä. Growboxin mukana tulevassa kasvatuspussissa taitaa suodatettu ilma jotenkuten kiertää "airfilttereiden" kautta, mikä on plussaa ja pitää liiallisen hiilidioksidin poissa, mikä on usein aika suuri ongelma kasvatettaessa. Ihmetyttää vain tuo substraattia ympäröivän ilman alhainen kosteus. Ilmeisesti kosteus pyritään säilyttämään vain substraatissa suht runsaan näköisellä ja luultavasti steriloidulla vermikuliittikerroksella. Itiöemät (eli itse sienet) kasvavat ainakin nätisti ylöspäin, vaikkakin lakit voivat hieman halkeilla ja kasvu voi olla verkkaisempaa/jäädä hieman puolitiehen. Suht steriilisti tuossa videossa toimittiin.

Growboxeissa taitaa olla jo valmiiksi kolonisoitunut kasvualusta, joka pidetään juuri ja juuri hengissä niukan kosteuden avulla. Tarkoituksena on siis pitää kasvualusta mahdollisimman kauan käyttökelpoisena, sen kuitenkaan pinnamatta. Kasvualustan ei siis anneta kolonisoitua, vaan se on jo rihmaston peitossa = suht kontaminanttivapaa. Kosteustasapaino nostatetaan dunkkaamalla (upottamalla veteen) ylläolevan videon tavoin ja näin kakku saa suotuisat olosuhteet pinnaamiseen. Kuivahko, mutta hengissä oleva kakku saadaan säilytettyä useita viikkoja (ainakin muutamia). Jotenkin noinhan sen on oltava. :-[

Lainaus käyttäjältä: Magic-mushrooms-shop
"The grow kit contains:
1x growbox with living mycelium.
1x transparant cultivation bag with airfilter.
2x paperclips."

Hollannissahan saa kasvattaa/myydä tuoretta rihmastoa ja tuoreita sieniä, mutta kuivatut sienet ovat kiellettyjä ainakin myyntitarkoituksessa (ainakin näin muistelisin).




Ps. Tyler! Muista ottaa itiölaskeumat sienistä, niin pääset aloittamaan harrastuksen ihan itiöistä lähtien jatkossa. ;)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Jasum84

  • Vieras
Mulla olis myös pientä kysyttävää noista ohjeista kun tuli tuollainen growboxi tilailtua.

-Kylmän veden lämpötila jolla boxi täytetään alussa? Vai kannattaako täyttää niin kylmällä kuin hanasta vaan irtoaa?
- Muovipussin taittelu kolmeen kertaan 2 cm välein tarkoitus? Videolla ohjeistettiin taittelemaan kahteen kertaan?
- Entä kannattaako pussia siis välillä availla ja tuuletella/sumutella boxia vai riittääkö että pitää pussin kiinni ja sumuttelee sen seinämiä?


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
-Kylmän veden lämpötila jolla boxi täytetään alussa? Vai kannattaako täyttää niin kylmällä kuin hanasta vaan irtoaa?
Kunhan on kylmää. Antaa pienen shokin rihmastolle, mikä olisi tarkoitus. Voi pitää vaikkapa jääkaapissa yön yli.
- Muovipussin taittelu kolmeen kertaan 2 cm välein tarkoitus? Videolla ohjeistettiin taittelemaan kahteen kertaan?
Kokeile. Kunhan pussi ei kuiva liiaksi. Tarkastele tilannetta ja sumuttele tarvittaessa.
- Entä kannattaako pussia siis välillä availla ja tuuletella/sumutella boxia vai riittääkö että pitää pussin kiinni ja sumuttelee sen seinämiä?
Growboxeista on porukalla niin vähän kokemusta, että suosittelisin käyttämään valmistajan ohjeita, toki jos pussin seinät kuivavat, voit suihkauttaa ne taas kosteiksi niin korkea ilmankosteus säilyy. Ensimmäisen sadon korjattuasi/ensimmäisten pinninen ilmestyttyä kasvualusta alkaa olla siinä vaiheessa, että pussia voi tuuletella ja sumutella jo huoletta ilman sen suurempaa kontaminaatioriskiä. Ja varmaan kannattaakin, jotta tulos olisi "maksimaalinen".

