Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Silene capensis (afrikkalainen unijuuri) Kasvatus, Kokeilut ja Keskustelu

Poissa lazla

    • Viestejä: 74
    • Karma: 5
  • Kuosittaja
    • Profiili
Eli tein tänne sitten omasta silenestäni pk:n. Ja ajattelin että tänne voisi samalla lisäillä kysymyksiä, omia päiväkirjoja kasvista, neuvoja ja muuta kyseiseen kasviin liittyvää.

Alkusanat:
Minua on aina kiehtonut unien maailma ja eipä siis ihme että aika selailtua törmäsin outoon kasviin joka
legendojen ja kansantarujen mukaan kantaa unien taikaa mukanaan. ???
Siittä sitten aikanani löysin sivun mistä sain itselleni siiduja, ja tottakai ne samantien multaan laitoin.
Kasvit alkoivat pari viikkoa sitten itämään ja siitä päivästä onkin tullut kokoajan uusia pikkuisia pintaan.
Nyt tällä hetkellä niitä on 8.  :)

26.7.2011
Tänään tein topicin ja kirjoittelin hieman päivistäni aluille. Nyt jo kahden viikon jälkeen olen huomannut että kasvit imevät hirveällä tahdilla tuota vettä. Voi kyllä olla että 2 ESL:iä mitkä tuossa on melkein päällä olleet koko ajan tekevät myös osansa kuivumiseen. Huomasin myös  että kasvi kasvattaa juurian aika nopeasti (kuva alempana), eli jos siemenistä kasvatatte niin varautukaa siihen että jos yhteen ruukkuun tulee enemmän kuin 1 että laittaisitte mahdollisimman nopeen omaan ruukkuunsa.
[smg id=903][smg id=892][smg id=895][smg id=896][smg id=904]

29.7.2011
Jeps tuli sitten käytyä laivalla ja parin päivän aikana ei paljon muuta muutosta, kuin se että mullasta on taas puskenut yksi päänsä pintaan. Alkuviikosta tulossa seuraava kuvallinen päivitys.

06.08.2011
Kuvia lisää.
[smg id=939]
[smg id=938]

13.08.2011
kuvia taas.
[smg id=940]
Kiitokset mädille Calea zacatechichi:n pistokkaasta, Oli mennyt postissa katki mutta molemmat
yksilöt onneksi selvisivät.
[smg id=941]

18.08.2011
Viimeinkin saatu ruukunvaihto tehtyä, multana taimimultaa johon lisätty kevytsoraa joukkoon.
Kohta olisi tarkoitus alottaa ravinne kokeilu jollekin kasvista, myös jatkossa voi seurata yhtä ruukkua jossa useampi kasvi on vierekkäin.( Ideana lähinnä katsoa vaikuttaako kasviin kun useita samassa ruukussa.)
[smg id=942]
tarkempaa kuvaa kookkaimmasta yksilöstä.
[smg id=943]

"Olemme vain tomua tuulessa"


Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Kiitos tästä pk:sta. Tiedoksi kaikille, että tämä kasvi ei ole kielletyllä listalla :) Voisin itsekin koittaa tämän kasvattamiseta ensi keväänä.


Poissa lazla

    • Viestejä: 74
    • Karma: 5
  • Kuosittaja
    • Profiili
Kiitos tästä pk:sta. Tiedoksi kaikille, että tämä kasvi ei ole kielletyllä listalla :) Voisin itsekin koittaa tämän kasvattamiseta ensi keväänä.
Tosiaan vie sen 3 vuotta että valmis kylvöön, Pistokkaita saa kun kasvavat tarpeeksi.
"Olemme vain tomua tuulessa"


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Hauskalta näyttävät nuo taimet!

Lehdissä on kovasti jotain afrikkalaista :)


Poissa lazla

    • Viestejä: 74
    • Karma: 5
  • Kuosittaja
    • Profiili

Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Ohhoh, nepäs oat kasvaneet nopsaan tahtiin! :D

Hienolta näyttää. ^-^ Aika dreamherbbinen ikkunalauta.  :D
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa lazla

    • Viestejä: 74
    • Karma: 5
  • Kuosittaja
    • Profiili
Juu noi tosiaan alussa kasvaa aika hiljasel tahdilla ja oiskohan viimesimmät nousseet mullastakin vasta 3-4 viikkoa sen jälkeen kun ensimmäiset ja suurin osa olivat pinnalla. Kasvi tuntuvat nauttivan vedestä erittäin paljon ja uskoisin että hydrossa nämä räjähtäisivät käsiin.
Jossain vaiheessa kun etenevät tarpeeksi pitkälle saa muuten siemeniä kysymällä, ja nyttenkin jos joku haluaa voin nuo maitopurkissa olevat yksilöt laittaa postin kautta kiinnostuneille ja nopeimille, joskaan en mene varmaksi selviävätkö perille.
"Olemme vain tomua tuulessa"



Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Tämä sitten itää todella hitaasti. Pistin muutaman kymmentä siementä multaan yli 2 kuukautta sitten ja tänään huomasin 4cm korkean kasvin :) Väri on erittäin vaalea johtuen luultavasti siitä ettei ole saanut sädettäkään valoa elämänsä aikana. Pistin tämän 40W ESL:n alle kunniapaikalle Sallyn viereen.

e: Itänyt kasvi olikin jotain muuta kuin Silene. Olin jo luovuttanut tämän suhteen ja laittanut multaan muitakin jyviä, ja tämä muu muistuttaa ulkoisesti Sineneä pienenä.


Poissa suklaasammakko

    • Viestejä: 43
    • Karma: 17
    • Profiili
Pistin tuossa tammikuussa, olisiko ollut tammikuun puolessavälissä, silenen siemeniä itämään. Muutamia iti ja toistaiseksi kolme on elossa.
Kasvit näyttävät hyvin pitkälti samalta kuin lazlan kuvat ikkunassa, ja ovat olleet lampun alla koko ajan, eli periaatteessa helteessä. Olen huomannut kasvien olevan tunnollisia kuivuudelle, jos multa pääsee kuivahtamaan, alkavat alimmat lehdet kuihtua. Ne eivät varoita kuivuudesta kovinkaan nopeasti roikuttamalla lehtiään kuten monet muut kasvit.
Kasvatuksessa olen huomannut että ripsiäiset saattavat innostua pesimään ruukuissa kun mullan täytyy pysyä jotenkuten kosteana ja lehdet ovat lähellä pintaa. Itse kasvi ei myöskään tykkää pyretriinisuihkeista (Raid - tappaa kotona ja muualla). Olen käyttänyt kavin ja tupakkaveden sekoitusta pintamullalle ja ripsiäiset ovat hävinneet toistaiseksi.
Tämä kasvi pitää myös sumuttelusta, olen huomannut sen vaikuttavan todella paljon kasvunopeuteen. Melko trooppiselta kasvilta vaikuttaisi, ehkä ne taimet siitä vielä tottuvat vanhempina huoneilmaan kuten salviat tekevät... jää nähtäväksi.