Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Muuntuneet tietoisuuden tilat

Poissa Tutkimusmatkailija

    • Viestejä: 36
    • Karma: 3
    • Profiili
Millaisia muuntuneita tietoisuudentiloja tiedätte? Miten päihde-aineet (erityisesti psykedeelit) vaikuttavat tietoisuuden muuntumiseen? Mitkä muut tekijät vaikuttavat? Mitä hyötyä näistä erilaisista tajunnan tiloista on? Miten aivojen toiminta muuttuu näissä tietoisuudentiloissa? Välittäjäaineet? Ja ihan mitä tahansa muuta liittyen muuntuneisiin tajunnantiloihin.

Olen tekemässä aiheesta jonkin sortin esitelmää psykologian kurssilla ja ajattelin, että täällä voisi olla paljon asiasta enemmän tietäviä ihmisiä valmiina jakamaan tietonsa kaikkien kesken. Esitelmän muoto ja sisältö on vielä aika hakusessa, mutta siksihän minä tämän topikin tänne teen.

Itse tiedän aiheesta vain vähän. Ensimmäisenä tiloja mieleen tulee uni, meditaatio ja transsi. Kävin vastikään TM-esittelykurssilla, jossa tietoisuus jaettiin seitsemään tilaan. Näitä ovat 1.Valvetila 2. Unennäöntila 3. Syvän unen tila 4. Transsendenttinen tietoisuus 5. Kosminen tietoisuus 6. Jumaltietoisuus ja 7. Ykseystietoisuus. Tilat 5-7 ovat ns. valaistumisen tiloja. Mutta tämä on vain transsendenttisen meditaation näkökulma. Wikipediassa asia oli esitetty aivan eri tavalla.


Poissa Sebedeuksen poika

    • Viestejä: 84
    • Karma: 10
    • Profiili
Yksi hyödyllinen opus taustatyötä varten saattaisi olla esimerkiksi Jari Petterssonin Shamaaneja, sankareita ja arkkityyppejä; myyteistä C. G. Jungiin ja poikkeaviin tajunnan tiloihin.


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili

Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Hypnoosi on varmaan psykologian oppikirjassasikin käsiteltynä, ehkä muiden tilojen yhteydessä, mutta ajattelin mainita.

Kunnianhimoinen aihe minusta, rajausta kannattaa tosiaan pohtia. Myös siltä kannalta, mitä haluat kanssaopiskeijoillesi tajunnanmuutoksista kertoa. Mahdollisuus tietoisuuden lisäämiseen ovat merkittävät (toki myös oman maineen väritykseen ;))
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Aihe on todellakin valtava. Mäkin suosittelen jotain rajaamista, tai jonkun tietyn näkökannan tutkimista lähemmin.

Itse oon fiilistelly viime aikoina erityisesti muuntuneiden tajunnantilojen huomaamista ihan selvinpäin ollessa arkielämässä. Esim. just herätessään, nälkäisenä, väsyneenä, erityisen onnellisena, vihaisena adrenaliineissa, surullisena/masentuneena, meditoinnin/joogan aikana, ystävien kanssa jutellessa/yksin ollessa etc.. Maailma näyttäytyy hyvinkin erilaisena fiilisten ja ajatusten vaihtuessa, vaikka ei ois ottanutkaan mitään ulkopuolisia tajusteita.


Poissa Tutkimusmatkailija

    • Viestejä: 36
    • Karma: 3
    • Profiili
Kiitos kaikille vastauksista! Todellakin aihe on erittäin laaja, mutta en ole tekemässä mitään lopputyötä aiheesta vaan kyseessä tulisi olla lyhyt noin 15-30min esitelmä luokan edessä. Tarkoituksena olis vähän syventää kirjan sisältöä. Kirjassa onkin erittäin suppeasti aiheesta. Siinä mainitaan muuntuneiden tietoisuuden tilojen kohdalla vain dissosiatiivinen tila, hypnoosi ja aistiharhat & harhaluulot. Viimeksi mainitussa kappaleessa erittäin lyhyesti hallusinogeeneistä erityisesti LSD:stä, josta mainitaan käytännössä vain,  että se aiheuttaa pysyviä näköharhoja (kuten koulukirjassa vois olettaakkin). Mieleni tekisi kovasti kertoa juuri muuntuneista tajunnan tiloista psykedeelien vaikutuksien alaisena.


Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Viimeksi mainitussa kappaleessa erittäin lyhyesti hallusinogeeneistä erityisesti LSD:stä, josta mainitaan käytännössä vain,  että se aiheuttaa pysyviä näköharhoja (kuten kuolukirjassa vois olettaakkin).
Tiedäthän HPPD:stä?


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Kyllä ainakin tuttujen tapa nähdä maailmaa ja aivojen aistihavaintojen laatu on muuttunut psykedeelien nauttimisen jälkeen. En kyllä tiedä sitten, onko sama asia.

Kyllähän nämä tropit saattaa ties mitä aiheuttaa, eri juttu onkin, miten siihen tulisi suhtautua.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Tutkimusmatkailija

    • Viestejä: 36
    • Karma: 3
    • Profiili
Viimeksi mainitussa kappaleessa erittäin lyhyesti hallusinogeeneistä erityisesti LSD:stä, josta mainitaan käytännössä vain,  että se aiheuttaa pysyviä näköharhoja (kuten koulukirjassa vois olettaakkin).
Tiedäthän HPPD:stä?
Siihenhän kirjassa juuri viitattiinkin. Olisin vain toivonut että siellä olisi edes jollain tasolla kuvailtu itse muuntunutta tietoisuuden tilaa, joka "hallusino"geenien vaikutuksen alaisena muodostuu. Btw ovatko ruumiistairtoamiskokemukset, joita joillakin on deelejä käytettäessä ollut, ns. dissosiatiivisia tiloja?


Poissa PalezQkkeli

    • Viestejä: 85
    • Karma: 7
  • Sage of Air
    • Profiili
Itse olen opiskellut psykologiaa harrastuspohjalta. Olen tutkinut, kuinka montaa erilaista persoonaa voi olla olemassa (kts. Jungilaiset arkkityypit) ja kuka minä itse olen näiden tyyppien joukossa. Oman minäni olen kadottanut vasta viime aikoina ja poden eräänlaista depersonalisaation tilaa. Tuskin pääsen tästä tilasta ikinä pois, ja toivon etten pääsekään. Tässä tilassa pystyn näkemään kaikki ikäänkuin sivullisena, mukaanlukien itseni. Elän erilläni omasta ruumiistani ja seuraan vain sivusta tämän tuntemattoman, päämäärättömän ruumiin elämää. Mielenkiintoista löytää omasta elämästä uusia näkökulmia, joita ei olisi löytänyt ilman jonkinlaista mielentilan muutosta (lue. mielentilan häiriötä)
Sitten se tapahtui. Se ääni. Kuin yhden olion kirkumisen ja karjumisen sekoitus alkoi hiljalleen voimistua pimeydessä.

"Onko epäonnistunut koe todella epäonnistunut, jos olet oppinut siitä jotain."


Poissa krishnabaudelaire

    • Viestejä: 127
    • Karma: 11
    • Profiili
"It was very intelligent. It wasn`t at all humanoid. It wasn`t a bee but it seemed like one.
It was showing me around the hive. It was extremely friendly and I felt a warm sensual energy radiating throughout the hive.
I decided it must be a wonderful thing to live in a loving and sensual environment such as that.
It said to me that this was where our future lay...
Kaikki oleva vetää puoleensa sitä, mitä itse säteilee.
Kaikki ideat toteutuvat. Teot aiheuttavat seurauksia.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Kaulin linkkasi pikaviesteihin mielenkiintoisen uutisen: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012101216193851_ul.shtml
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.