Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Suklaakakku ja muut vaihtoehtoiset kasvualustat

Vieras · 21 · 10260

Mikide

  • Vieras
Hei! Monet eivät ole ottaneet puheeksi kaakaota/suklaata vaikka se on hyvinkin ravinnepitoista!  ??? Onko siinä väärät pH:t tai vastaavaa?

Ajattelin käyttää tätä superfoodia (raakakaakao) kasvatusalustassa

[smg id=1892]

En sitten tiedä pystyykö rihmasto käyttämään noin kovaa ainesta. Jos pilkkoisin ne pienemmäksi ja/tai annan niiden turvota vedessä, jotta sienet niitä voisivat käyttää? Mineraaleja on aivan laittomasti tässä aineksessa  ^-^

Jos nämä eivät jostain syystä käy, niin miten olisi tämä?

[smg id=1891]

Samaa ainetta, muttei yhtä ravinnepitoista, koska sitä on jalostettu enemmän. Tätä luulisi sienten käyttävän helposti hyväkseen. Tiedä sitten.

Mielipiteitä?  :)

Mielenkiintoinen aihe. Siirsin toiselle alueelle ja muokkasin hieman otsikkoa. -Mädi


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Suklaa taitaa noissa muodoissa mennä aika mössöksi. Ehkä kaakaopavut olisikin toimiva vaihtoehto, vaikkakin taitaa olla hinta/laatu suhteeltaan kasvatuksen kannalta aika tehotonta. Rasvan määrä epäilyttää.. Mutta toisaalta pähkinöissäkin on paljon rasvaa, eli luultavasti kaakaopavut tarvitsevat ainakin korkean sterilointilämpötilan.

Ravintoaineet (/100g) ja bioaktiiviset ainesosat mm.
(katso koko raa'an kaakaon ravintosisältö - tästä

Energia: 611cal
Proteiinit: 15.4%
Hiilihydraatit: 29.4%
Rasvat: 48.0%

Magnesium 550mg
Kalsium 106mg
Rauta 202mg
Fosfori 537mg
Kupari 3.6mg
Sinkki 7.6mg
Mangaani 3.8mg
Rikki
Kromi
Kalium 58mg
Natrium 53mg
A-vitamiini
B1-vitamiini 0.17-0.24mg
B2-vitamiini 0.14-0.41mg
B3-vitamiini 1.7mg
E-vitamiini 0.2mg
Tryptofaani 200-500mg
Arginiini
Histamiini
Tyramiini
Serotoniini
Anandamiini
Fenyylietyyliamiini (PEA) 2.2g
Kuituja
Omega-6 rasvahappoja
Palmitiinihappo (20-30%)
Steariinihappo (30-35%)
Öljyhappo (30-35%)
Linolihappo (2-4%)
Linoleenihappo 0-0.3%)
Antioksidantteja (polyfenolit, katekiinit, epikatekiinit)
Alkaloideja (metyyliksantiinit: teobromiini, kofeiini): 0.9%


Ennemmin tekee hyvää sienisuklaa-smoothieta.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Mun mielestä asiaa kannattaa kokeilla; kaakao sisältää ainesta, joka Gartzin havaintojen mukaan voi lisätä aktiivisten ainesosien pitoisuuksia. Kasvun takaamiseksi tosin käyttäisin kaakaomursketta vain lisäaineksena substraatissa. Jotenkin veikkaisin, että pelkässä kaakaossa olisi aivan liian vähän tärkkelystä ja sokereita, jotta sienten tapaiset hajottajaeliöt voisivat siinä elää parhaansa mukaan.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Lienee hyvää luettavaa: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf60172a011

Lainaus
Crude seed oils resulted in substantial increases in mushroom yield

Tosissaan vois lorauttaa toissijaiseen kasvualustaan joskus vähän seesamiöljyä tai muuta, ei uskois että rihmasto vois käyttää öljyjä hyväkseen.
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa AssBurgerKing

    • Viestejä: 20
    • Karma: 1
    • Profiili
osissaan vois lorauttaa toissijaiseen kasvualustaan joskus vähän seesamiöljyä tai muuta, ei uskois että rihmasto vois käyttää öljyjä hyväkseen.

