Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kuivuuden vaikutus taikasienten kasvuun

Poissa Hypnagogic

    • Viestejä: 250
    • Karma: 14
    • Profiili
Törmään jatkuvasti kyselyihin sateettomien kausien vaikutuksesta etsimiemme sienten kasvuun. Jos jatkossa mietityttää, kokoontukaamme pohdintoinemme tänne.

Allekirjoittanut on itsekin huolissaan tämän syksyn kuivuudesta. Listaan muutamia triviaalikysymyksiä (itse viittaan erityisesti suippumadonlakkeihin):
  • Voivatko sienet kasvaa ilman sadetta?
  • Kuinka monen sateettoman päivän jälkeen on vielä todennäköistä löytää etsimänsä?
  • Kuinka antoisan sateen laskemisen sadon nouseminen vaatii kuivuuden jälkeen?
  • Kuinka pian sateen jälkeen on optimaalisinta lähteä sienestämään?
  • Jos spotin rihmasto on kunnossa, saako sade sadon aina aikaan?
  • Onko kasvupaikkoja mahdollista kastella omatoimisesti, ja mitä seikkoja tässä tulisi huomioida?
  • Järjestääkö alakulttuurimme hätätapauksessa rituaalisia sadetansseja?  ;)

(Edit: Vastaamista helpottaakseni numeroin kysymykset.)
Mitä ikinä tahdot Tämän Hetken olevan.  ~


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Yritän tässä nyt vähän vastailla, jospa muutkin innostuisivat:
*Sieni voi kasvaa sateella, mutta tämä vaatii kyllä huomattavan kostean kasvuympäristön. Suippumadonlakkia kannattaa etsiä ennemmin sateisena aikana kuin kuivan kauden aikana.
*Ties kuinka monen. Parin päivän jälkeen sateesta on sato varmaan parhaimmillaan, pikkuhiljaa sitten kuivuvat kokoon. Varmaan kasvavat vielä viikonkin sateen jälkeen, vaikkakin kuivina kuin mitkä.
*Eiköhän nuo innostu sateesta kuin sateesta. Mitä kovempi, sen parempi tottakai. Parin minuutin tihku viikon kuivan paahteen jälkeen saattaa olla liian vähän kunnon sadolle.
*Vastasin aiemmin. Eli pari päivää sateen jälkeen, minkä jälkeenkin tulee sitten hiljalleen lisää.
*Ei, jos esimerkiksi lämpö ei ole kunnossa. Lähtökohtaisesti kuitenkin kyllä.
*Varmasti on. Älä hukuta sieniä, etteivät kuole. Huomioi myös, että saatat kiinnittää huomiota heiluessasi pellolla kastelukannun kanssa.
*Se riippuu varmasti jäsenistä itsestään. Kyllähän noita tapaamisia on ennenkin pyritty buukkailemaan, joten mikä ettei, jos kiinnostusta löytyy.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Hypnagogic

    • Viestejä: 250
    • Karma: 14
    • Profiili
Kiitos vastauksista, Avalon! Mieluusti otetaan vastaan lisää näkemyksiä/kokemuksia/keskustelua.

Tähän väliin linkitän päivittyvän ja semihyödyllisen sade-ennusteen:
http://www.foreca.fi/Finland/Tampere?map=rain
http://www.foreca.fi/Finland/Tampere?map=radext&zoom=sfi

Edit: Esimerkkinä Tampere, voit vaihtaa paikkakuntaa vasemmasta ylänurkasta.
Mitä ikinä tahdot Tämän Hetken olevan.  ~


Poissa shroomer

    • Viestejä: 7
    • Karma: 0
    • Profiili
Toivottavasti nuo semit nyt ilmestyvät tänne etelä-suomeenkin, vaikka aika sateettomalta näyttää....  :(


Poissa AmfetaLokki

    • Viestejä: 16
    • Karma: 0
    • Profiili
Toivottavasti nuo semit nyt ilmestyvät tänne etelä-suomeenkin, vaikka aika sateettomalta näyttää....  :(

Kyllä niit alkaa jo pikkuhiljaa ilmestyy ku lämmöt vaan laskis viel alemmas :P
Täällä mis mä oon ni ainakin kosteus on ihan kohdillaan, kylmemmät ilmat vaan puuttuu :(
Tunne itsesi tuntemattomuus! :)


Poissa TNrg

    • Viestejä: 37
    • Karma: 1
    • Profiili

Kyllä niit alkaa jo pikkuhiljaa ilmestyy ku lämmöt vaan laskis viel alemmas :P
Täällä mis mä oon ni ainakin kosteus on ihan kohdillaan, kylmemmät ilmat vaan puuttuu :(

Minkälaiset lämpötilat pitäis olla että alkais kasvamaan noi semit? En oo löytäny ainuttakaan vielä, oon kierrelly vaikka mitä ruohikoita läpi...

Pitääkö lämpötilan olla pysyvästi esim +10 alapuolella?


Poissa Silo-P

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 267
    • Karma: 25
    • Profiili

Kyllä niit alkaa jo pikkuhiljaa ilmestyy ku lämmöt vaan laskis viel alemmas :P
Täällä mis mä oon ni ainakin kosteus on ihan kohdillaan, kylmemmät ilmat vaan puuttuu :(

Minkälaiset lämpötilat pitäis olla että alkais kasvamaan noi semit? En oo löytäny ainuttakaan vielä, oon kierrelly vaikka mitä ruohikoita läpi...

Pitääkö lämpötilan olla pysyvästi esim +10 alapuolella?
Keskilämpötilojen ollessa alle 15 celciusta alkaa kausi olla parhaillaan... Pysyvät yöpakkaset ja lumentulo taas pysäyttää kauden. Kärsivällisyyttä vain touhuun ja muista etsiä oikeista paikoista :)
''Nauti siitä mistä eniten sä pidät!''


Poissa TNrg

    • Viestejä: 37
    • Karma: 1
    • Profiili
Kärsivällisyyttä vain touhuun ja muista etsiä oikeista paikoista :)

On täällä yks hevosaitauskin mutta vähän turhan näkyvällä paikalla, ei oo viittiny sinne mennä kyykkimään kun aika paljon käytetty lenkkipolku ihan vieressä  :(