En ole usealle hengelle ikinä sieniteetä laittanut mutta perusreseptini mukaan se menisi näin:
1. Sienet saksilla tms. välineellä sopivan pieneksi silpuksi
2. Sitruunamehua päälle sopiva määrä. Pientä sekoittelua ja vartiksi odottamaan
3. Valmista teetä tämän seoksen päälle sopiva määrä että saadaan 5 annosta
4. Kuppeihin. Sienimössön voisi tässä vaiheessa siilata erilleen jos halutaan.
5. Teet juodaan ja halukkaat voivat pureskella, märehtiä suussaan tai nielaista sienimössöä.
Pitäisi varmaan kokeilla muillakin teelaaduilla, miten esim. rooibos, ruusunmarja tai minttu sopisivat sienten makumaailmaan.
Itse olen koittanut useammalla tavalla saada tuosta sieniteestä miellyttävän makuista, rooibos toimii ihan ok, mutta nyt olen päätynyt tähän reseptiin:
1) Tatit pieninä paloina mixeriin, sauvasekoittimen oma astia on kiva tai sitten ne kaposet astiat joita saa urheiluliikkeistä lähinnä palautusjuomien nauttimieen.
2) Sitruunamehua sekaan jonkin verran, suurinpiirtein sen verran että tatit kostuvat. Tämän jälkeen sen verran lisää vettä että kastuvat ihan kunnolla ja muhivat happamassa ympäristössä, jonkin aikaa, pari minuuttia riittänee.
3) Lämmintä vettä vedenkeittimisestä sen verran kuin ajattelee että on mukava juoda.
4) Sauavasekoittimella surr-rrurr kunnes mixerissä on tasaista nestettä.
4.1)Tässä kohtaa voi pari minuuttia odottaa jos malttaa
5) Neste kitusiin.
Ei maistu erityisen hyvältä, mutta ei kyllä erityisen pahaltakaan eikä ero loppujenlopuksi ole kovin iso noihin roiibos jne virityksiin. Sitruuna ja nesteinen muoto mahdollistavat sen että sienet nousevat nopeasti, mutta luonnollisesti myös laskevan nopeammin, mistä voi olla hyötyä tietyissä tilanteissa, kuten vaikka jos joutuu matkailemana vähän myöhemmin päivällä, mutta haluaa kuitenkin ihmisten aikoihin nukkumaan. Tällä reseptillä se sienille ominainen rakenne ei pääse häiritsemään herkimpiäkään. Jos ylimääräisellä kikkailuilla saavutetaan lisäarvoa niin mielestäni se liittyy lähinnä tunnelmointiin eikä niinkään lopputuloksen esteettisiin piirteisiin.
huom. makukokemuksen lähinnä cubensiksista.