Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kommentteja ensikasvatus-suunnitelmaani?

Poissa umbra

    • Viestejä: 14
    • Karma: 1
    • Profiili
Inspiraatio sienten kasvatukseen heräsi erään tietävän kanssa jutellessa. Olin ajatellut aiemmin että sieniä saa kasvatettua vain todella tarkoissa hygieniaoloissa ja ylipäätään vaivalloisesti. Kunnes sitten kuulin vaihtoehtoisesta tavasta, meinaten maissinjyvätekniikkaa ilman painekattilan, ruiskujen ym. tarvetta.

Päässä suunnitelma näyttää suunnilleen seuraavanlaiselta:

Alustus:

-Keittää popkornia kattilassa noin tunnin, kunnes jyvät paisuneita mutta suurin osa(90+%) yhä halkeamatta.
-Odotellessa desinfioi lasipurkit.
-Maissinjyvien valmistuttua ne nopeasti steriilillä lusikalla purkkeihin, etukäteen tehty foliokansi päälle.
-Pakastimeen jäähtymään noin tunniksi(?), jonka jälkeen kaadetaan ylimääräinen vesi pois.
-Raaputetaan itiöitä maissien päälle, kansi kiinni ja purkit pimeään paikkaan rihmastoitumaan.

Välivaihe:

-Mahdollinen rihmaston lisääminen uuden maissisatsin valmistelulla ja sekoittamalla siihen rihmaston valtaaman vanhan maissin noin 1:1 suhteella.

Itiöemien kasvatus:

-Joku kannellinen laatikko, ilmaa viuhkalla tai jollain monta kertaa päivässä leyhyttelemällä ja kosteutta sumutepullosta. En niin tiedä millaiset kasvatusboksit on hyviä, saa antaa vinkkejä.

-Kasvualustaan ainakin kookoskuitua. Toistaiseksi epäselvää mitä muuta kannattaa(/tarvitsee), sekä ylipäätään et mitä teen sitten kun mulla on tarpeeksi rihmastoitunutta maissijyvää. Sekotanko sen massan kookoskuituun ja pistän terraarion pohjalle?


Ilmeisesti jokin ylläkuvatun kaltainen on toiminut aika pienellä kontaminaatioprosentilla etenkin nyt ei kesäaikaan, ja tällänen luonnollisempi kasvatustapa tuntuu musta hyvältä. Mut tosiaan vinkkejä ja huomioita vaaroista kaivataan :)
tehtäväni on kadota
ja karkoittaa ihmiskunnan merkityksen kahleet
toivottaa tervetulleeksi kaaoksen todennäköisyydet
nauttia kanssanne uudenlaisen maailman tulien maljat


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Olethan lukenut ohjeet jyvien valmistamiseen Hullusta Mykologista? Voit ladata sen täältä.

Kasvatusboksiksi käy periaatteessa mikä vaan muovinen, vettä pitävä laatikko johon kärsii porata reikiä ja jonka kansi on kätevästi avattavissa/suljettavissa. Smartstoreissa ja muissa vastaavissa on kätevän tiivis kansi. Itselläni 31 litrainen käytössä.

Monotube- ja toissijaisen substraatin ohjeet löytyvät myös HuMystä. Siellä on käytännössä kaikki ohjeet mitä tarvitset. :D
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Alkuun en itse käyttänyt hansikaslaatikkoa, mutta kun otin sen käyttöön
niin huomasin olleeni hölmö.

Suosittelen sen valmistamista, ja käyttöönottoa, jo ensikasvatusten yhteydessä.

Hanskalaatikosta on myös suurta hyötyä tässä sinun tapauksessasi, kun et ole käyttämässä neulaa ja ruiskua. Joudut avaaman suuremman portin homeille ja bakteereille raaputtaessasi itiöt maissien ylle, joten olisi hyvä jos ilma raaputtelutilassa olisi mahdollisimman staattista -> paluu hansikaslaatikkosuositussyklin alkuun :)

Foorumilta (foorumeilta) löytyy runsaasti tietoa ko. apuvälineen valmistamisesta.