Heti tuli mieleen, että (neitsyt-)kookosöljy voisi olla mielenkiintoinen kokeilla. Tuonhan pitäisi olla jossain määrin antibakteerista, mikä ei voi olla kuin hyväksi. Kookosöljystä olen kuullut myös väitettävän, että muihin öljyihin verrattuna kestää hyvin kuumuutta.

Taisi olla myös antifungaalista tuo tavara... kunhan ei sitten olisi siinä määrin, että haluttuja rihmastojakin hidastaa.  :D
"Buy the ticket, take the ride."


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Ja jos tahtoo olla etninen olan takaa niin käyttää hamppuöljyä (murskaa kuituhampun siemeniä bulkkiin mukaan runsaasti, kuoria ja rasvoja)
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Mulla on jostain syystä jääny päähän sellainen käsitys että liika öljyisyys/rasvaisuus olisi rihmastolle huono juttu (?)

Hampunsiemeniä näköjään voi käyttää (spawnina): http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/14818072#14818072

Hamppukuidun käyttämistä (bulkkiin) olen itsekkin vakavasti vitsillä harkinnut: http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/6157271#6157271
-> http://www.petshop.fi/lucky_reptile_reptile_cannabis_bedding_12l.html
(on vaan kookoskuitua kalliimpaa, mut mikäs sen hauskempaa olisi kuin kertoa paikallisille hipeille että nämä ovat hampussa kasvatettuja... )

Oli miten oli, itse mielummin tempoisisin omaan naamaan kallisarvoiset ja ravitsevat öljyhamput ja rasvaiset kaakaot ja jättäisin tylsältä maistuvat ruisjyvät tms sienille.

Kasvatus kokeiluna kylläkin kiinnostava aihe. Et jos joku jaksaa testata niin: "GOOD LUCK!"

...


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Saisin vielä tämän vuoden puolella kasan kuituhampunvarsia yhdeltä tutultani, täytyypi kokeilla. Käyttää samanlailla kun olkea, ei kai siinä sen kummempaa. Taitaa olla jossain kasa unikon varsia, ne varmaan kävisi myös.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Taitaa olla jossain kasa unikon varsia, ne varmaan kävisi myös.
Unikon varsistakin saa keiteltyä uniteet, eli voit käyttää ne myös omaan käyttöön. ;) Mielenkiintoisia kokeiluja kertakaikkisesti! Miksipä ei melkein mikä tahansa vähänkään olkimainen kasvi kävisi olkien tavoin kasvualustaksi..
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Mulla on jostain syystä jääny päähän sellainen käsitys että liika öljyisyys/rasvaisuus olisi rihmastolle huono juttu (?)

Samoin, mutta en ole koskaan tutkinut väitettä sen enempää... esimerkiksi tämä tuli vastaan kun mietin että voisikohan auringonkukan siemeniä käyttää, joku sanoi että ovat rasvaisia.
Karma kiertämään jos olin avuksi!


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Mulla on jostain syystä jääny päähän sellainen käsitys että liika öljyisyys/rasvaisuus olisi rihmastolle huono juttu (?)

Samoin, mutta en ole koskaan tutkinut väitettä sen enempää... esimerkiksi tämä tuli vastaan kun mietin että voisikohan auringonkukan siemeniä käyttää, joku sanoi että ovat rasvaisia.
Rasvassa/öljyssä on se huono puoli, että se kontaminoittaa kasvualustan helpommin (sisältää oman käsitykseni mukaan jonkun verran vaikeasti poistettavia epäpuhtauksia, tietävämmät oikaiskoon), eli vaatii vain korkeamman lämpötilan steriloituakseen. Ei taida olla ongelma ainakaan paremmille painekattiloille. Sisältäähän esim. kasvualustana käytetty WBS (WildBirdSeed) suurilta osin pähkinöitä, joiden ravintosisällöstä yli puolet on rasvaa.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Sisältäähän esim. kasvualustana käytetty WBS (WildBirdSeed) suurilta osin pähkinöitä, joiden ravintosisällöstä yli puolet on rasvaa.

