Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Tuhottu kasvupaikka

Poissa _koivu_

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
tänään kävin tossa vakio spotilla ja huomasin että oli traktorilla jyrätty koko paikka.sitä vaan mietin että kasvaako sinne enään tatteja vai onko tolla nyt sitten mitään väliä?


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Ei varmaankaan enään tänä syksynä.

Riippuu tietty miten siellä on traktorilla myllitty?

Jos siellä on vain ajeltu raskaalla ajoneuvolla, niin sitten ei ole hätää. Rihmasto on kuitenkin turvassa maan alla. Eikä kärsi tästä ajelusta kuolettavasti.

Mutta jos maa on käännetty ja myllätty ympäriinsä - siis käännetty - niin toivo on ainakin tältä syksyltä menetetty - pidemmällekkin.


Olen joskus kuullut, että suosittuja semispotteja tuhottu koneellisesti valtion (tietysti... Salaisen Palvelun) tai maanomistajan toimesta.
Onko tämäkin sellainen tapaus?


Poissa _koivu_

    • Viestejä: 8
    • Karma: 0
    • Profiili
ei ole maata käännetty,ajettu vaan päältä jollain traktorilla eli ei siis luultavasti ole valtion tai maanomistajan tuhoamisaikeita.paljon kiitoksia tiedosta  :)


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Okkei.

Sitten ei pitäisi olla todennäköistä, että sieltä vielä jotakin nousee!
Reippaita etsintöjä.


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Olen joskus kuullut, että suosittuja semispotteja tuhottu koneellisesti valtion (tietysti... Salaisen Palvelun) tai maanomistajan toimesta.
Onko tämäkin sellainen tapaus?

Kuulostaa vähän salaliittohömpötyksiltä. Vähän samaa makua kuin se juttu, että poliisi kävisi myrkyttämässä spotteja. Jos joku niitä kääntää hippien päänmenoksi, niin se on ravaamiseen kyllästynyt maanomistaja. Ja siltäkin pitää propun palaa aika pahasti, ennen kuin sellaiseen toimintaan jaksaisi ryhtyä.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Mitähän myrkkyä ne sinne laittaa sillain että sen ympäristön oma sieni/eliötoiminta ei häiriinny?  :)
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Olen joskus kuullut, että suosittuja semispotteja tuhottu koneellisesti valtion (tietysti... Salaisen Palvelun) tai maanomistajan toimesta.
Onko tämäkin sellainen tapaus?

Kuulostaa vähän salaliittohömpötyksiltä. Vähän samaa makua kuin se juttu, että poliisi kävisi myrkyttämässä spotteja. Jos joku niitä kääntää hippien päänmenoksi, niin se on ravaamiseen kyllästynyt maanomistaja. Ja siltäkin pitää propun palaa aika pahasti, ennen kuin sellaiseen toimintaan jaksaisi ryhtyä.

Tuon olikin tarkoitus olla hieman parodiaa näitä salaliittohäpäköitä kohtaan... C:-)
Näitä olen kuitenkin kuullut... koska.. meillä kaikilla on monenlaisia tuttavia.

Itse en jaksa uskoa, että VALTIOLLA on toimielimiä jotka puku päällä, sveitsiläiset laatukengät jalassa ajavat silokkipeltoja nurin hifitraktoreilta ja laskevat vielä agent orangea perään.

Yksittäiset maanomistajat ovat erijuttu, koska puhutaan yksilöistä, mutta, kuten mainitsit, niin täytyy olla aika kyllästynyt tai häiriintynyt jos tälläiseen ryhtyy.

Toivottavasti en nyt lietsonut salaliittohöpöhöpönliekkiä.

