Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Laittomien päihteiden käytöstä puhuminen avoimesti omalla nimellään.

Poissa Ilviselmä

  • ihmekös tuo
    • Viestejä: 461
    • Karma: 48
    • Profiili
Hei, nimeni on Henry Vistbacka ja olen käyttänyt, ja luullakseni tulen myös tulevaisuudessa käyttämään, Suomessa laittomiksi määriteltyjä psilosybiinisieniä. Tällä ilmiannollani tahdon kantaa korteni kekoon avoimen keskusteluilmapiirin rakentamisessa.

Päihteiden käyttörangaistukset eivät vähennä päihteidenkäyttöä eivätkä käytöstä seuraavia haittoja. Päihteiden käyttöön liittyvä salailu, demonisointi ja pelon ilmapiiri aiheuttavat tarpeetonta kärsimystä niin päihteiden käyttäjille, heidän läheisilleen kuin yhteiskunnalle laajemminkin. Uskon päihteisiin liittyvien ongelmien hoitamisen onnistuvan huomattavasti paremmin mikäli tosiasioita - kuten sitä, että laittomia päihteitä käyttävät aivan tavalliset ihmiset - ei yritetä lakaista maton alle.

Ymmärrän tämän olevan vaikea aihe. Silti ja siksi toimin aktiivisesti uudenlaisen keskustelun rohkaisemiseksi.


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Mä arvostan tällaista asennoitumista. Voisin itsekin kirjoittaa omalla nimelläni, koska pyrin käyttämään päihteitä pääasiassa itseni kehittämiseen ja oppimiseen, siis rakentavalla tavalla, enkä koe vahingoittavani muita ihmisiä siinä samalla. En myöskään ole rikollinen juuri muilla, kuin huumausaineiden käyttö - asteella. (Lataan kyl silloin tällöin laittomasti musiikkia ja kävelen punaisia päin, mut..) Olen itseasiassa hyvinkin eettinen ja moraalinen ihminen ja pyrin koko ajan parempaan.
Seison siis päihteiden käyttöni takana ja olisin valmis perustelemaan sitä julkisestikin.

Kuitenkin en nyt halua kirjoittaa tähän nimeäni, koska mua ei löydy netistä ollenkaan oikealla nimellä. Jos nyt kirjoittaisin nimeni, niin se olis ainoa hakutulos googlesta, että mä oon täällä ja se ei ole kovin houkuttava ajatus. Sillä voi olla seurauksia, joita en osaa aavistaakaan. Harkitsen tätä sitten, kun mut löytää netistä muutenkin omalla nimellä muista yhteyksistä.

Kiitos Henrylle avoimuudesta ja rohkeudesta. - Tää vie asioita eteenpäin.


(Siirsin Ilmiselvän viestin hänen luvallaan "Taikasieni facebookiin?" - ketjusta omaksi aiheekseen ja vaihdoin otsikon.")


Poissa Hypnagogic

    • Viestejä: 250
    • Karma: 14
    • Profiili
Juuri näin, Henry. Respect.

Kiehtovaa: muutama tunti ennen tämän lukemista kerroin lukiota aloittavalle pikkusiskolleni ensimmäistä kertaa kansalaistottelemattomuudesta (ja sen sävyeroista anarkismiin).

Itse myönnän avoimesti, etten (vielä) uskalla toimia samoin. Huomautettakoon, että Taikasieni.netistä löytyy hyvin erilaisissa asemissa ja elämäntilanteissa olevia kansalaisia, mikä vaikuttaa varmasti monen kynnyksen korkeuteen. Osaltaan tämä selittää piiloutumisen, muttei moraalisesti oikeuta sitä. Meidän tulisi seistä aatteidemme takana. (Mainittakoon vielä, että tätä sotaa voi toki anonyyminäkin käydä tehokkaasti.)

