1) Ovatko koivut tärkeä edellytys hyvälle silokkispotille?
2) Kannattaako ensikertalaisen etsiä linjoilta vai jostain muualta?
3) Ja miten hyvin silokkeja löytyy tähän aikaan vuodesta?
4) Voisiko vainhoilta niittyyntyneiltä raunioilta löytyä spotti?
5) Kuinka tärkeää on hiekkapohjaisuus ja mistä erottaa hiekkapohjaisen kasvualustan?
6) Onko rantojen läheltä hyvä etsiä?
1) Ei ole välttämätön edellytys.
2) Kannattaa etsiä sähkölinjojen alta (jos maastotyyppi on sopiva) ja muualta.
3) Nyt on kausi parhaimmillaan.
4) Käy katsomassa.
5) Hiekkapohjaisuus on minusta epämääräinen termi. Suosittelisin suuntaamaan reheville heinää kasvaville alueille.
6) Ei välttämättä.
Kannattaa etsiä heinäpelloilta. Nuo "apukasvit" saattavat auttaa oikean paikan ja maastotyypin määrittämisessä, mutta minun mielestäni paras paikka on sellainen missä kasvaa heinää, ei juurikaan muuta. Jos joku on vielä sattunut ajamaan heinän lyhyeksi, niin sieniä on helppo etsiä. Ehkä kuva kertoo paremmin:
[smg id=3285]
Kuten huomaat, pellon laidalla kasvaa sekä lehti-, että havupuita. Heinä on lyhyeksi ajettua ja muita kasveja ei tuolla juurikaan kasva. Kuvassa alhaalla oikealla oleva tasaisen heinän alue ei välttämättä tuota havaintoja, mutta sen takana mättäissä kasvava heinä kannattaa tarkastaa.
Mulla meni jonkin aikaa, ennenkuin tajusin miten noita voi luonnossa havaita. Aika meni siihen, että kiertelin vääränlaisia alueita. Sitten löysin huonon paikan ja tajusin ne olennaiset asiat, minkä vuoksi siellä kasvoi muutamia. Sen jälkeen mietin, missä ne olennaisuudet saattaisivat olla vallitsevia ja suuntasin sellaisille alueille. Maalaisjärkeä, yritteliäisyyttä, hieman tuuria... Ja minulla ei tietenkään ollut sitä tietomäärää käytössä, mitä täällä tällä hetkellä (ja tässäkin viestissä) on.