Mitähän myrkkyä ne sinne laittaa sillain että sen ympäristön oma sieni/eliötoiminta ei häiriinny?  :)

Sellaista salaista joka vaikuttaa ihmisten ajatteluun, samaa kuin vesijohtoveteen.. :D

(vitsi)


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Kun maanomistajista tuli puhe, niin ajattelin tässä avautua sen verran, että ottaa ihan tajuttomasti pottuun, kun porukka oikaisee eräälle tietämälleni taikasienten kasvualueelle pellon poikki. En ole aivan varma, kasvaako siinä perunaa vai onko se nyt vain palautumassa ensivuotta varten, mutta homma on jokatapauksessa todella typerää.

Mikä ihmeen vaikeus on kulkea viljeltyjen alueiden reunoja pitkin vahingoittamatta itse aluetta, kuten jokamiehenoikeuksissakin neuvotaan? Ihmekös alkavat viljelijät vainottaa sieneilijöitä, kun porukka vaan tepastelee niiden elinkeinon yli huumeiden perässä. Pistäis mullakin vihaks  >:(.

Että sellaset raget tänään.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa KooWee

    • Viestejä: 45
    • Karma: 5
    • Profiili
Kun maanomistajista tuli puhe, niin ajattelin tässä avautua sen verran, että ottaa ihan tajuttomasti pottuun, kun porukka oikaisee eräälle tietämälleni taikasienten kasvualueelle pellon poikki. En ole aivan varma, kasvaako siinä perunaa vai onko se nyt vain palautumassa ensivuotta varten, mutta homma on jokatapauksessa todella typerää.

Mikä ihmeen vaikeus on kulkea viljeltyjen alueiden reunoja pitkin vahingoittamatta itse aluetta, kuten jokamiehenoikeuksissakin neuvotaan? Ihmekös alkavat viljelijät vainottaa sieneilijöitä, kun porukka vaan tepastelee niiden elinkeinon yli huumeiden perässä. Pistäis mullakin vihaks  >:(.

Että sellaset raget tänään.
Itsekään en tajua tuollaisia tyyppejä, jotka eivät kunnioita toisten omaisuutta tai peltoja yhtään. Lähes jokaiselta pellolta löytyy kuitenkin ojia, joiden reunoilla kävely onnistuu varsin hyvin ja monien peltojen reunoilla menee jopa pieni tie tai kärrypolku, josta traktoreilla pääsee kulkemaan.

Itse kuljen kyllä erään kaurapellon läpi useastikin spotille mennessä, mutta seuraan aina valmiiksi traktorin tekemiä jälkiä, jotta en itse aiheuttaisi vahinkoa pellolle. Kauran seassa kyllä kasvaa heinää ja muuta rikkaruohoa siinä määrin, että se tuskin on juuri nyt käytössä ja pelto on mahtanut traktorillekin olla lähinnä läpikulkutie, mutta paljon mukavammaltahan se ympäristökin näyttää kun joka puska ei ole myllättynä. Samalla spotti pysyy hieman paremmin salassa kun sieniä etsivät ihmiset eivät havaitse epämääräisiä geopolkuja.


Poissa TNrg

    • Viestejä: 37
    • Karma: 1
    • Profiili
Voiko kasvupaikan "tuhota" poimimalla sieltä kaikki sienet niin että juurakkoakin tulee mukaan? Vai kestääkö spotin elpyminen vain hieman pidempään? Olen nyt spoteiltani poiminut aina suurimman osan, mutta jättänyt myös osan esimerkiksi pienistä sienistä kasvamaan.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Voiko kasvupaikan "tuhota" poimimalla sieltä kaikki sienet niin että juurakkoakin tulee mukaan?
...
Ei. Kuitenkin kannattaa jättää pienimmät yksilöt kasvamaan ja käydä poimimassa ne 1-3 päivän kuluttua, jolloin ne ovat täysikasvuisia ja tällöin teho/paino -suhde on kohdillaan.