Kantanen korteni kekoon sitten, kun poimin sen ensimmäisen H-merkinnän ja saan tulla harrastusteni vuoksi vielä parin itseäni paremman ihmisen hylkäämäksi. Kaipaan ilmeisesti yhteiskunnallista huumepropagandaa henkilökohtaisempaa provosointia. (Toisaalta tänään luin erästä Irti Huumeista Ry:n lehtistä, ja monesti nauru vaihtui yksinkertaisesti vihaan. Lähteettömiä valheita.)

Henry rohkaisee toimimaan oikein. Liity etulinjaan painamalla "vastaa".

Tällaisella toiminnalla on todelliset mahdollisuudet korjata epäkohtia.
Lopulta lainsäädännössä, mutta sitä ennen ihmisten mielikuvissa ja asennoitumisessa.
Ilmapiiri avautuu vielä raikkaammaksi.
Mitä ikinä tahdot Tämän Hetken olevan.  ~


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Minulle tuli jotenkin ikävä olo Hypnagogicin viestistä. Siinä oli sävyjä, jotka oli varmasti tarkoitettu puhtaan kannustaviksi ja rohkaiseviksi, mutta ne sisälsivät mielestäi takanaan ajatuksen, joka tuntui ikävälle.

Viestistäsi tuli sellainen olo, että jokaisen taikasieniharrastajan velvollisuus on tehdä jotain taikasienten laillistamisen puolesta. Sellaiset sanat kuin "moraali" ja "oikein", sekä sanat piilottelusta ja aatteiden takana seisomisesta tuntuivat vaikeille. Tekstistäsi tuli jotenkin hyökkäävä olo, koska en pystynyt kaikkea allekirjoittamaan.

Entä jos ihminen ei halua mitään kummempaa? Jos hän vain haluaa käyttää taikasieniä, eikä välitä kummemin muusta niihin liittyvästä? Jos häntä ei kiinnosta joidenkin substanssien laillisuus, asenteet tai niiden muuttaminen. Jättääkö hän seisomatta jonkin oman aatteensa takana, jos haluaa vain käyttää itseään miellyttäviä tuotteita, pyrkimättä muuhun muutokseen kuin ehkä omaansa. Tekeekö hän jotain väärin?

Itse en tuo ihminen ole, vaan olen ainoastaan kiinnostunut hänen kunniastaan. Itse mieluusti puhun huumeista ihmisten kanssa, jos tunnen heitä yhtään, he tietävät myös henkilökohtaiset kantani niihin. Lisäksi vastaan anonyymeihin kyselyisin aiheesta todenmukaisesti tiedottaakseni tällaisia aineita käyttävien ihmisten ryhmän olemassaolosta ja olen kiinnostunut ja kannatan lainmuutoksia, jotka parantavat ihmisten elinolosuhteita. Olen kyllä vähän sitä mieltä, että monta tärkeämpää asiaa on vielä korjaamatta kuin taikasienten laillisuus, Toisaalta, voihan sitä tehdä montaa asiaa samaan aikaan, tai vaikka tehdä jotain vähemmän tärkeää ensiksi. Joskus on kivaa aloittaa keskeltä listaa. Se voi olla myös helpompaa.

Jotenkin on todella epäselvä olo tänään, liittynee siihen, että pääni on täynnä räkää.

EDIT: Ja tosiaan propsit Ilmiselvä/Henrylle, itselläni ei riitä rohkeus kirjoittaa omaa nimeäni internettiin vaikka puhuisin vain mielenkiinnostani kirjoihin. Avoimuutesi ja rohkeutesi herättää minussa paljon ajatuksia.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Hypnagogic

    • Viestejä: 250
    • Karma: 14
    • Profiili
Jälleen kerran hyvää pohdintaa, Avalon.

