Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Cubensis B+ pohdintoja ja erinäisiä kysymyksiä.

Poissa Kukkis

    • Viestejä: 37
    • Karma: 0
  • Pinch of psychedelic
    • Profiili
Hephepmoimoi rakkaat psilosybiiniaivot, eli mulla on 4 maapähkinävoi purkkia keräämässä äärimmäisen tietoista B+ rihmastoa sisäänsä ja alkaa olla sen aika et purkit on kohta kokonaan valkoset! Aijjon yrittää kyhäillä noille kookoskuidusta tosiaan bulkit jonka myötä akvaariopumppuviritysterraarioon aka poor mans podi. Kymysys onkin siis sellanen että kun terraariossani ei ole mitään hyrdosoraa tai hienouksia vaan normaalia ruukkusoraa niin soveltuuko semmonen. Luulis että soveltuu mutta se pistää kuulkaas vituttamaan jos homma kusee siihen etten vaivautunu täältä kysymään.

Mulla tulee varmasti lisää kysymyksiä mutta en just tällä hetkellä muista niitä, kirjotan sitten uutta viestiä sitä mukaan kun niitä päähäni saan. Rakastan teitä kaikkia vastanneita, ja oikeestaan vastaamattomiaki.

Edit: Ja ah, kuinkakohan paljon vaativat terraariolta korkeutta? Tällä hetkellä niille on n.17 senttiä tilaa, luulis sen riittävän? Entäkö ilmanvaihto, oon lukenu erinäköstä tekstiä siitä mihin reijät kannattaa porata ja montako?


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Ruukkusora ajaa asian, tarkoitus on luoda lisää pinta-alaa haihduttamaan vettä. Korkeus riittänee, jos sienet kasvavat kanteen kiinni ne kääntyvät kyllä. Poraa reiät siten, ettei ainakaan vesi tule pohjalta ulos.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Kukkis

    • Viestejä: 37
    • Karma: 0
  • Pinch of psychedelic
    • Profiili
Poraa reiät siten, ettei ainakaan vesi tule pohjalta ulos.
Luonnollisesti, mut lähinnä sitä meinasin että kun entisillä taikasienifoorumeilla oli jossain keskusteluu kaasujenvaihdosta niiden reikien suhteen. Joku sano et hiilidioksiidi ku on raskaampaa ni reijät pitäis porata suht alas tjsp. ?


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
En usko, että reikien sijainnilla on juurikaan merkitystä. Siellä on kuitenkin sen verran ilmavirtoja pumpun takia, että luulisi hiilidioksidin sekoittuvan muun ilman kanssa.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Love Speaks

    • Viestejä: 83
    • Karma: 7
    • Profiili
Mulla ilmanvaihto tuntuu toimivan ihan hyvin 120 l/h pumppaavalla ilmapumpulla: laatikoin toiseen laitaan pieni reikä ja siitä ilmaletku läpi. Laatikon vastakkaiselle puolelle toinen reikä jonka peitin microporeteipillä. Kun pumppu on päällä selvästi tuntee herkkää ihoa vasten että ilmaa poistuu vastakkaisesta nurkasta.

Sienten kasvamisen kannalta kuitenkin ilmanvaihtoa tärkeämpää on ilmankosteus: liian tehokas pumppu työntää pihalle kaiken kosteuden, tätä seurataksen ite ostin kosteusmittarin.

Kosteusmittari (ei kannata sitä ihan halvinta ostaa) http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=156687686
Ilmapumppu AP120 (kuvan pumpun sain faunattaresta 12€) http://www.petshop.fi/trixie_air_pump_ap_120.html

EDIT: huomasin vasta nyt että meni vähän offtopickiksi. Kuitenkin samoja asioita on ite tullu pohdittua.


Poissa Love Speaks

    • Viestejä: 83
    • Karma: 7
    • Profiili
Ja epäilin että tuo pumppu saattaa olla vähän liian tehokas joten pistin ilmaletkuun pienen reiän vähentämään terraan menevää ilmaa. Toka flushi vasta tulossa joten saa nähä miten tuo toimii ..


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Digitaalista mittaria ei mielellään suositella, ne eivät näytä ikinä oikein korkeissa ilmankosteuksissa. Ei tarvi pitää kun hetki lähellä 90% ilmankosteutta niin useimmat näyttää sen 99%. Kun mennään lähelle 80% niiden heitto voi olla jo yli 10%.

Halvat analogisetkit näyttelevät välillä väärin, mutta se heitto on aina samaan suuntaan. Paras olisi uudelleen kalibroitava analoginen mittari.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Kukkis

    • Viestejä: 37
    • Karma: 0
  • Pinch of psychedelic
    • Profiili
Toimin ilmanvaihdon kanssa myöski nii että vastakkaiselle puolelle reikä.

Oon nyt semmosessa vaiheessa että 2/4 kakkua on melkeinpä kokonaan kolonisoitunut ihan tosi skidii kohtaa lukuunottamatta ja toiset 2 myös melkein kokonaan. Aloin tässä nyt pohtia sitten sitä et kun rihmaston viikon vakauttamistakaan ei tarvita, niin onko sillä niinkään merkitystä sekottaako bulkkeihin ihan kokonaan rihmastoituneet kakut jos ne rihmastoitunee sielä bulkeissakin loppuun?


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Oon nyt semmosessa vaiheessa että 2/4 kakkua on melkeinpä kokonaan kolonisoitunut ihan tosi skidii kohtaa lukuunottamatta ja toiset 2 myös melkein kokonaan. Aloin tässä nyt pohtia sitten sitä et kun rihmaston viikon vakauttamistakaan ei tarvita, niin onko sillä niinkään merkitystä sekottaako bulkkeihin ihan kokonaan rihmastoituneet kakut jos ne rihmastoitunee sielä bulkeissakin loppuun?
Itse antaisin kolonisoitua rauhassa loppuun saakka, jotta voi olla varma ettei laseissa kuitenkin ole kontaminaatioita.