Poissa umbra

    • Viestejä: 14
    • Karma: 1
    • Profiili
Vastaava kontaminaatioriski on varmaan jo siinä et lusikoin maissit kattilasta purkkeihin(mikä ei oikein suju hanskalaatikossa), joten hanskalaatikko ei ehkä mun tapauksessa oo se ensimmäinen rahan/vaivan sijoituskohde. Pidetään kuitenkin mielessä.

Olin jotenkin unohtanut koko hullun mykologin, hyvä kun muistutitte.

EDIT: Luin nyt tuon, todella hyvä muttei vastaa kaikkiin valitsemani kasvatustavan asettamiin kysymyksiin. Kyselen siis lisää kun tulee jotain olennaista mieleen.
tehtäväni on kadota
ja karkoittaa ihmiskunnan merkityksen kahleet
toivottaa tervetulleeksi kaaoksen todennäköisyydet
nauttia kanssanne uudenlaisen maailman tulien maljat


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
Sinuna laittaisin jyvät vuorokauden liottamisen, tarpeellisen ajan (näin jyvät imevät itseensä kosteutta) keittämisen ja pintakuivatuksen jälkeen purkkeihin, peittäisin foliolla purkit ja keittäisin (steriloisin) uudestaan (siis vasta ekan kerran), ostaisin/varastaisin yhden spigun + vaikka shottilasin ja jonkun vesipurkin täyteen vettä ja steriloisin ne folioon käärittynä kattilalla, siirtäisin kaiken alkoholilla / desifiointiaineella tms. pyyhittyyn ilmaiseen itsetehtyyn yksinkertaiseen ja vaivattomasti aikaan saatuun hanskalaatikkoon, vetäisin kumihanskat käteen, pyyhkisin ne myös (desifiointi), valmistaisin itiöruiskun vetämällä steriiliä vettä siihen ja ruikkaamalla itiöprintin päälle siitä vettä ja itiöitä shottilasiin ja sit imaisu takaisin spiguun ja sitten inokuloisin purkit.

Huoneilmassa on paljon kaikkea mitä me ei nähdä + sinä itse isoimpana bakteerikasana siinä hengittelemässä ja tiputtelemassa ihoasi jne sekaan sinne purkkeihin...

Meinaan jos meinaat onnistua kasvatuksissasi niin suosittelen noudattamaan valmiita simppeleitä ohjeita ainaskin alkuun, jos sit joskus haluaa alkaa soveltamaan niin sille on sitten oma aikansa aikanaan...

Keittää popkornia kattilassa noin tunnin, kunnes jyvät paisuneita mutta suurin osa(90+%) yhä halkeamatta.
-Odotellessa desinfioi lasipurkit.
-Maissinjyvien valmistuttua ne nopeasti steriilillä lusikalla purkkeihin, etukäteen tehty foliokansi päälle.
-Pakastimeen jäähtymään noin tunniksi(?), jonka jälkeen kaadetaan ylimääräinen vesi pois.
-Raaputetaan itiöitä maissien päälle, kansi kiinni ja purkit pimeään paikkaan rihmastoitumaan.

Joka kerta kun avaat purkin sinne lentää skeidaa, joka aiheuttaa kontaminaatioita...
Rauhallinen jäähdytys eli joku about yön yli on paras koska purkkeihin kertyy painetta.. Tulikuuma ja jääkylmä + lasi = helposti rikkoutuneita lasipurkkeja..
Jyvien kosteus pitäisi saada oikeaksi ennen purkkiin laittamista...
Pimeässä pitäminen ei ole pakollista tai edes varmaan mitenkään hyödyllistä...

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/RUISKU =0,76€/kpl , ei paha

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraalit%C3%A4rp%C3%A4tti tällästä saa vaikka Anttilasta halvalla ja sillä voi pyyhkiä / desifioida.. pahan hajuista on kylläkin.