Mielenkiintoista: Ensilukemalla koin viesteissämme vastakkainasettelun. Pian totesin sen kuitenkin olevan näennäistä ja koskevan korkeintaan ilmaisutapoja. Yhdyn kaikkeen kirjoittamaasi (lukuun ottamatta luonnollisesti kahta ensimmäistä kappaletta, sillä ne koskevat sinun tunteitasi).

Tekstistäni saattaa tulla "hyökkäävä olo", koska se on hyökkäävä. Tahdon muutoksia, ja toivon provosoivani yhä useamman kanssamme samoin ajattelevan (mutta meitä rohkeamman) niitä edistämään. Koko topicin lähtökohtana on kansalaistottelemattomuus. Näen tämän "jaloilla" toteutettavana manifestina, jolle tahdon osoittaa tukeni.

"Taikasieni.netistä löytyy hyvin erilaisissa asemissa ja elämäntilanteissa olevia kansalaisia, mikä -- selittää piiloutumisen, muttei moraalisesti oikeuta sitä." En tarkoita tällä, että jokaisen sivuston käyttäjän velvollisuus on nauttia laittomat huumausaineensa eduskuntatalon portailla (paitsi 20.11. 2010 klo16:20). Sanon vain, että ihmisen status ei oikeuta piiloutumista. Yhteisöstämme saattaa löytyä uutisankkureita tai päiväkodin hoitajia, mutta se ei oikeuta heitä salaamaan sieniharrastustaan. Sen sijaan se oikeuttaa, että he eivät yksinkertaisesti tahdo ilmiantautua (juuri niin kuin kolmannessa kappaleessasi hienosti sanailet). Avoimuuden tulisi kuitenkin olla absoluuttinen arvo. Tämä on henkilökohtainen aatteeni (jonka takana seison keskustelemassamme aiheessa vain teoriassa).

Ja osoittaessasi arvostavasi Ilmiselvän toimintaa arvioinet hänen tekevän oikein.

Jotenkin on todella epäselvä olo tänään, liittynee siihen, että pääni on täynnä kusta.

 C:-)PS. Olen hymyillen seurannut sitä, kuinka teksteissäsi vältät laittomuuksien yhdistämistä itseesi (jääkaappisi takana asuva merihevonen, jne). Ihan kuriositeettina kysyn, poikkeatko edellisessä viestissäsi tästä linjasta tiedostaen? Mikäli tahdot pitää linjasi (mikä ei ole väärin), kehotan kiinnittämään vielä huomiota alla olevaan muotoiluun. Vilpittömässä ystävähengessä mainitsen. :)
Lisäksi vastaan anonyymeihin kyselyisin aiheesta [huumeista] todenmukaisesti tiedottaakseni tällaisia aineita käyttävien ihmisten ryhmän olemassaolosta

EDIT: Muistin väärin, kiitos Avalonille korjauksesta. Merihevonen asuukin Satyyrin jääkaapin takana. Ja tiedämmehän kaikkien Satyyrin kirjoittamien tekstien olevan fiktiota.
Mitä ikinä tahdot Tämän Hetken olevan.  ~


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Minusta Ilmiselvä ehdottomasti teki oikein, mutta olisi tehnyt myös niin, jos ei olisi kirjoittanut mitään. Uskoakseni ainakin. Arvostanhan myös niitä, jotka kirjoittavat huumeista anonyymisti, vaikkakin erilaisin perustein. Kuten sanoin, minusta on kiinnostavaa rohkeutta käyttää omaa nimeään internetissä yleisestikin. Kiinnostaisi tietää, tekeeköhän joku joskus väärin puhuessaan laittomien päihteiden käytöstä omalla nimellään, tai jättäessään puhumatta.

Muuten on jännää, miten avoimuuden ihanne ja toisaalta ihanne yksityisyydensuojasta menevät, molempia kuitenkin koen arvostavani suuresti...

