Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kaasupoltin vs. Kynttilä

Poissa Bullet

    • Viestejä: 22
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei vaan,

Innokas aloittelija täällä pohtii mykologiksi ryhtymistä! Tämä on aivan mahtava foorumi, olen oppinut teiltä paljon jo nyt. Jotenkin tuntuu että olen löytänyt hengenheimolaisia vaikka en teitä yhtään tunnekaan -vielä :) Tällä hehkutuksella hehkutusaiheiseen kysymykseeni..

Olen tavannut Hullua Mykologia jonkin verran (Tuhannet kiitokset Mädille!) ja en pidä sienten kasvatusta ollenkaan mahdottomana, joskin kärsivällisyyttä se hiukan vaatii :)
Ainoa tähän mennessä mieleeni tullut kysymys: voisiko kynttilää käyttää köyhän miehen kaasupolttimena?
Wanderlust:
A desire to travel, to understand one's very existence.


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Kyllä voi ja on myös käytetty menestyksellisesti. Kynttilä nokeaa neulan, joten se saattaa olla joidenkin mielestä ehkä epämieluisaa. Näin muuten Clas Ohlsonilla halpoja "torcheja", joten ei sekään mitään erityisen rikkaiden hommaa ole pelkästään ;)
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Bullet

    • Viestejä: 22
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitos tiedosta Shiron! Täytyypä mennä poltintakin ihmettelemään Ohlsonille. Vaa'an laitoin tänään tilaukseen, vaikka se nyt ei ehkä ihan akuutein hankinta ole.. Hihii tää on kivaa!
Wanderlust:
A desire to travel, to understand one's very existence.


Poissa AssBurgerKing

    • Viestejä: 20
    • Karma: 1
    • Profiili
Kaappaanpa vähän ketjua!

Täällä toinen aloittelija ensimmäisen kasvatuksensa suunnitteluvaiheessa vielä.

Itse olen miettinyt, että miten toimisi trangian spriikeitin? Sellainen olisi nimittäin valmiiksi nurkissa pyörimässä. Varmasti ainakin ihan normisytkärin käyttämistä parempi. Spriikeittimen kai ei _pitäisi_ noeta. (Oma trangia ainakin mustana noesta...)

(Ensimmäinen postaus!)
"Buy the ticket, take the ride."


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
Hei ja tervetuloa kirjoittelemaan. Eikös trangiassa ole sellainen pieni kuppi johon sitä spriitä kaadetaan? Mun mielestä sellaisen kanssa on ehkä vähän vaarallista alkaa pelailemaan hanskalaatikon sisällä (jos sellaista aiot käyttää) eikä sellaista olisi kiva kaataa missään pöydälläkään. Noki ei haittaa mikäli päädyt käyttämään kylmempää liekkiä. Kunhan neula tulee steriloitua jokaisen piston välissä, niin homma on siltä osin ok. Normisytkäri käy siis vallan mainiosti tuohon hommaan.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"


Poissa Bullet

    • Viestejä: 22
    • Karma: 0
    • Profiili
Heippa vaan,

Tervetuloa munkin puolestani! Saa kaapata :)
Trangiasta no comments. Mulla oli lopulta se tuikku, nokesi kyllä kovasti mutta onhan se nokikin liekistä tultuaan steriiliä, en antanut sen haitata. Tuikku oli hanskalaatikon ulkopuolella ihan sen lähellä. Sytkärissä on lähinnä se, että sit pitää käyttää toista kättä sen sytyttämiseen, joka lisää turhaa säätämistä. Turha säätäminen ei ole hyvä mikäli yrittää maksimoida "steriiliyden". Mulla nyt 8 lasissa kasvaa rihmasto, nolla kontaminaatiota :)
Wanderlust:
A desire to travel, to understand one's very existence.


Poissa AssBurgerKing

    • Viestejä: 20
    • Karma: 1
    • Profiili
Trangiassa tosiaan on se kuppi, jossa sprii palaa. Olen yrittänyt kovasti miettiä, että missä sisätiloissa ja minkä päällä sitä uskaltaisikaan polttaa. Jos kynttilää käyttämälläkin hyvää jälkeä tulee, niin parempi varmaan käyttää sitä.  :)

Hanskalaatikkona ajattelin soveltaa kyljelläään pidettävänä tuota muovilaatikkoa, josta myöhemmin tulee sitten fruiting chamberi. Säästän siinä monta rahaa.  :D
"Buy the ticket, take the ride."


Ylirihmasto

  • Vieras
Käytä vaan sytkäriä, luulisi olevan kynttilääkin kätevämpi. Suihkuttelin etukäteen alkoholia tuhannen apinan raivolla joka rakoon ja myös tavaroita liikutellessani hanskalaatikon ja ulkomaailman välillä, jotta kontaminaatiot estyisivät, mutta siitä huolimatta en onnistunut saamaan tulipalloa naamalleni hanskalaatikon sisällä sytkärin kanssa. Isommasta liekistä en olisi niin varma, mutta ei sellaista tarvita.


