Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

värisokeus

Vieras · 11 · 4661

zacharias

  • Vieras
Onko täällä mahdollisesti muita värisokeita? ite puna-vihersokea ja alkanut oikeestaan viime aikoina kiinnostamaan kaikki aiheeseen liittyvä. On vaikka mitä piilareita ja silmälaseja minkä pitäs parantaa värisokeutta, sun muita huijauksilta kuulostavia rahastus yrityksiä.

Ajattelin tossa tehdä pienen testin ja tehdä värisokeus kokeen ennen sienien nauttimista ja sienien aikana ( jos siitä tulee mitään) Pitäs tosiaan löytää optimaalinen annos jotta värit korostuisi mahd. paljon mutta kykenisi vielä keskittymään täysin kokeeseen.

Tossa toisessa topicissa joku mietti että näkeekö ihmiset värit samanlaisina? jostain luin että EI....toiselle nurmi voi näyttää eri väriseltä kuin toiselle mutta koska on opetettu että sen värin nimi on vihreä osaa kaikki nimetä sen samoin.

kaikki keskustelu aiheeseen liittyen avointa! lytätkää ajatus tai ette, yrittänyttä ei laiteta. Edes pisteen parempi tulos olisi huisia, let das experiment begin ???


Makumies

  • Vieras
En kärsi kuin pienestä värisokeudesta vasemmassa silmässä, punaset taittuu ilkeesti harmaaks / vihreeksi joskus.

Mut tää johtuu siitä että vasenta silmää leikattu niin monta kertaa, samoin kylläkin oikeaa. Että synnynäistä tai "luonnon" värisokeutta en omaa, mutta tälläsen ihanan leikkauksien sivuoireen olen saanut lahjaksi. Mutta molempia silmiä kun käyttää, ei punaset taitu mihinkään tai vaihda väriä.

Joskus näkövammaisten koulussa eräs opettaja kertoi että keksi oman keinonsa selittää värit sokeina syntyneille. Esimerkiksi keltainen voisi olla auringon lämpö jne.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Mä oon värisokee, mutta hyvin menee   8)
Se menee suvussa -ainakin täällä.

On vaikka mitä piilareita ja silmälaseja minkä pitäs parantaa värisokeutta, sun muita huijauksilta kuulostavia rahastus yrityksiä.


Kuulostaa kyl vähän huijaukselta.. Pitänee ottaa selvää, ei sillä, että haluaisin parantua. :)


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Mä pohdin, et jos värisokeus liittyy silmän rakenteeseen, niin ei varmaankaan taikasienet muuta tilannetta muuten kuin mielessä (toisaalta, missäs muualla ne värit tosiaan piillee...). Jos värisokeus taas liittyy aivojen hermosolujen välisiin yhteyksiin, niin sittenhän sienet voivat tehdä jotain tosi yllättävää. Tai jättää tekemättä.

Olipas taas "voipi muuttaakin mut voipi olla muuttamattakkii" -viesti... Vitu savolaiset :D...
Psykoosi se siellä vain surisee.


Makumies

  • Vieras
Mä pohdin, et jos värisokeus liittyy silmän rakenteeseen, niin ei varmaankaan taikasienet muuta tilannetta muuten kuin mielessä (toisaalta, missäs muualla ne värit tosiaan piillee...). Jos värisokeus taas liittyy aivojen hermosolujen välisiin yhteyksiin, niin sittenhän sienet voivat tehdä jotain tosi yllättävää. Tai jättää tekemättä.

Olipas taas "voipi muuttaakin mut voipi olla muuttamattakkii" -viesti... Vitu savolaiset :D...

Värisokeus joka on periytynyt tai syntymästä asti ollut, niin se on silmän tappisolujen vika.

Mutta se voi johtuu kyllä tulehduksista ja muista jutuista. (esim. mulla leikkauksista)


Poissa Dopamiiniorava

    • Viestejä: 80
    • Karma: 9
    • Profiili
Mullakin on värisokeutta jonkinverran, mutta näkökyky on ollut riittävä luodakseen käsityksen jokaisesta väristä jollain tasolla. Tiedän mitä on punainen ja vihreä, vaikka tietyissä asioissa voivatkin luoda hämmennyksen tunteen, näkee värin mutta ei osaa nimetä :D.

