Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kasvupaikat rehevöityneet

Poissa QOAS

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei,

En tiedä onko muilla tullut eteen vastaavaa? Mutta tosiaan itse kävin läpi viime vuoden spottejani ja nämä olivat päässeet kasvamaan umpeen niin, että on epätodennäköistä, että näistä kuvattavaa löytyisi.

En tiedä onko kyse tästä tajuttoman kuumasta kesästä ja sadettomuudesta tai jostain, mutta vähän huolestuttaa tämä ilmiö, näin kuvauksen ulkopuolellakin.

Alla kuva samasta paikasta viime ja tänä vuonna. Tosiaan rehua on nyt yli lantion.


Poissa Kaaleppi

    • Viestejä: 57
    • Karma: 11
    • Profiili
Kuuma kesä ja sadettomuus eivät aiheuta rehevöitymistä, vaan päinvastoin. Kyseinen alue on ensimmäisessä kuvassa niitetty matalaksi, tältä kesää sitä ei selvästikään olla tehty. Hankaloittaa kyllä etsintöjä.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Eiköhän tuolta löydy sieniä vielä tänäkin syksynä, etsintä ei ole vaan niin helppoa.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa QOAS

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Eiköhän tuolta löydy sieniä vielä tänäkin syksynä, etsintä ei ole vaan niin helppoa.

Olisiko näin? Hienoa jos näin on, itse vain olen ollut siinä käsityksessä, että jos paikka on ns. "umpeen kasvanut" niin sienille ei ole tilaa kasvaa kun pinta-ala on niin tukahdetettu.


Poissa keksimonsteri

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 52
    • Karma: 24
    • Profiili
Eiköhän tuolta löydy sieniä vielä tänäkin syksynä, etsintä ei ole vaan niin helppoa.

Olisiko näin? Hienoa jos näin on, itse vain olen ollut siinä käsityksessä, että jos paikka on ns. "umpeen kasvanut" niin sienille ei ole tilaa kasvaa kun pinta-ala on niin tukahdetettu.

Kyllä niitä löytyy pitkästä heinikosta myös. Kohteet on kyllä vaikeammin havaittavissa tiheän kasvillisuuden takia.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Eiköhän tuolta löydy sieniä vielä tänäkin syksynä, etsintä ei ole vaan niin helppoa.

Olisiko näin? Hienoa jos näin on, itse vain olen ollut siinä käsityksessä, että jos paikka on ns. "umpeen kasvanut" niin sienille ei ole tilaa kasvaa kun pinta-ala on niin tukahdetettu.

Sienet eivät kilpaile kasvien kanssa vaan elävät omana organisminaan osana luontoa. Ovat kasvien kanssa symbioosissa (tai parasiitteina) ja toimivat yleensäkin kuolleen kasvuston/eläinkunnan lahottajina. Esim. silokit käyttävät mielellään maatuvaa heinää ravintonaan joten voi olla että sato on jopa parempi kuin ennen. Pitkässä heinässä on myös se etu että sellaisella alueella harvemmin liikkuu toinen ihminen tai työkone minkä johdosta silokit eivät jää muiden jalkoihin ja sienet saavat kasvaa kaikessa rauhassa.

Oma kokemukseni on että pitkässä heinikossa (ja rehupellolla muutenkin) etsintä kannattaa kohdistaa nurmilauhatuppaisiin kosteahkon näköiseltä alueelta ja välttää mäkisiä alueita. Mäkiset alueet ovat useimmiten kuivia koska vesi valuu alaspäin ja jättää mäen ja sen huipun kuivaksi.

Summa summarum etsintää ei kannata kohdistaa samana vuonna viljellylle ja puidulle rehupellolle vaan valita pellot jotka ovat selvästi olleet jo jonkin aikaa käyttämättä (jonka huomaa parhaiten juuri nurmilauhatuppaista ja muutenkin rehevöityneestä kasvustosta = indikaattorikasveista). Sama juttu laitumilla ja niityillä, vaikka niissä ei välttämättä tarvitse olla nurmilauhatuppaita jotta satoa helposti löytyisi. Viljapelloilta tai muilta pelloilta (peruna, herne, ym.) ei kannata edes yrittää.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.