Kuvat sadoista ja kasvatuksesta olis plussaa!! ;) Täältä voi lisätä suoraan foorumille niin ei häviä.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Jasum84

  • Vieras
Nyt näyttäis siltä että mun boxi jäi tulliin ainakin seurantatietojen perusteella. Viimeisimpänä seurantatietona näkyy tuontiskannaus tänään aamulla mikä on selitetty seuraavasti: Lähetyksen tuontitoimenpiteet on tehty kohdemaassa.

Onko parempaa tietoa mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Nyt näyttäis siltä että mun boxi jäi tulliin ainakin seurantatietojen perusteella. Viimeisimpänä seurantatietona näkyy tuontiskannaus tänään aamulla mikä on selitetty seuraavasti: Lähetyksen tuontitoimenpiteet on tehty kohdemaassa.

Onko parempaa tietoa mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?
Odottelet. Ottavat kyllä yhteyttä, jos asia kaipaa lisäselvittelyä. Mahdollisesti viranomaiset vain tuhoavat boksin ja ilmoittavat siitä sulle. Jos boksin todetaan olevan huumausaineiden kasvatusvälineistöä, niin siitä voi jotain sanktioita tulla, mutta viranomaisten on vaikea todistaa mitään sensuuntaista vaikka boksissa lukisikin isolla "P. cubensis".

Jos Tulli ottaa sinuun yhteyttä, niin kerro, että olet tilannut herkkusienten kasvatusvälineistöä ja kysy heti perään tulliveroa.

Mikäli joudut kuulusteluihin, niin kannattanee kysyttäessä kertoa, että et tiennyt kyseisen paketin sisältävän huumesienten itiöitä/rihmastoa ja tarkoituksenasi oli tilata herkkusienten kotikasvatukseen soveltuvia välineitä. Et muista miltä sivuilta tilasit, mutta kaikki viittasi vain laillisten sienten kasvatukseen. Et edes tiennyt, että kasvualustaan oli ympätty rihmastoa jo valmiiksi. Play dumb.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Jasum84

  • Vieras
Jees kiitoksia vinkeistä! Aika samansuuntaista olin itsekin ajatellut. En onneksi tarvinnut neuvoja sillä olivat tullissa tarkastaneet paketin ja päästäneet tänään läpi. Eivätkä olleet edes avanneet itse growboxia joten rihmaston pitäisi olla kunnossa ja steriili. Pistän kuvia tulemaan kun/jos tuosta jotain satoa saapi!


Poissa Tyler

    • Viestejä: 12
    • Karma: 3
    • Profiili
Pistähän kasvatuspäiväkirjaa tulemaan nii päästään näkemään työn hedelmät  ;)
How can we ever truly love someone else if we don't even know ourselves?


Poissa sienimies

    • Viestejä: 43
    • Karma: 7
    • Profiili
Jees kiitoksia vinkeistä! Aika samansuuntaista olin itsekin ajatellut. En onneksi tarvinnut neuvoja sillä olivat tullissa tarkastaneet paketin ja päästäneet tänään läpi. Eivätkä olleet edes avanneet itse growboxia joten rihmaston pitäisi olla kunnossa ja steriili. Pistän kuvia tulemaan kun/jos tuosta jotain satoa saapi!

Entä jos se onkin jokin poliisien salajuoni? :-X Odottavat muutaman viikon, että sulla on kunnon stashi sieniä valmiina ja sitten tulee setäsiniset koputtelemaan ???
"If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite. For man has closed himself up, till he sees all things through narrow chinks of his cavern." - William Blake


Jasum84

  • Vieras
Totta! Täytyykin olla varuillaan..
T. Väinö Harhainen


JAHMAN79

  • Vieras
SIIS JOSSA ON KOLONISOITU AINUSTAAN NESTEYTYSTÄ VAILLE KASVUUN VALMIITA , FILTTERIPUSSISSA YLEENSÄ OVAT KEHOITTANEET JA JOS JOLLAIN ON NIIN MITEN SAAN HELPOITEN VARMITEN JA PARHAITEN SELLAISESTA LISÄTTYÄ RIHMASTON MÄÄRÄÄ ;)??

SIINÄPÄS TAAS OPISKELIAN KYSYMYKDIÄ ;) !! :)