Koska käsitys väristä on aiemmin saatu mieleen, trippaillessani näen nämä hankalammatkin värit kirkkaammin, mikä onkin yhdessä kolmiulotteisuuden terästymisen kanssa sienien yksi mahtiominaisuuksista syksyn ruskassa. On aivan mahtavaa nähdä kirkasvärinen, puoliksi lehdet tiputtanut pensasaita sienissä. Olisi mielenkiintoista tehdä värisokeustesti vaikutuksenalaisena  :D.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Olen itsekin puna-viher-värisokea. Ja olen testannut tätä jo aikoja sitten, mutta kuitenkin ilman tulosta. Itselläni on sellainen rasta-lippis, jossa keltainen ja vihreä ovat omille silmilleni hyvin lähellä toisiaan, värit feidaantuvat jossain vaiheessa omituisesti, mutta mitään selvää rajaa eivät omat silmäni nää. Päätinkin sitten ottaa eräälle tripille lakin mukaan ja kokeilla, että erotanko värit toisistaan, mutta enemmän valoa vastaanottavilla silmillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta värisokeuteen. :-[

Täytyy kokeilla tosissaan tuota värisokeustestiä vielä joku kerta. :D Voiko värisokeutta parantaa?
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Dopamiiniorava

    • Viestejä: 80
    • Karma: 9
    • Profiili
En usko että värisokeudelle on vielä ainakaan mitään tehtävissä. Itseäni kyseinen ''vamma'' ei haittaa juuri lainkaan, koska en näe mustavalkoisenakaan ja harvoin tulee hankala tilanne eteen. Ominaisuus on syntynyt evolutiivisesti pohjoisessa, jossa värien erottelulla ei ole ollut juuri vaikutusta selviytymiseen, mikä aiheutti heikon värinäön luonnollisen lisääntymisen. ehkä geenimanipuloinnilla voisi saada värinäön normaaliksi. Itse en innostu moisesta sorkkimisesta.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Olen itsekin puna-viher-värisokea. Ja olen testannut tätä jo aikoja sitten, mutta kuitenkin ilman tulosta. Itselläni on sellainen rasta-lippis, jossa keltainen ja vihreä ovat omille silmilleni hyvin lähellä toisiaan, värit feidaantuvat jossain vaiheessa omituisesti, mutta mitään selvää rajaa eivät omat silmäni nää.

--
:)

Tuttu ilmiö!

Tiedätkö sen, jos on punaisella taustalla jotain vihreää (vaikka joulukuusen kuva) niin sitä ravistaessa se sykkii oUdosti?


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Olen itsekin puna-viher-värisokea. Ja olen testannut tätä jo aikoja sitten, mutta kuitenkin ilman tulosta. Itselläni on sellainen rasta-lippis, jossa keltainen ja vihreä ovat omille silmilleni hyvin lähellä toisiaan, värit feidaantuvat jossain vaiheessa omituisesti, mutta mitään selvää rajaa eivät omat silmäni nää.

--
:)

Tuttu ilmiö!

Tiedätkö sen, jos on punaisella taustalla jotain vihreää (vaikka joulukuusen kuva) niin sitä ravistaessa se sykkii oUdosti?
Joo, joo! Tai kun (tumman)sinisellä taustalla on jotain kirkkaanpunaista, niin tuntuu että punainen väri ikäänkuin hehkuu ja saa aikaan sellaisen neonväri-efektin! (löysin vähän huonosti kuvaavan kuvan) Ja tätä tapahtuu myös muiden värien kanssa vähän niinkuin toi punainen tausta ja joulukuusi.  :D Ja huomasin, että sininen väri hehkuu muutenkin itselläni hieman voimakkaammin kuin muut värit.. Ehkäpä siksi pidänkin siitä niin paljon. ^-^ On tää välillä ihan kivakin "vika", mutta usein mulle on haittaakin tästä ja monesti joudun kyselemään että "mikä väri tää tai tää on" ja joskus ei tajua jos vaikka joku sanoo että kato tuota vihreää tai punaista juttua tuolla tms. Aluksi ajattelinkin, että kun sienet antaa yliaistit ja värit voimistuvat vaikutuksen alaisena, niin tietysti niistä on apua värisokeuteenkin ja petyin aika kovasti silloin kun huomasin, että en vain voi nähdä maailmaa niin värikkäänä kuin jotkut. :(

Ja tossa rastalakkihommassa on kummallista, että vihreän erottaa kyllä punaisesta, mutta vihreää ja keltaista ei. :-[ Itselläni tahtoo olla hankalaa erottaa vihreän eri sävyjä toisistaan ja punaisen eri sävyjä toisistaan. Ei niinkään punaista ja vihreää. Joskus en kyllä puolukoita kunnolla metsästä huomaa ellen keskity..
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Kuva näyttää tutulta.. :)




Sitten siitä taikasieneilystä ja värisokeudesta:

En ole ikinä tripillä huomioinut/muistanut/hiffannut asiaa.