Tosta etsi ite -asenteesta sen verran, et täällä päin monet ajattelee, et ihmisten pitäisi tosissaan yrittää etsiä itse mahdollisimman paljon tietoa käyttämästään aineesta, niin, että ymmärtäisi mahdollisimman hyvin mitä on tekemässä. Silloin saa usein huomattavasti laajemman ymmärryksen käyttämästään aineesta ja sen vaikutuksista kuin suoriin kysymyksiin annetuista suorista vastauksista, koska tulee luettua paljon sellaistakin, mitä ei muuten olisi tajunnut lukea ja vaivannäkö auttaa ymmärtämään asian paremmin. Ja muutenkin monet ajattelevat, että kärsivällisyys ja vaivannäkö ovat itsensäpäihdyttämisen (kuten myös luterilaisen vakaumuksen) puolella hyveitä.
Näiden ajatusten pohjalta ajattelisin sinulle vastanneiden ihmisten toimineen. Ehkä.
Mitä se "suorakysely" on JOS SE EI OLE tiedon etsimistä? Siis ei vittu.. Noh, jokainen taaplaa tavallaan, mutta yleensä kun joku kysyy jotain, sille vastataan JOS TIETÄÄ mistä puhuu eikä "mee vittu kyselee muualta", häh? Ellei kys. oleva henk. ole aivan kusipäälutka.
Olin ehkä jotenkin epäselvä.. Siis tottakai suora kysyminen on tiedon etsimistä, mutta tarkoitin tällä sitä eroa, mikä on siinä, että luet kärpässieniä käsittelevän kirjan tietääksesi, milloin kärpässienet kasvavat tai kun kysyt foorumilta kysymyksen "milloin kärpässienet kasvavat". Tällöin mukaan tarttuu huomattavasti muutakin, mahdollisesti hyödyllistäkin tietoa, jolloin et pelkästään tiedä kärpässienistä yhtä sun toista, vaan
ymmärrät niistä yhtä sun toista. Näin olet paremmin varautunut siihen, mitä olet tekemässä ja saatat saada siitä enemmän irti.
Lisäksi tämä lukeminen osoittaa sellaista itsenäistä ja omatoimista tiedonhakua, joka kertoo, miten paljon näitä asioita oikeasti elämääsi haluat. Monet tuntuvat täällä arvostavan sitä, että asioiden eteen nähdään vaivaa (en siis halua väittää, ettei joku edellä ollut olisi nähnyt)
Ja onhan se vähän niinkin, että monet haluaisivat nähdä täällä sekoilevien käyttäjänimien takaa sen vaivannäön, joka kuvaa kunnioittavaa ja viisasta asennetta tajunnantilaa muokkaaviin aineisiin. Itselläni ei sellaista toisaalta ole.
Olen vähän hiprakassa, joten olen saattanut kirjoittaa jotain todella tyhmää. Mutta olen samaa mieltä kanssasi siitä, että foorumilla pitää saada kysyä kysymyksiä ja saada jonkinlaisia vastauksia. Ihan turhaa koko roska muuten olisikin.