Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Painekeittämisen ajanlaskenta

Vieras · 17 · 8268

mats

  • Vieras
Moi taas kaikki!

Miten olette tottunet laskemaan keittämisajan? Jos keittämisajassa lukee esimerkiksi 60min, alkaako ajanlaskenta

a) Siitä kun hellan laittaa päälle
b) Siitä kun rupee kuulumaan porinaa
c) Siitä kun painekattila rupee puskemaan ilmaa ylivuotoventtiilistä?

Itse olen ottanut tähän asti varman päälle ja käyttänyt vaihtoehtoa C, mutta onko tarpeen odottaa näin pitkään? Juuri äsken taisi palaa tavarat pohjaan kun odottelin ehkä liian pitkään vaikka vettä oli yli puolenvälin. :D


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Oikein olet tehnyt, eli vastaus C. Silloin on vasta oikea lämpötila saavutettu. Muistat vain pienentää levyä siten, että juuri ja juuri kiehuu. Paine pysyy kuitenkin samana, mutta vesi ei lopu niin herkästi. Esimerkiksi minun liedelläni: ensin täysillä (6), sitten asennossa 3 loppuaika. Tavoite on, että se "paino", joka päästää painetta avautuu välillä, mutta ei hypi hulluna.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Lainaan aihetta vähän. Sain vihdoinkin käsiini pinekeittimen, mutta mistä tiedän mikä paine sen siällä keitettäessä on? Painehan vaikuttaa keittoaikaan. Onko paha jos keittää 'liian kauan'? Ennen olen hoitanut hommat uunissa, joten tästä ei mitään kokemusta.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Lainaan aihetta vähän. Sain vihdoinkin käsiini pinekeittimen, mutta mistä tiedän mikä paine sen siällä keitettäessä on? Painehan vaikuttaa keittoaikaan. Onko paha jos keittää 'liian kauan'? Ennen olen hoitanut hommat uunissa, joten tästä ei mitään kokemusta.
Tsekkaa kattilan tuotetiedot netistä, kattilasta tai kattilan mukana tulleesta ohjekirjasesta. ;)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Silakka

    • Viestejä: 67
    • Karma: 2
    • Profiili
Pohjassa lukee vain:
Mitra
447 M 01
MADE IN FRANCE
02 00 8L
INOX 18/10

Noilla tiedoilla en löytänyt mitään :/


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili
Pohjassa lukee vain:
Mitra
447 M 01
MADE IN FRANCE
02 00 8L
INOX 18/10

Noilla tiedoilla en löytänyt mitään :/


Vissiin 8 litran kattila tuo sun. Mulla on itellä kans 8L painekattila. Sillä pääseen noin 10 PSI:n paineeseen. Olen keitellyt aina n. 1.5 kertaisella keittoajalla 15 PSI:hin verrattuna.
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


happotatti

  • Vieras
ei se taida niin pilkun tarkkaa olla, itse kiehautin keittimen koville lämmöille ja laskin sitten miedolle ja annoin sishistä sellaisen tunti/puoltoista ja tällä hetkellä 10 kakussa itiö tupsut vaikuttavat erittäin hyvä vointiselta, eniten kuumotin itiö ruiskun valmistusta että jos ruiskuun pääsee homeitiöitä niin pilaavat kaikki kakut mutta onneksi näin ei käynyt.


virtaamanton

  • Vieras
Löyty varastosta vanha painekattila. Tähän asti sterilointi tapahtunut ainoastaan onnettoman pienellä 4l kattilalla, jolla pääse kuitenkin 15 PSI. Kattilassa ei juuri mitään oleellisia merkintöjä, eli siitä mihin paineeseen tuolla pääsee ei ole hajua. Tilavuus on 13l, jonka vuoksi tuo olisi mukava ottaa käyttöön tuon 4 litrasen rinnalle. Valurautaa tuo ja toiminta kunnossa ja ilmeisesti 60-70 luvun DDR:n aikasta saksalaista tuotantoa.  Millä keittoajoilla lähtis liikenteeseen, varmaan ainakin 2 kertasella 15PSI verrattuna. Kokeilemalla selviää, mutta laiskana en jaksas pelleillä jahka tuolla ei kontaminaatit kuole merkittävästi avokattila keittämistä paremmin.


Pilvi

  • Vieras
On jäänyt askarruttamaan, että miksi juuri painekattilaa käytetään steriloimiseen tavallisen kattilan sijasta? Tuppaavat olemaan niin hitsin kalliita nuo, että mielummin jättäisin ostamatta jos jokin vaihtoehto olisi. Osaako joku valaista asiaa?


