Eli kerran projekti päässyt vaiheeseen kakkujen kolonisoituminen ja siihenasti myös kaikki about selvää pässinlihaa, olen vain jotenki "itsepäinen" henkilö uskomaan että asiat voisivat olla niin yksinkertaisia kun miltä ne tuntuvat ja paljon informaatiota keränneenä menee helposti sekaisin , joten tässä kirjoittelen muutamai kysymyksiä / ideoita ja mikäli olen varsin helvetin hakuteillä niin korjaaminen olisi kiva
Ihan perus cubensiksista kyse siis tässä ajatusleikissä.
1: Olettaen että minulla on määrä X PF-tek kakkuja med tummariisijauho ja vermi valmiiksi kolonisoituneena, odotan vielä muutaman päivän , upotan nämä viileään veteen noin 24tunniksi , otan pois vedestä, huuhtelen , kieritän kuivassa vermikuliitissa ja laitan "sienikammioon" missä on pohjalla kosteutettua perliittiä pitämässä kosteutta (folion pala perliitin ja kakun välissä), pistän hetkeksi kannen kiinni ja suihkuttelen tunnin / puolen päästä muutamia kertoja lisää kosteutta ja alan odottamaan sieniä tarvittavien päivittäisten kostuttelujen sekä tuuletuksien kera?
2: Olettaen että olen saanu kakuista flushin aikaiseksi, upotus 24h viileään veteen , uusi kerros vermiä pintaan ja sama homma kuin kohdassa 1?
3: Murskaan kakun/kakkuja esim muovipussissa , sirottelen esim foliovuokan pohjalle, päälle esim vermiä kerros (1-2cm) ja "sienikammioon"?
4: sekoitan murskattuja kakkuja esim kookoskuidun ja kipsin kanssa sekaisin (käsittäkseni myös erilaiset jyvä/lanta sekoitukset käyvät mikäli puhdistettuja?) , pistän tämän ainesosan lisäkolonisaatioon ison muovilaatikon pohjalle, kolisaation ollessa täysi dunkkaus veteen , katekerros vermiä päälle ja ilmanvaihdon / kosteuden ollessa riittäviä pitäisi tästäkin alkaa sieniä tulemaan?
5: 1300celsiusta tuottava kaasupoltin on varmaa kätevä neulojen desinfiointiin?
Mikäli tässä joku huomasi pahoja virheitä ja väärää informaatiota niin ihan "nyt olet väärässä" tyylinenkin ilmaisukin auttaa, voin täten tiettyä osa-aluetta opiskella lisää ja toivottavasti asiat iskostuneet jo päähäni oikeassa muodossa kun alkuvuodesta alkaa projekti Kuskusin sienifarmi
(tietysti myös yksityiskohtaisemmat analyysit tervetulleita mutta en halua turhaan työllistää muita selittämään puupäälle
)
Terveisin ,
Kuskus , toivottavasti tuleva mykologi