Ehdottomasti kannattaa tuuletella ja sumutella useamman kerran kuin viiden tai kolmen päivän välein! Ja kannattaa sumutella pussin seinämät, ei itse kasvualustaa. Itse olen pari kertaa kokeillut kasvattaa vähän vastaavanlaisessa pussissa, ja mitä enemmän tuulettelua + sumuttelua, sitä parempi. IMO.
Tietysti kun käsketään noudattamaan nettisivuilla annettuja ohjeita, niin niitä kannattaa noudattaa. Jokaisen tuulettelun/sumuttelun mukana pussin sisään menee huoneilmaa, joka sisältää vaikka sun minkälaista pöpöä. Growboxin mukana tulevassa kasvatuspussissa taitaa suodatettu ilma jotenkuten kiertää "airfilttereiden" kautta, mikä on plussaa ja pitää liiallisen hiilidioksidin poissa, mikä on usein aika suuri ongelma kasvatettaessa. Ihmetyttää vain tuo substraattia ympäröivän ilman alhainen kosteus. Ilmeisesti kosteus pyritään säilyttämään
vain substraatissa suht runsaan näköisellä ja luultavasti steriloidulla vermikuliittikerroksella. Itiöemät (eli itse sienet) kasvavat ainakin nätisti ylöspäin, vaikkakin lakit voivat hieman halkeilla ja kasvu voi olla verkkaisempaa/jäädä hieman puolitiehen. Suht steriilisti tuossa videossa toimittiin.
Growboxeissa taitaa olla jo valmiiksi kolonisoitunut kasvualusta, joka pidetään juuri ja juuri hengissä niukan kosteuden avulla. Tarkoituksena on siis pitää kasvualusta mahdollisimman kauan käyttökelpoisena, sen kuitenkaan pinnamatta. Kasvualustan ei siis anneta kolonisoitua, vaan se on jo rihmaston peitossa = suht kontaminanttivapaa. Kosteustasapaino nostatetaan dunkkaamalla (upottamalla veteen) ylläolevan videon tavoin ja näin kakku saa suotuisat olosuhteet pinnaamiseen. Kuivahko, mutta hengissä oleva kakku saadaan säilytettyä useita viikkoja (ainakin muutamia). Jotenkin noinhan sen on oltava.
"The grow kit contains:
1x growbox with living mycelium.
1x transparant cultivation bag with airfilter.
2x paperclips."
Hollannissahan saa kasvattaa/myydä tuoretta rihmastoa ja tuoreita sieniä, mutta kuivatut sienet ovat kiellettyjä ainakin myyntitarkoituksessa (ainakin näin muistelisin).
Ps. Tyler! Muista ottaa itiölaskeumat sienistä, niin pääset aloittamaan harrastuksen ihan itiöistä lähtien jatkossa.