Poissa apatin

    • Viestejä: 363
    • Karma: 19
    • Profiili
Painekattilassa saavutetaan korkeampi lämpötila kuin normikattilassa. Se paine tekee tämän. Ts. se putsaa ja tappaa kaiken ei-toivotun kasvualustasta varmemmin ja permmin kuin normikattila.

Kaikki eivät käytä painekattilaa eikä se ole ehto harrastukselle.

Lisää voi lukea HuMy:stä (sivulla nro. seitsemän lukee lisää näistä kattiloista ja sivulla nro. 11 on suora vastaus kysymykseesi).


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
On jäänyt askarruttamaan, että miksi juuri painekattilaa käytetään steriloimiseen tavallisen kattilan sijasta? Tuppaavat olemaan niin hitsin kalliita nuo, että mielummin jättäisin ostamatta jos jokin vaihtoehto olisi. Osaako joku valaista asiaa?
Painekattilassa saadaan steriloitua kasvualustat varmemmin, sillä painekattilassa veden kiehumispiste saadaan nousemaan yli 100 asteen ts. lämpötila saadaan nousemaan yli 100 asteeseen, mihin ei päästä normaalilla kattilalla. Itse satsasin 100€ 13 litran painekattilaani ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Saan nopeammin, kerralla, varmemmin ja "tarpeeksi" kasvualustaa steriloitua. Toki normaalikin kattila toimii lähes yhtä hyvin, eli ei kannata stressata sen vuoksi ettei omista painekattilaa! ;) Täytyy vaan varata puolet enemmän sterilointiaikaa, ja tarpeen tullen lisätä vettä kattilaan (mikä pitää kyllä tehdä joskus painekattilassakin).
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Pilvi

  • Vieras
Kiitos vastauksista! Helpotus, että ei tarvitse satsata painekattilaan. Nyt HuMya lukemaan : ).


Karnivaatio

  • Vieras
Lainaus
Itse satsasin 100€ 13 litran painekattilaani ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Voiko tolla painekeittimellä sitten ajella sillä 15psi, taidampa itsekkin moisen tilata.

Ihmeen piilossa nämä painekeittimet tuntuu olevan, internetin sieniä, mutta onneksi löyty tämä nyt sitten, kiitos.


Poissa Klonkku

    • Viestejä: 1 229
    • Karma: 134
    • Profiili
Lainaus
Itse satsasin 100€ 13 litran painekattilaani ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Voiko tolla painekeittimellä sitten ajella sillä 15psi, taidampa itsekkin moisen tilata.

Ihmeen piilossa nämä painekeittimet tuntuu olevan, internetin sieniä, mutta onneksi löyty tämä nyt sitten, kiitos.
Kärkkäiseltä tilatussa Sitramin pannussa taisi paine nousta 10 PSI jos oikein muistan. On riittänyt. ;)
Elämän tarkoitus on tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa, mutta satuttamatta toisia.


Poissa Olli

    • Viestejä: 87
    • Karma: 11
    • Profiili
Oleellistahan painekattilan käytössä on se, että kovemmassa paineessa veden kiehumispiste nousee, jolloin steriloitavalle substraatille saadaan sataa astetta korkeampi lämpötila ilman, että substraatti kuivuu. Yli sadan asteen lämpötilanhan saisi helposti esim. sähköuunissa aikaan, mutta tällöin substraatti alkaa kuivumaan saavutettuaan 100 asteen lämpötilan. Tästä syystä sähköuuni ei sovellu substraatin sterilointiin. Pastorointiin uuni sen sijaan soveltuu.

Kattilassa höyrystämällä saadaan aikaan sadan asteen lämpötila, ja substraatin kuivuminen on vähäistä kun ensisijaisesti höyrystyy lämpölähdettä lähinnä oleva kattilan pohjalla oleva vesi, eikä substraatin kosteus.

Tietyillä bakteerilajeilla osa itiöistä kestää pitkänkin altistumisen sadan asteen lämmölle. Kontaminaation riski on siis mahdollinen kattilatekniikoilla. Onnistuminen kattilatekniikalla perustuneekin siihen, että rihmasto ehtii kehittää immuniteetin bakteereille, ja vallata substraatin ennen kuin bakteerien lisääntyminen pääsee kunnolla vauhtiin.