Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Spawn ratio kookoskuitubulkissa :O

Vieras · 3 · 1426

equil

  • Vieras
Moi.

On ruisjauhokakkuja kolonisoitumassa, kookoskuitubulkkeja olisi tarkoitus valmistaa.
Hämmennyin kuitenkin kun lueskelin spawnin ja substraatin sekoitussuhteista. Aiemmin olen tehnyt tuolla allakin mainitulla 1:2 suhteella, en osaa tosin arvioida sen vaikutusta bulkkien menestykseen, sillä pari kertaa vain olen kokeillut. En ole saanut kuin yhden flushin per bulkki, mutta se voi johtua muistakin seikoista.

Shroomery: "In the small scale cultivation, the ratio of spawn to substrate 1 to 10 is advisable. Anything more is not really better, but you can always use more if you like."

Itiön kookoskuitusubstraatti: "Jos käytät spawnina popcornia tai PF-kakkuja on spawnaussuhde korkeintaan 1:2. Eli puoli litraa popcornia tai kakkuja spawnataan korkeintaan litraan bulkkisubstraattia."

Mitä sanotte, paljonko ruisjauho-vermis-kakkua suhteessa kookoskuituun (+ mahd. kahviin, kipsiin jne.) olisi sopiva?

Olen käsittänyt näin että suhteessa enemmän spawnia -> nopeampi kolonisaatio -> pienempi kontaminaatioriski, mutta vähemmän ravinteita -> satoa. Mieluummin pidän substraatit puhtaina kontaminaatioista kun riskeeraan suuremman sadon toivossa; en kuitenkaan tahdo vetää överiksi kumpaankaan suuntaan. Noin 3 litran bulkkeja ajattelin tehdä.

Tässä vähän taustatietoa joiden pohjalta saa jokainen ehdottaa optimaalisinta ymppi:substraatti -suhdetta :)
Pahoittelen mahdollisesti sekavaa tekstiä, väsymys painaa. Kiitän myös etukäteen vastauksista!

Offtopic: Sen verran offia haluan tähän kirjoittaa (ei liene vakavaa tämän postauksen lopussa), että hehkutan hieman. Wau ja mau, tuntuu tosi hyvältä taas tämä uudelleen virinnyt sieniharrastus. Nyt aion kokeilla agaria, kloonausta ja kaikkea uutta mitä en ole vielä tehnyt. Ehkä kasvatuspäiväkirjojakin rustailen. Tuntuu myös tosi kutkuttelevalta alkaa aktiiviseksi uuden taikasieniforumin jäseneksi; lukea, keskustella, jakaa, antaa ja ottaa, kokea, inspiroitua. On mahtavaa nähdä kuinka elämä löytää tiensä mitä erilaisimmin tavoin, ja kuitenkin aina samalla varmalla ja kauniilla otteella. Kevättä rinnassa  ^-^


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Hienoa, hienoa, tervetuloa takaisin foorumille ja harratuksen pariin!  :-*

Olet käsittänyt juurikin oikein. Itse olen käyttänyt suhdetta 1:2 - 1:5 bulkeissa. Poppareita monistaessa jopa 1:10. Kontaminaatioita iskee sillointällöin, olipa steriloitu/pästoroitu miten "hyvin" tahansa, mutta se on vaan osa kasvattelua. Tossa englanninkielisessä pätkässä lukeekin että: "In the small scale cultivation...", eli pienemmissä projekteissahan on pienempi riski kontaminaatioihin aina kuin suuremmissa.
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Olen käsittänyt näin että suhteessa enemmän spawnia -> nopeampi kolonisaatio -> pienempi kontaminaatioriski, mutta vähemmän ravinteita -> satoa.

Toi on munkin käsitys. Mulla ei oo juuri enempää tietoa, kuin mitä ylempänä on kirjoitettu. Mä oon ymmärtänyt, että kookoskuitusubstraatti ei kovin helposti edes kontaminoidu, mutta mulla on kuitenkin sen verran vähän kasvatuksia alla, ettei oo kunnolla kokemusta. Hauska kuulla, että oot innostunut - päiväkirjoja odotellessa..