Kyllähän tollainen itiöiden raaputtelu jyvien päälle voisi onnistuakkin en sitä sano , mutta perus pop corn tekki varmistaisi onnistumisen vähän paremmille prosenteille ;)

http://www.shroomery.org/9035/Popcorn-Tek-w-pics
...


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraalit%C3%A4rp%C3%A4tti tällästä saa vaikka Anttilasta halvalla ja sillä voi pyyhkiä / desifioida.. pahan hajuista on kylläkin.

Suosittelen mieluummin http://www.lasol.fi/tuotteet/Sinol.html niin ei tarvitse hankkia päänsärkyä tärpättihuuruista.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa FluX

    • Viestejä: 206
    • Karma: 11
    • Profiili
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraalit%C3%A4rp%C3%A4tti tällästä saa vaikka Anttilasta halvalla ja sillä voi pyyhkiä / desifioida.. pahan hajuista on kylläkin.

Suosittelen mieluummin http://www.lasol.fi/tuotteet/Sinol.html niin ei tarvitse hankkia päänsärkyä tärpättihuuruista.

Joo Sinoli toimii, mutta on mielestäni viellä pahemman hajuista kuin lakkabensa...(Makuasia)...Ja muistoja amis ajoilta :D (metallilinjalla hinkattiin aina kaikkeen Sinolia..)
Huoneiston/kämpän tuuletusta vaatii kumpikin, joten käytän mielummin apteekin desifiointiainetta, joka on kylläkin turhan kallista...
...


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
En ole huomannut mitään tuulettamisen tarvetta Sinolia käytettäessä. Suihkutan muutaman suihkautuksen sumutinpullolla desinfioitavalle pinnalle ja pyyhin talousparerilla. Käsiin ei edes jää mitään hajua pidemmäksi aikaa. Kyllähän se siinä haihtuessaan toki haisee hieman.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Haluaisin muistuttaa, että tuon Sinolin kanssa kannattaa aina olla varovainen, kun
se on kovin paloherkkää.

Itse olen sen joskus karvaasti kokenut pahvilaatikosta värkätyn hanskalaatikon kanssa :D

vai onko se edes hauskaa.

Mutta maltti on valttia. Silloin ei satu (palo)vahinkoja.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Haluaisin muistuttaa, että tuon Sinolin kanssa kannattaa aina olla varovainen, kun
se on kovin paloherkkää.

Itse olen sen joskus karvaasti kokenut pahvilaatikosta värkätyn hanskalaatikon kanssa :D

vai onko se edes hauskaa.

Mutta maltti on valttia. Silloin ei satu (palo)vahinkoja.
Itse en ole saanut lantrattua sinolia syttymään hanskalaatikossa, mutta äsken just kokeilin lavuaarissa ja syttyi. Tuntuipa pyromaanilta. Hih. :D Kai siellä hanskalaatikossa on senverran vähän happea.. Emt.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Haluaisin muistuttaa, että tuon Sinolin kanssa kannattaa aina olla varovainen, kun
se on kovin paloherkkää.

Itse olen sen joskus karvaasti kokenut pahvilaatikosta värkätyn hanskalaatikon kanssa :D

vai onko se edes hauskaa.

Mutta maltti on valttia. Silloin ei satu (palo)vahinkoja.
Itse en ole saanut lantrattua sinolia syttymään hanskalaatikossa, ---

Pyrkikäämme tähän. :)



Umbra.
Onko projektisi lähtenyt jo itämään?


Poissa umbra

    • Viestejä: 14
    • Karma: 1
    • Profiili
Oon vasta lasipurkkien metsästysvaiheessa, mut eiköhän viikon sisään ala jotain tapahtua :)
tehtäväni on kadota
ja karkoittaa ihmiskunnan merkityksen kahleet
toivottaa tervetulleeksi kaaoksen todennäköisyydet
nauttia kanssanne uudenlaisen maailman tulien maljat


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
"Köyhän miehen hanskalaatikon" saa myös kelmulla päälystetystä vieman viistosti leikatusta pahvilaatikosta.

Liputan edelleen tämän puolesta.