Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Spotin perustaminen esim. Omalle pihalle?

D.S · 27 · 10401

Poissa D.S

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 2
    • Profiili
En löytänyt juttua kuinka helposti esim. Suippomadonlakin saa "istutettua" uuteen paikkaan. Itselläkin löytyy lähes puoli hehtaaria hyvin hoidettua nurmikkoa jossa kasvaa lähes kaikkia nurmikoiden sieniä, muttei sitä madonlakkia..

Onnistuuko ja kuinka? Onko vuodenajalla väliä ja onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon?
Entä muut sienet, jonkun muun rihmaston päälle ei varmaan kannata edes yrittää, mutta mistä oikeastaan voi tietää missä jokin rihmasto kasvaa tai missä ei.


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Todennäköisesti vaatii suippumadonlakin suosiman lauhalajin viljelemistä, jonka ei kyllä pitäisi olla erityisen vaikeaa kasvin ollessa peltojemme yleisimpiä rikkaruohoja. Olenkin jo ehtinyt hieman suunnittelemaan kyseisen heinän kasvattelua.

Voi onnistua myös viljelemällä sopivaan kasvijätteeseen rihmastoa ja tekemällä siitä ulkopedin.


Poissa Tofu

    • Viestejä: 19
    • Karma: 6
    • Profiili
Onko kenelläkään tietoa voiko rihmasota siirtää maa-aineksen mukana paikasta toiseen? Tai että onko tällaista kukaan tehnyt ja onnistunut/epäonnistunut?


Poissa Mädi

  • Edesmennyt
    • Viestejä: 985
    • Karma: 79
    • Profiili
Onko kenelläkään tietoa voiko rihmasota siirtää maa-aineksen mukana paikasta toiseen? Tai että onko tällaista kukaan tehnyt ja onnistunut/epäonnistunut?

Voi siirtää ja onnistuukin joskus. En ole itse tehnyt, mutta esimerkiksi Stamets mainitsee asiasta kirjassaan Growing Gourmet and Medicinal Mushrooms.
I haven't failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~ Thomas Edison


Seminen

  • Vieras
Toimii kuulemma ihan itiöitä levittämällä sopivaan kasvupaikkaan, itse olen levitellyt noita eri paikkoihin ja esimerkiksi sienestäessä huonompia/vanhempia/epävarmempia yksilöitä pilkkonut ja levitellyt tuppoihin joissa ei kasva mitään sieniä :)


Poissa Hypnagogic

    • Viestejä: 250
    • Karma: 14
    • Profiili
Toimii kuulemma ihan itiöitä levittämällä sopivaan kasvupaikkaan, itse olen levitellyt noita eri paikkoihin ja esimerkiksi sienestäessä huonompia/vanhempia/epävarmempia yksilöitä pilkkonut ja levitellyt tuppoihin joissa ei kasva mitään sieniä :)

Oletko vasta hiljattain aloittanut tämän projektin, vai osaatko jo kertoa tuloksia?
[x] Kiinnostaa.
[ ] Ei kiinnosta.
Mitä ikinä tahdot Tämän Hetken olevan.  ~


Poissa talikko

    • Viestejä: 15
    • Karma: 0
    • Profiili
Onnistuukokohan Semin itiöitä kasvattaa petrimaljassa ja siirtää siittä rihmastoa nurmikolle? Kauheeta mutuilua :D Mietin vain kun täällä on kuvia missä porukka on nakannut popcornissa kasvatettua rihmastoa kukkapenkkiin sekä purkkeihin ja sieltä on kunnon amazonit pian kurkistanut esiin


Ylirihmasto

  • Vieras
Jostain luin että semit eivät kovin helposti rupea ominkäsin kasvamaan ja kait vaativat kylmäshokin. Voihan sitä kokeilla.