"Juurakko" on nimeltään rihmastoa. Sieni koostuu rihmastosta, jonka lisääntymiselin, eli itiöemä, eli puhekielessä ihan vain sieni, on rihmaston maanpäällinen osa, jonka rihmasto puskee maan pinnalle. Itiöemäkin on siis sienirihmastoa. Aivan samalla tavalla kuin varpaasi on kutakuinkin samaa matskua kuin nenäsi. Itiöemä tuottaa kymmeniä tuhansia itiöitä ja levittää niitä tuulen mukana lähiympäristöön ja jopa hyvinkin kauas. Itiöistä alkaa itää taas uutta rihmastoa ja pian silokkipelto jos toinenkin on muodostunut jonnekin muuallekin. Rihmasto voi tuottaa syksyn aikana useita satoja jos kasvupaikka, ravinteet ja säät sen sallivat. Satojen välissä on n. viikko väliä. Eli ihan joka päivä ei välttämättä sientä pelloilta löydy. Rihmasto on levittäytynyt usein hyvinkin laajalle alalle ja se kasvaa maan sisässä aivan kuten kasvienkin juuret. Sientä on itseasiassa hyvin vaikea tuhota jos sillä on jotain mitä se voi käyttää ravinnokseen. Yleensä villimmillä kesantopelloilla riittää varsinkin syksyisin hajotettavaa. Jos pelto kynnetään ja siitä tehdään viljelykuntoinen, on tulevaisuuden silokit siltä pellolta menetetetty.

Jotkut (itseni mukaan lukien) kopsauttavat sormella sienen lakkia ennen keräämistä, jotta se pudottaisi itiöitään kasvupaikalle. Uskomus-/kokemusperäinen juttu jolla taataan paikan sienisato jatkossakin. Olen itse sitä mieltä, että on hyvä jättää jokunen silokki peltoon ns. "siemenpuuksi". Arvostetaan luontoa, niin se osaa arvostaa meitä ja saamme kerätä satoa jatkossakin. ;)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa viherkämmen

    • Viestejä: 5
    • Karma: 0
    • Profiili
Outo juttu kävi yhdelle sienipellolle josta kaverimme kans poimimme kymmeniä tuhansia sieniä eräs syksy.
Siellä sitten loppusyksystä alkoi sellainen trafiikki käymään kun sana kiiri, ettei sinne lopulta tainnut montaakaan tattia jäädä keräämättä. Kaikki paikkakunnan sienipäät hakivat omansa. Seuraavana syksynä ei sitten enää löytynytkään ku muutama onneton vaikka pelto näytti ihan muuttumattomana pysyneen.
Nykyään sieltä ei madonlakkeja enää löydy.


Poissa weedian

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Voiko liika vesi pilata kasvupaikan? Yksi omista spoteistani (tyypillinen kesantopelto täynnä niitä kuuluisia ruohotupsuja) oli pari vuotta sitten runsaiden sateiden jälkeen veden valloittama, maassa oli muutaman sentin kerros vettä niin että paikka muistutti lähinnä jotain vietnamilaista riisipeltoa. Tämän tapauksen jälkeen en ole kyseiseltä paikalta löytänyt yhtäkään sientä, mikä on harmi koska kyseessä oli melko runsassatoinen spotti lyhyen matkan päässä kotoa.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Voiko liika vesi pilata kasvupaikan? Yksi omista spoteistani (tyypillinen kesantopelto täynnä niitä kuuluisia ruohotupsuja) oli pari vuotta sitten runsaiden sateiden jälkeen veden valloittama, maassa oli muutaman sentin kerros vettä niin että paikka muistutti lähinnä jotain vietnamilaista riisipeltoa. Tämän tapauksen jälkeen en ole kyseiseltä paikalta löytänyt yhtäkään sientä, mikä on harmi koska kyseessä oli melko runsassatoinen spotti lyhyen matkan päässä kotoa.
Kyllä. Itse tiedän eräälle peltospotille käyneen juuri näin. Kun tupot ovat puoliksi veden alla, niin rihmasto ei kyllä lähde fruittaamaan.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher