Olen itsekin puna-viher-värisokea. Ja olen testannut tätä jo aikoja sitten, mutta kuitenkin ilman tulosta. Itselläni on sellainen rasta-lippis, jossa keltainen ja vihreä ovat omille silmilleni hyvin lähellä toisiaan, värit feidaantuvat jossain vaiheessa omituisesti, mutta mitään selvää rajaa eivät omat silmäni nää.
--
Tuttu ilmiö!
Tiedätkö sen, jos on punaisella taustalla jotain vihreää (vaikka joulukuusen kuva) niin sitä ravistaessa se sykkii oUdosti?
Joo, joo! Tai kun (tumman)sinisellä taustalla on jotain kirkkaanpunaista, niin tuntuu että punainen väri ikäänkuin hehkuu ja saa aikaan sellaisen neonväri-efektin! (
löysin vähän huonosti kuvaavan kuvan) Ja tätä tapahtuu myös muiden värien kanssa vähän niinkuin toi punainen tausta ja joulukuusi.
Ja huomasin, että sininen väri hehkuu muutenkin itselläni hieman voimakkaammin kuin muut värit.. Ehkäpä siksi pidänkin siitä niin paljon.
On tää välillä ihan kivakin "vika", mutta usein mulle on haittaakin tästä ja monesti joudun kyselemään että "mikä väri tää tai tää on" ja joskus ei tajua jos vaikka joku sanoo että kato tuota vihreää tai punaista juttua tuolla tms. Aluksi ajattelinkin, että kun sienet antaa yliaistit ja värit voimistuvat vaikutuksen alaisena, niin tietysti niistä on apua värisokeuteenkin ja petyin aika kovasti silloin kun huomasin, että en vain voi nähdä maailmaa niin värikkäänä kuin jotkut.
Ja tossa rastalakkihommassa on kummallista, että vihreän erottaa kyllä punaisesta, mutta vihreää ja keltaista ei.
Itselläni tahtoo olla hankalaa erottaa vihreän eri sävyjä toisistaan ja punaisen eri sävyjä toisistaan. Ei niinkään punaista ja vihreää. Joskus en kyllä puolukoita kunnolla metsästä huomaa ellen keskity..