Musiikkiahan kaikki ovat varmasti kuunnelleet sienten vaikutuksen alla ja äänen suurta vaikutusta ei kukaan voi kieltää. Mutta milläs tavoin olette itse kokeilleet ääntä tuottaa? Vanhoihin rituaaleihin kuuluu melkein poikkeuksetta laulaminen tai jonkin instrumentin soittaminen ja siihen on kieltämättä hyvä syy.
Soittamalla tai laulamalla pääsee helpommin syvälle psykedeliaan. Kuten on sanottu, rumpu toimii shamaanin ratsuna matkalla toisiin maailmoihin.
Itse en osaa laulaa ja minä ehkä tarvitsisin useamman ihmisen laulamaan samaa laulua jolloin siinä olisi helpompi mennä mukana syövereihin. Lauluhan ei välttämättä tarkoita mitään varsinaista biisiä vaan voi olla sanatonta hoikellusta. Kurkkulaulannasta olen äskettäin kiinnostunut ja koittanut harjoitella sitä hieman. Sopii tarkoitukseen erinomaisesti.
Soittimista rummut on varmasti ensimmäiset mitkä tulee tässä tarkoituksessa mieleen. Tasaiseen rytmiin on helppo kohdistaa ajatukset ja aina kun meinaa tipahtaa kyydistä voi kiinnittää huomion takaisin rummun takovaan rytmiin. Kaikki muutkin soittimet tietenkin käy mutta yksinkertaisuus on yleensä hyvästä kun tarkoituksena on vaipua muihin maailmoihin. Tähän maailmaan jäävä soittaja ei välttämättä olekkaan niin hyvä näpyttelemään sitä kitaraa.
Oma henkilökohtainen instrumenttini on didgeridoo joka onkin sitten jotain aivan uskomatonta sienten kanssa. Kun koko keho resonoi tuotetun äänen kanssa sitä syöksyy todella nopeasti jonnekkin täysin muualle. Sitä ei vain enää tiedä mistä mies alkaa ja mihin didgeridoo loppuu ja kumpi oikeastaan soittaa kumpaa. Kapistuksella on myös visuaaleja todella voimistava tekijä. Varsinkin silmät kiinni soitettaessa sitä voi käyttää ikäänkuin ohjaimena matkustaessa siellä jossain. Didgeridoolla on myös mielenkiintoisia vaikutuksia selvinpäin soitettaessa.
Suosittelen kaikille jonkin apuvälineen hankkimista. Rummuksi käy mikä vain mikä tuottaa miellettyvää ääntä, eikä jotku shakerit maksa montaa euroa. Oma didgerdooni on
australiasta tilattu ja maksoi ihan tarpeeksi. Kovinkaan kauhesti ei tosin semmoisesta tarvi maksaa kun marssii rautakauppaan ja ostaa 30-40mm pvc-putkea n. 130-150cm pätkän. Hintaa tulee varmaan 5 euroa, saat todella helposti ja tarpeeksi hyvin soivan harjoitusputken. Sitten youtubesta hakemaan apua aloitteluun.
Mitäs soittimia käytätte ja olette käyttäneet ja kertokaa ihmeessä kokemuksia mitä tapahtui.