Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Uskomattoman nopea kolonisaatio vai kontaminaatio?

Poissa Tarjei - Tattimaagi

    • Viestejä: 14
    • Karma: 1
  • Shamaani
    • Profiili
Heissulivei!

Olen ensikertalainen kasvattaja - kasvatuspäiväkirjani näette täältä. Olen pyrkinyt siellä kertomaan perin juurin mitä olen kakuille tehnyt ja miten olen niitä käsitellyt.

Pulmani on seuraavanlainen:

Aloitin kasvattamaan PF-tek metodilla osapuilleen kymmenen päivää sitten. Nyt kun inokulaatiosta on kulunut noin viikko en voi kuin ihmetellä laseissani tapahtunutta räjähdysmäistä kasvuspurttia. Muutama päivä sitten substraatissa ei minun mielestäni näkynyt vielä oikeastaan mitään. (En toki tarkastanut aivan jokaista.) Nyt suurin osa kakuista on täynnä valkoista haituvaa. Joissain purkeissa jo yli puolet substraatista on peittynyt valkoisen kerroksen alle.

Koska olen epätietoisuudesta johtuvassa herkistyneessä tilassani koittanut vertailla sienille ominaista valkoista höttöä ja agressiivista cobweb-hometta viimeisen viisi tuntia keskenään ristiriitaisin ja kaikenkaikkiaan laihoin tuloksin, pyytäisinkin teiltä kokeneemmilta kasvattajilta hieman neuvoa: Mitä -HEMMETTIÄ- minulla kasvaa purkeissani? Kuvia muutamasta esimerkkipurkista löytyy tämän linkin takaa.

Lueskelin että tuo Cobweb tarttuu aika harvoin PF-tek purkkeihin ja silloin kun se sen tekee yleensä kontaminoituneen neulan kautta. Inokuloin purkkini kahdella eri neulalla ja kahdella eri ruiskulla jotka toki liekitin jokaisen purkin välillä erikseen. Olen koittanut olla melko säntillinen steriileissä toimenpiteissäni, mutta ikävästi tulee sellainen fiilis että tuo kasvutahti on epätavallisen kiivas.

Onko mitään muuta tapaa erottaa cobweb ja normaali valkoinen kasvu toisistaan MUUTEN kuin "oikeasti valkoinen / ehkä vähän harmaa" värierottelun perusteella? Nuuhkin purkkejani mutta tällä hetkellä mikään niistä ei minun mielestäni haise homeelle. En myöskään löytänyt mielestäni yhtään "mustaa pistettä" jotka kuulemma ovat homeelle tyypillisiä? Se mikä saa minut epäilemään mahdollista hometartuntaa on lähinnä tuo järjetön kasvuvauhti ja se ettei valkoinen kasvusto näytä "suonikkaalta" niin kuin useimmat terveestä silokyyppirihmastosta näkemäni esimerkkikuvat... Valkoinen kasvusto toki kasvaa pääsääntöisesti inokulaatioreikien läheisyydessä - eli on teoriassa ihan mahdollista että se vaan on jäljettömällä elämisen vimmalla varusteltua sienirihmastoa.

Voitteko hyvät ihmiset auttaa hermorauniota tunnistuksessa?  ???
"I reject your reality and substitute my own!"
-Adam Savage


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Noista kuvista on mahdotonta sanoa mitään, sillä rihmastoa ei tarkasti näe. :-[ Riippuu hyvin paljon lajikkeesta millaisen rihmaston se kasvattaa, toiset tekevät oikein rhizomorphisen rihmaston ja toisilla rihmasto on käytännössä vain hellän näköistä karvaa. Toki myös substraatti vaikuttaa tähän kasvutapaan. Kasvuvauhti voi olla toisinaan suhteellisen mukavaakin... ;) ...mutta loppua kohti vauhti saattaa hidastua, ja tähän löytyy vinkkejä, apua ja erilaisia tapauksia täältä.

Cobweb näyttää enemmänkin sinne tänne sinkoilevalta harmahtavalta hämähäkin seitiltä kuin fraktaaliselta, eli suhteellisen järjestelmälliseltä, rihmastolta.
(Jos kuva ei avaudu, paina sen päällä hiiren oikeaa nappia ja valitse Kopioi kuvan URL-osoite ja liitä se osoitepalkkiin.) Täällä myös hyviä vinkkejä mm. eri kontaminaatioiden tunnistamiseen.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Aloitin kasvattamaan PF-tek metodilla osapuilleen kymmenen päivää sitten. Nyt kun inokulaatiosta on kulunut noin viikko en voi kuin ihmetellä laseissani tapahtunutta räjähdysmäistä kasvuspurttia. Muutama päivä sitten substraatissa ei minun mielestäni näkynyt vielä oikeastaan mitään. (En toki tarkastanut aivan jokaista.) Nyt suurin osa kakuista on täynnä valkoista haituvaa. Joissain purkeissa jo yli puolet substraatista on peittynyt valkoisen kerroksen alle.

Kuulostaa homeelta. Sienirihmasto ei kolonisoi puolta kakkua muutamassa päivässä. Kuvistasi on valitettavasti mahdotonta saada selvää.
Rupee tekemään uusia kakkuja siltä varalta, että toteat noi homeiseksi.