Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Ongelmia ensikasvatuksessa

Poissa wilho

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei! Aloittelin juuri kasvatusharrastuksen ja ensimmäinen ongelma on tullut vastaan. Olen siirtänyt kakut terraarioon ja alle viikossa alkoivat ensimmäiset pinnit muodostua. Kasvaminen pysähtyi kuitenkin heti alkuunsa. Nyt on viikko kulunut pinnauksesta mutta suurin "sieni" on korkeintaan puolisenttinen. Pinnejä muodostuu lisää päivittäin mutta lopettavat heti kasvunsa. Osa on myös alkanut tummua ja näyttävät kuolevan.:'( Olen parista kakusta poistanut huonoimman näköisiä emiä.

Sitten hieman taustoja olosuhteista. Eli kyseessä on perus PF-tek. 5 kakkua shotgun- terraariossa, pohjalla noin 8 cm perliittiä, valona perus esl sekä luonnonvalo, noin 8h valoa vuorokaudessa. Tuuletus kannella huiskuttelemalla useita kertoja päivässä ja sumuttelu samassa yhteydessä. Olen yrittänyt välttää kakkujen päälle seisomaan jäävää vettä. Lämpötila noin 25c. Kosteusmittaria ei ole vielä käytössä mutta olisi tarkoitus hankkia ensi viikolla. Olen koettanut lisätä kosteutta ja tuulettelua ja säädellä valon määrää mutta muutoksia ei ole tapahtunut.

Kolonisoituminen onnistui nähdäkseni normaalisti ja nesteytin kakkuja vuorokauden ennen terraan siirtämistä. Kannattaako enää odotella kasvua tässä vaiheessa vai kannattaisiko kakut putsata ja nesteyttää uudelleen kunhan saa nuo olosuhteet varmuudella kuntoon?


Poissa deffi

    • Viestejä: 23
    • Karma: 9
    • Profiili
Joo, jokin niissä kasvuolosuhteissa mättää.

Uskoisin että ongelma on ilmankosteudessa ennemmin kuin ilmanvaihdossa (sienet kasvaa ihan hyvin tiiviissäkin muovilaatikossa, kunhan huiskuttelee riittävästi). Teippaa terrasta reikiä umpeen ja katso mihin tilanne kehittyy. En tiedä yhtään paljon tollanen ESL lämpenee, mutta sekin saattaa raiskata ilmankosteutta..


Poissa wilho

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Nyt alkaa näyttää paremmalta! Siirsin kaksi kakkua eri astioihin, olivat ehkä liian tiiviisti samassa boxissa. Vähensin myös reippaasti valon määrää. Kovasti ovat muutoksesta piristyneet ja varsinkin pimeän aikana tuntuvat kasvavan vauhdilla!


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Tähän vuodenaikaan jos terra saa kokoajan myös luonnon valoa, kakut eivät saa missään vaiheessa pimeyttä.. Ja muutenkin pimeän aikana tuntuu että sienet kasvavat enemmän kuin valoisan aikana.. :-\ Mutta ei kai sen pitäisi niin nuukaa olla tuon valon kanssa.. Luulisi että jokin muu olosuhteista mättäsi vaikka kuulostaa kyllä siltä, että kaikki olisi ok.. Hmm.. Mutta ehkä valokin merkkaa noin paljon. :o Täytyy ensi kasvatusessa kokeilla vähentää valon määrää loppuflusheja kohti...
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa wilho

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Voisikohan olla vaikutusta myös sillä, että ovat nyt kasvatustilassa väljemmin? Hiilidioksidia ei varmaankaan muodostu niin runsaasti ja lämpötila terraarion sisällä on myös tippunut hieman. Tosiaan, noin 5 tuntia olen nyt antanut valoa vuorokauden aikana ja yön yli ovat pilkkopimeässä.