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Mulla tossa vähän aikaa sitten halkesi/hajosi kädessä juuri tälläinen perus retki/nisti-Iroda: http://www.starlex.fi/verkkokauppa/images/420560_0910_f70.jpg
..kesken liekityksen syttyen samalla palamaan.
Eipä siinä muuta käynyt kuin säikähdys, mutta on se vähän vittumaista ku stendari hajoaa kesken hommien.

Onneksi oli varalla tälläinen: http://www.partioaitta.fi/hssivu.asp?sua=1&lang=1&s=21236&q=y&id=3017&case=w301
(kallis ja trenkikäs pikku paska jonka säiliö tuntuisi olevan aina tyhjä)

Nyt haaveilen tästä: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=158832907 :)

ps. tuolla Starlex.fi:ssä näyttäis olevan vaikka mitä "Super Pro" vehkeitä, taidan silti tyytyä Clasun valikoimaan
...


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Jos haaveillaan, niin haaveillaan kunnolla.  :) Tosin näitäkin liikkuu reilusti alle sataseen käytettynä. Kuvan vehje on siis bacti-cinerator.



Mitä muuten aiheeseen tulee, niin motoneteistä tai vastaavista löytyy suhteellisen edullisia polttimia, joskus ollut alle kympinkin. Se kai tuossa polttimessa on parempi, että se liekki on huomattavasti kuumempi kuin kynttilässä, eli nopeuttaa työskentelyä ja ei tule niin pahasti nokea. Eiköhän ne pöpöt kuole siinä kynttilänkin liekissä.

Kannattaa muista, että käytettäessä sytkäriä laatikon sisällä laatikkoon tulee paljon ilmavirtausta nousevan lämmön kanssa. Puhumattakaan riskistä, jos siellä on alkoholia.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Jos haaveillaan, niin haaveillaan kunnolla.

Joo joo :D On tollastaki tullu kateltua (kuten paljon muutakin lottovoitto mielessä...) :)

Tämä minun "haaveilu" onkin nyt ihan tuollainen 'heti kun on muutama kymppi ylimääräistä niin käyn ostamassa sen' -haaveilu (eli ei oikeestaan edes haaveilu, vaan suunnitelma.)

Clasun tms. kaasuliekittimellä voi tehdä muutakin kivaa kun vain injektioneulojen kuumentamista .. ( Kuten: askartelua, ruuan laittoa, velanperintää, puistonpenkkien töhrintää, nuotion sytyttämistä, ömmm... Ja aivan! Bongin pesän hitsaamista...)
...


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Noista siniliekkisistä halvoista turbosytkäreistä on tosi huonoja kokemuksia niiden kestävyydessä ihan pienestä pitäen kun ensimmäiset turbosytkärit ostin kreikanmaalta. Joka ikinen ostamani kyseisenlainen sytkäri on alkanut vittuilemaan ensimmäisen uudelleentäytön jälkeen. Liekki ei pala enää "täysillä", kaasu tahdo enää syttyä kipinästä, eikä kaasunsäätökään auta tilanteeseen. Eli max. 9€ turbosytkäri kestää sen n. muutaman viikon normaalissa käytössä. Ainakin nuo muutaman euron rihkamasytkärit on parempi jättää kokonaan ostamatta, vaikka niissä olisi muka kuinka hyvät säätömahdollisuudet. Ammattimaisemmat vehkeet ovat varmasti luotettavia.

Ainoa kaasupoltin, johon luottaisin itse 100% on sellainen, mitä käytettiin aikoinaan kemian tunneilla. En vain löytänyt myytävän missään.. :o
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa AssBurgerKing

    • Viestejä: 20
    • Karma: 1
    • Profiili
Ainoa kaasupoltin, johon luottaisin itse 100% on sellainen, mitä käytettiin aikoinaan kemian tunneilla. En vain löytänyt myytävän missään.. :o

Miten lie, eroavatkohan esim. retkikeittiminä myytävät kaasupolttimet oleellisesti noista mitenkään?
"Buy the ticket, take the ride."


Poissa Bullet

    • Viestejä: 22
    • Karma: 0
    • Profiili


Hanskalaatikkona ajattelin soveltaa kyljelläään pidettävänä tuota muovilaatikkoa, josta myöhemmin tulee sitten fruiting chamberi. Säästän siinä monta rahaa.  :D

Haha, mäkin tein näin :D sit tajusin et tarviin joskus uuden lootan kuitenkin, kun kasvatuslaatikkoon täytyy porailla reikiä (näin olen ymmärtänyt ainakin..) Ja siihen kyljellään olevaan muovilaatikkoon teippasin vielä kannen niin, että oli ehkä 15 cm alalaidasta aukkoa et lootaan pääsi sisään.

E:
kuvakin vielä.

http://www.taikasieni.net/smf/index.php?action=media;sa=item;in=1890
Wanderlust:
A desire to travel, to understand one's very existence.


Poissa Shiron

    • Viestejä: 640
    • Karma: 26
    • Profiili
sit tajusin et tarviin joskus uuden lootan kuitenkin, kun kasvatuslaatikkoon täytyy porailla reikiä (näin olen ymmärtänyt ainakin..)
Näin ainakin mikäli olet toteuttamassa shotgun-tek tyylistä kasvatusta. Myös ilman reikiä voi kasvattaa  ;)
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"