Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Asiallinen vastaaminen siententunnistusketjuissa

Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Viime aikoina olen havainnut erikoista vastailua tunnistustehtäviin. Toivottavaa olisi sopiva kielenkäyttö. Lähinnä neuvoa, mikä meni pieleen, eikä vinoilla. Kysyjät ovat useissa tapauksissa juuri tulleet foorumille ja ei ole kovin mukava vastaanotto, jos heti naureskellaan.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili
Ihan hyvä pointti Mädi. Minun mielestäni yhtä epäasiallista on oikein laiskan tunnistuspyynnön postaaminen, tähän malliin:

"Hei auttakaa nyt. Ei oikein viitsisi ite yrittää. Tehkää suuret gurut taikavoimillanne näistä takapihan random sienistä silokkeja, niin pääsen ottamaan kunnon tripit."

Asialliseen kysymykseen kiinnostaa antaa asiallinen vastaus. Perinpohjaisella laiskuudella/itsekkyydellä esitettyyn epäselvään tunnistuspyyntöön on suuri kiusaus vastata hieman toisin. Täytyy myöntää, että siihen meinaa allekirjoittanutkin joskus sortua, mutta yritän vähintään tehdä vittuilun informatiivisella tavalla. "NO MITÄS LUULET?"-tyyliset heitot ovat ilman muuta turhia, eivätkä palvele ketään. Mun mielestä oikein surkeaan tunnistuspyyntöön voi vastata hieman kärkevämmin.

Molemmin puolinen kunnioitus kantaa tässä asiassa parasta hedelmää. Ehkä joku jaksaa joskus kirjoittaa ohjeistuksen "Kuinka esitän tunnistuspyynnön". Sinne voisi ohjata osan porukkaa ja asiallisen kysymyksen jälkeen antaa heille asiallinen vastaus. Mutta tämä nyt oli tällainen heitto vain. Pitää yrittää tsempata. Toivottavasti osa kysyjistä tsemppaa myös.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


zacharias

  • Vieras
Ite myönnän syyllistyneeni pieneen vinoiluun. Oikeestaan oon tehnyt sitä tahallani, tai no ainakin kerran. Ajattelin ensin että matyas puuttuisi yyveellä;). voin lisätä viesteihin hieman informaatiota mukaan enemmän, mutta pientä vinoilua hyvässä hengessä en ole lopettamassa. Oon huomannu viime aikoina tän foorumin syyllistyvän ikävä kyllä pieneen aneemisuuteen, huumorin puutteeseen ja liialliseen konservatiivisuuteen jopa jeesusteluun. Pienikin turha viesti tai herja luetaan heti paheeksi. Viestitän lisää kun pääsen töistä koneen ääreen. Peace!!!! -Zac


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Mun mielestä on ihan okei herätellä tai ojentaa kysyjää joka odottaa vastausta, kuin kakkua lautaselle syöttötuolissa, mutta se ojentaminen täytyy tehdä muilla keinoilla kuin vittuilulla ja ylimielisyydellä (en viittaa näillä teihin Pampula ja Zacharias!).



Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Ja mielestäni jos postataan kuva jostain sienestä, joka ei kuvaa millään tavalla silokkia, niin voi kommentoida vaikkapa seuraavalla tavalla:
"Ei ole silokkeja sitten alkuunkaan. Ennen kuin menet taikasienimetsälle, olisi tietysti hyvä ottaa selvää miltä silokki näyttää." Tuntomerkit löytyvät helposti vaikkapa wikipediasta tai foorumilta, jos foorumille asti on jaksanut kuvan tunkea, niin osaa varmasti käyttää googlea/foorumin hakua. Jos postataan vaikkapa tällainen kuva on minusta oikeutettua hieman ravistella käyttäjää hereille, ja patistaa opiskelemaan suippumadonlakin tunnistamista hieman enemmän. Nimittäin sieniä, jotka eivät ole sinnepäinkään (todella takoitan tätä) on suhteessa paljon, ja porukka uppaa yllättävä usein kuvia tänne jos "löytävät takapihalta jonkun sienen", ja ajattelivat kysyä pärähtääkö.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili
Minä toivoisin sitä että ihmiset jaksaisivat panostaa edes hieman lähettämiinsä kuviin, ihan hirveitä otoksia tulee vastaan lähes joka postissa koskien sienten tunnistusta.

Joten opetelkaa ottamaan parempia kuvia kamerallanne, sekä ottamaan kuvia heltoista, jaloista, kasvuympäristöstä, lakista, sekä muista mahdollisista tuntomerkeistä.

Olisi myös hyvä opetella ottamaan itiölaskeuma sekä tunnistamaan sieniä hajun/ tuoksun perusteella.

Kiitos.



Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Olisi myös hyvä opetella ottamaan itiölaskeuma sekä tunnistamaan sieniä hajun/ tuoksun perusteella.
Itse en koe näitä tarpeellisiksi, vaikka tietysti joissain erityisen vaikeissa tapauksissa printin ottaminen on ehkä tarpeen. Kuvailemistasi kuvista osaa kyllä tunnistaa sienen ja olen samaa mieltä siitä, että joskus on aika heikkoja kuvia postattu. :-[
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.