Delbert

  • Vieras
Jostain luin että semit eivät kovin helposti rupea ominkäsin kasvamaan ja kait vaativat kylmäshokin. Voihan sitä kokeilla.
::) ::)En usko! :-\


trulli

  • Vieras
eli tilanne lyhyesti.sienipaikka löytyy mutta se on kaukana.
läheltä löytyy täydellinen alue jossa voisivat kasvaa.

tai ainakin luulisin niin koska siellä kasvaa sellaisia pallomaisia ruoho juttuja joissa ne tykkää kasvaa

jonkin aikaa olen tutkinut tätä sivua ja pääasiassa löytyy ohjeita itiöiden levitykseen mutta en suoraansanoen taida moista osata

eli miten saisin ne parhaiten siirrettyä paikasta A paikkaan B

Itse olen ideoinut että voisi kaivaa maasta palan rihmastoineen päivineen ja kuljettaa vaikka muovipussissa.

kukaan muu kokeillut?

ja jos on niin pää kysymys olisi että kuinka suuri pala maasta olisi kaivettava?       


Poissa pampula

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 224
    • Karma: 21
  • Luotettavasti sienten tunnistama
    • Profiili

1) Keräät paljon sieniä
2) Kopistelet niistä itiöpölyä vesikippoon/ämpäriin tai silppuat sienet pikku paloiksi sinne veteen
3) Kaatelet tuota vettä ruohotuppoihin


Uskon tuohon metodiin paljon enemmän kuin maan siirtämiseen, mutta todistusaineisto puuttuu.
Life is full of pain, I'm cruisin' through my brain
and I fill my nose with snow and go Rimbaud,
go Rimbaud


999

  • Vieras
Onko kukaan onnistunut tässä? Pohdintoja/vinkkejä siitä, miten tätä kannattaisi yrittää yms?

Olisi nimittäin tiedossa sopivan syrjäinen paikka, jossa en ole silokkeja nähnyt, mutta voisin niin kuvitella näkeväni niitä kasvavan siellä kymmenittäin tai jopa sadoittain niissä lukuisissa heinätupoissa. Oikeastaan voisin kokeilla tätä myös nykyisellä spotillani, hiekkatiellä, jonka keskellä on juurikin sitä oikeanlaista heinää pidemmälläkin matkalla, mutta jossa silokkeja kasvaa vain tietyssä kohdassa.


Poissa Maijala

    • Viestejä: 10
    • Karma: 1
    • Profiili
nostetaanpas tätä jos ei haittaa...

Toimii kuulemma ihan itiöitä levittämällä sopivaan kasvupaikkaan, itse olen levitellyt noita eri paikkoihin ja esimerkiksi sienestäessä huonompia/vanhempia/epävarmempia yksilöitä pilkkonut ja levitellyt tuppoihin joissa ei kasva mitään sieniä :)

onko tällä mitään mahdollisuuksia toimia? vai vaatiiko aina rihmaa?


Poissa Mandrake

    • Viestejä: 9
    • Karma: 2
    • Profiili
Moi vaan!

En nyt jaksanut kaivella onko vastaavaa threadia olemassa...

Semejä ken kaipaa pihalleen tarvii vaan ottaa semeistä itiöprinttejä 10-20kpl/litra vettä, huuhtelee printit vesipulloon, antaa seistä vuorokauden viileässä ja levittää itiöveden nurmikolleen.

Seuraavana vuonna voi hyvällä tuurilla kerätä pihaltaan itsensä viljelemiä taikasieniä!

Viime vuonna levittelin tuollaisen satsin itiövettä pihalleni jossa ei kymmeneen vuoteen ole takuulla kasvanut yhtään semiä ja tänä syksynä olen keräillyt jo toistakymmentä suippolakkia!!!

(muistakaa ravistella/hölskytellä pulloa ennen kuin levitätte veden, jotta itiöt ovat mahdollisimman tasaisesti vesimäärässä)

Ei ku semejä viljelemään!!!



mode:siirretty tähän ketjuun. -Mik:is


Poissa Mandrake

    • Viestejä: 9
    • Karma: 2
    • Profiili
Heh.. olihan tällainen threadi olemassa!

Eli semejä voi levittää helposti huuhtelemalla semilanceata itiöprinttejä veteen ja kastelemalla haluttu kasvupaikka tällä vedellä.

Ei välttämättä tarvitse olla Deschampsiaa (lauhaa) tai Agrostis (röllejä) kasvustoa paikalla.

Omalla nurmikollani ei kyseisiä heiniä kasva, mutta onnistuin viljelemään semejä mainitsemallani menetelmällä

M