Monet nyppii ne pähkinät pois.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Sienten entsyymit muodostavat tryptofaanista psilosybiiniä usean eri metabolisen reitin kautta:


Tuli nyt tuota kuvaa katsellessa mieleen, että mitä todennäköisimmin myös N-metyylitryptamiinin syöttäminen nostattaisi voimakkaasti itiöemän psilosiini- ja psilosybiinipitoisuuksia (siinä missä substituoimaton tryptamiini). Ainakin jotkin helpikasvit sisältävät suuria määriä kyseistä alkaloidia ja pienempinä pitoisuuksina sukulaisaineksia kuten N,N-DMT:tä (joka sekin toimisi syötteenä). Tämän lisäksi helpikasveissa on huimat määrät selluloosaa, joten ne olisivat ihanteellista materiaalia sienten kasvualustaksi. Ja helpi on halpaa.

Miksei kukaan ole kokeillut hyödyntää helpiä? Shroomeryssä aihetta koskevat spekulaatioketjut oli täynnä pällejä tokaisemassa jotain "WHY DONT U JUST SMOKE THE STUFF"-tyypistä, yllätys yllätys.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Skeeba

    • Viestejä: 15
    • Karma: 1
    • Profiili
Mulla on jostain syystä jääny päähän sellainen käsitys että liika öljyisyys/rasvaisuus olisi rihmastolle huono juttu (?)

Samoin, mutta en ole koskaan tutkinut väitettä sen enempää... esimerkiksi tämä tuli vastaan kun mietin että voisikohan auringonkukan siemeniä käyttää, joku sanoi että ovat rasvaisia.

Auringonkukan siemeniä voi käyttää, mutta Käytäntö on osoittanut, että niiden tumman värin takia tervekin rihmasto saattaa näyttää harmaahomeelta.

Sisältäähän esim. kasvualustana käytetty WBS (WildBirdSeed) suurilta osin pähkinöitä, joiden ravintosisällöstä yli puolet on rasvaa.

Monet nyppii ne pähkinät pois.

Tämä sama herra Käytäntö on osoittanut, että pähkinät menevät epämääräiseksi mössöksi projektin aikana ja niinpä hän syöttää ne pikkulinnuille tai itselleen.


Poissa Tattiritari

  • Slaavish warrior
    • Viestejä: 237
    • Karma: 27
    • Profiili
Mulla on jostain syystä jääny päähän sellainen käsitys että liika öljyisyys/rasvaisuus olisi rihmastolle huono juttu (?)

Samoin, mutta en ole koskaan tutkinut väitettä sen enempää... esimerkiksi tämä tuli vastaan kun mietin että voisikohan auringonkukan siemeniä käyttää, joku sanoi että ovat rasvaisia.

Auringonkukan siemeniä voi käyttää, mutta Käytäntö on osoittanut, että niiden tumman värin takia tervekin rihmasto saattaa näyttää harmaahomeelta.


Erittäin mielenkiintoista! auringonkukkia kun kerta saa aina helposti valtavina säkkeinä :) + nuo ei taida kauheasti turvota nesteytyksessä (helpompi arvioida tarvittavien purkkien määrä ettei tarvitse yhden ylimääräisen purkin takia tehdä toista sterilointi kierrosta).

Täytynee kokeilla G2G tekniikalla tätä... Ehkä sais parempia tuloksia :)
Karma kiertämään jos olin avuksi!