Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Paljonko välineet maksaa?

Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Tuosta perliitistä oon sitä mieltä, että mun mielestä se ei oo ihan pakollista, toki sitä saa laittaa astian pohjalle, mutta pakollista se ei ole. IMO.
Miten olet sitten hoitanut kasvatustilan kosteuden ylläpitämisen?

--


Sumuttelemalla ja seuraamalla tilannetta, joskus on ollut myös PMP-tyyppisillävesisuhinaviritelmää.
Pitää ehkä joskus koittaa tuota perliittiä, jos käyttää kakkuja.

Monotubeissa tms. viritelmissäkin kosteus pysyy ilman perliittiä ihan hienosti.

Niin, ja olen käyttänyt aina huomattavasti pienempiä kuin 30-l. terroja, tässä ehkä suurin syy, että olen ihan hienosti pärjännyt ilman perliittiä.


Hyvä, että täsmensit itiöistä :)


Poissa Valo

    • Viestejä: 13
    • Karma: 0
    • Profiili
Meneeks se näin, että:
--------------------------
1. Ensiksi teen purkin kanteihi 4 reikää niihi sivuille ja päätyihi sit laitan jauho,vesi ja vermikuliitti seokset purkkeihin jätän 1 cm tilaa.

2. Puhdistan lasin yläreunat sisäpuolelta varovasti talouspaperilla.

3. Täytän loppuosan kuivalla vermikuliitilla.

4. Peitän lasit foliolla ja teippaan foliot kiinni lasin ympäri pakkausteipillä.

5. Sterilioin valmistetussa kattilassa 90 minuuttia.

Täs vaihees mun ois hyvä valmistella se 31l astia:
---------------------------------------------------------
1. Teen kädenmentävät reijät yhelle sivulle. Mitens sen laatikon desifiointi ? Ei kai viel täs vaiheessa tarvii?

2. Tavarat sisään purkit ja neulat sun muut.

3. Sitte alkaa se ruiskutus vaihe.

Meneekö niiku pitää? Pitää vähä vielä lukea lisää. Purkkien kansien reikien päälle tulee ne teipit jossai vaihees ne unohtu tuolta. Pitää käyä tää prosessi kokonaan läpi ni osaa sit tehä! :) Myöhemmin lisää :).


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Meneeks se näin, että:
--------------------------
1. Ensiksi teen purkin kanteihi 4 reikää niihi sivuille ja päätyihi sit laitan jauho,vesi ja vermikuliitti seokset purkkeihin jätän 1 cm tilaa.

2. Puhdistan lasin yläreunat sisäpuolelta varovasti talouspaperilla.

3. Täytän loppuosan kuivalla vermikuliitilla.

4. Peitän lasit foliolla ja teippaan foliot kiinni lasin ympäri pakkausteipillä.

5. Sterilioin valmistetussa kattilassa 90 minuuttia.

Let's Grow Mushrooms! pf tek part 1
Älä siis käytä lasipurkkeja, vaan juomalaseja.

Täs vaihees mun ois hyvä valmistella se 31l astia:
---------------------------------------------------------
1. Teen kädenmentävät reijät yhelle sivulle. Mitens sen laatikon desifiointi ? Ei kai viel täs vaiheessa tarvii?

2. Tavarat sisään purkit ja neulat sun muut.

3. Sitte alkaa se ruiskutus vaihe.

Meneekö niiku pitää? Pitää vähä vielä lukea lisää. Purkkien kansien reikien päälle tulee ne teipit jossai vaihees ne unohtu tuolta. Pitää käyä tää prosessi kokonaan läpi ni osaa sit tehä. :)
Let's Grow Mushrooms! pf tek part 2 Tuossa hanskalaatikossa et siis kasvata sieniä, vaan teet vain tarvittavat työt mahdoillisimman steriilisti (mm. itiöruiskun teko ja itiöiden inokulointi, eli itiöiden istuttaminen kasvatusalustaan). Kasvatustilaa varten tarvitset vielä yhden erillisen laatikon. Ja kyllä, hanskalaatikkokin täytyy steriloida ennen käyttöä, eli puhdistaa alkoholirätillä.

Lue, lue ja lue ajatuksenkin kanssa. Opus on mielestäni hyvin, hyvin yksinkertainen (ja siellä on vielä kuviakin) ja sen avulla itsekin aikoinaan aloitin.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Valo

    • Viestejä: 13
    • Karma: 0
    • Profiili
Joo kiitos tästä.. en osaa englantia mut oon noita videoita kattonu luen vielä lisää ajatusten kanssa todellaki tarvii lukee. :).



Poissa taikakaulin

    • Viestejä: 32
    • Karma: 0
    • Profiili
Törmäsin tällaisiin välineisiin netin syövereissä, oisko näistä

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30102974/

+kansi tuohon viimeiseen 3e

 http://www.petshop.fi/aquarium_accessories/air_pumps_and_accessories/tetratec_aps.html

jos nyt noista jonkun pumpun ottaisi kahteen samanlaiseen ikeaterraan, mikä pitäisi olla oikea koko??.. Eli tarkoitus olisi bubbler ringeillä ja yhdellä pumpulla tuupata kahteen terraan yhtäaikaa..


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Menee nyt vähän offtopiciksi.

http://www.petshop.fi/aquarium_accessories/air_pumps_and_accessories/tetratec_aps.html

jos nyt noista jonkun pumpun ottaisi kahteen samanlaiseen ikeaterraan, mikä pitäisi olla oikea koko??.. Eli tarkoitus olisi bubbler ringeillä ja yhdellä pumpulla tuupata kahteen terraan yhtäaikaa..
Suosittelisin noin 2-4 l/min/terra pumppaavaa pumppua (tiedot pummpujen kuin pumppuje pumppaustehoista löytyy varmaan netistä) itse, ei tietysti haittaa vaikka pumppaa enemmänkin. Itselläni hyrskyttää 7,2 l/min pumppaava pumppu kahta terraa erittäin hyvin. ^-^
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa talikko

    • Viestejä: 15
    • Karma: 0
    • Profiili
Ikeas oli suht halpa painekattila :D Tuli ostettua semmonen jos vaikka jossain vaiheessa kans aloittais harrastamisen

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10191476/?query=dillk%C3%B6tt

edit: Käyttöpaine on ohjekirjan mukaan 72-88 kPa eli 10,443-12,763 psi
HuMy kirjan mukaan sterilointi aika on noin 1,5 kertainen
paine - lämpötila - sterilointiaika
10 PSI  -  113°C   -   1,5 x