C:-)PS. Olen hymyillen seurannut sitä, kuinka teksteissäsi vältät laittomuuksien yhdistämistä itseesi (jääkaappisi takana asuva merihevonen, jne). Ihan kuriositeettina kysyn, poikkeatko edellisessä viestissäsi tästä linjasta tiedostaen? Mikäli tahdot pitää linjasi (mikä ei ole väärin), kehotan kiinnittämään vielä huomiota alla olevaan muotoiluun. Vilpittömässä ystävähengessä mainitsen. :)
Lisäksi vastaan anonyymeihin kyselyisin aiheesta [huumeista] todenmukaisesti tiedottaakseni tällaisia aineita käyttävien ihmisten ryhmän olemassaolosta
Hauskaa, että tapani on viihdyttänyt sinua, vaikka tuo merihevonen ei kyllä asunut minun jääkaappini takana. Harrastan tuota pääasiassa siitä syystä, että se on hauskaa, lakiteknistä merkitystä en tuolla todellisuudessa usko kummemmin olevan, jos laisinkaan. Jotenkin foorumilaisetkin tuntuvat silti olettavan minun keräävän, jopa käyttävän taikasieniä, en vain tajua miksi...
Tuon mainitsemasi tekstin kirjoitin tosiaan siitä lähtökohdasta, ettei kukaan nyt mitään tajua, jos tarpeeksi epäselvästi rustaan. Saattoihan lisäksi olla, että mainitsemissani kyselyissä oli vain kysymyksiä "tunnetko psilosybiini-sienten käyttäjiä?". Toki tulee huomioida, että olin tosiaan tuolloin todella epäselvässä tilassa, ja saatoin kirjoittaa kaikenlaista paikaansapitämätöntä hölynpölyä (kuten kyllä varmasti selkeämmässäkin mielentilassa).. Varmasti olen aieminkin kirjoittanut sekavassa ja sairaassa tilassa ties minkälaisia epätotuuksia itsestäni, muista ja todellisuudesta. Ehkä mitään anonyymejä kyselyitä ei ole koskaan ollutkaan  ;)... Lisäksi haluan huomioida, että tottakai välttelen itseni liittämistä huumausainerikoksien tekemiseen, enhän minä sellaisia ole tehnyt.

P.S: Onpa sympaattista, ettei hymiökokoelmassamme ole laisinkaan vihaista hymiötä...
Psykoosi se siellä vain surisee.



Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
>:( onpas
Ohos, empä huomannut että tuo vaihtaa ilmettään. Mutta onhan se yli puolet ajasta tollanen juonikas. En suostu tunnustamaan häviötä tässä asiassa.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Olisi varsin toimivaa, jos esim. Hesari rupeasi vaatimaan ihmisiä kirjoittamaan oikealla nimellään.

Näin saataisi ainakin karsittua kriittistä ajattelua kommenteista. Julkisesta "huumemyönteisyydestä" saattaisi monillekin seurata ongelmia esim. koulussa tai työpaikalla.
Ja sit rupeaisi löytymään yhä enemmän niitä, jotka pystyy ja uskaltaa puhua omalla nimellään.
I dare you: Jäbällä ei oo munaa vaihtaa fooruminickikseen omaa nimeään.


Mode: Siirretty toisesta viestiketjusta tähän.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Mik.is

    • Viestejä: 760
    • Karma: 47
    • Profiili
Siirsin oAo:n ylläolevan viestin taikasienet julkisuudessa viestiketjusta tähän, kun rupes menee ohi aiheen ja lisäsin lainauksen omasta ja Pietarin aiemmasta viestistä selkeyden vuoksi.

Ja sit rupeaisi löytymään yhä enemmän niitä, jotka pystyy ja uskaltaa puhua omalla nimellään.
I dare you: Jäbällä ei oo munaa vaihtaa fooruminickikseen omaa nimeään.
En sanonut, että minä haluaisin omalla nimelläni puhua. Oon kyllä fiilistelly asiaa, kuten tässä viestiketjussa aiemmin kirjoitin.