Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Keskustelua kattiloista

Poissa biosymbioosi

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Ostin just Ikean 365+ painekattilan. Manuaali lupaa 1 bar paineen. Testien jälkeen voin todeta, että kyllä tuolla vesi tosiaankin saavuttaa sen tarvittavan 119-121°C (heitto johtunee paskasta ir-lämpömittarista). Voisipa tuota jopa tilavaksi haukkua, ainakin omaa käyttöäni ajatellen eli paria monotubia varten jyväalustojen steriloimiseen. Rosteria vielä kaiken lisäksi, en tiedä onko alumiini sen huonompaa varsinaisesti paineenkestävyydeltään mutta jotenkin vain silti kuumottaa vähemmän hengata samaan aikaan keittiössä  :D

Jos tuon hommaa, kannattaa tehdä kuten ohjeessa opastetaan: kun paineensäätimen kakkosasetuksella alkaa pihinää kuulua, säätää levyn minimiin, jolla pihinän saa ylläpidettyä - ei vaikuta paineeseen
/lämpöön kattilan sisällä, mutta vedenkulutukseen kylläkin merkittävästi.


Poissa psilosybe-existimo

    • Viestejä: 24
    • Karma: 0
    • Profiili
Ostin just Ikean 365+ painekattilan. Manuaali lupaa 1 bar paineen. Testien jälkeen voin todeta, että kyllä tuolla vesi tosiaankin saavuttaa sen tarvittavan 119-121°C (heitto johtunee paskasta ir-lämpömittarista). Voisipa tuota jopa tilavaksi haukkua, ainakin omaa käyttöäni ajatellen eli paria monotubia varten jyväalustojen steriloimiseen. Rosteria vielä kaiken lisäksi, en tiedä onko alumiini sen huonompaa varsinaisesti paineenkestävyydeltään mutta jotenkin vain silti kuumottaa vähemmän hengata samaan aikaan keittiössä  :D

Jos tuon hommaa, kannattaa tehdä kuten ohjeessa opastetaan: kun paineensäätimen kakkosasetuksella alkaa pihinää kuulua, säätää levyn minimiin, jolla pihinän saa ylläpidettyä - ei vaikuta paineeseen
/lämpöön kattilan sisällä, mutta vedenkulutukseen kylläkin merkittävästi.

Mukava että saa tästäkin kattilasta käyttäjä kokemusta. Katsellut myös tuota koska hinta Ok. Ainoa että tuo on melko matala, voisitko testailla tai mitata jotenkin kuinka korkeat astiat tuohon mahtuu? Millaisia itse käytät? Tarkoitus olisi hommata balls merkin us pint, tai pint&1/2 kokoisia..
Niin ja tuliko höytyskori/koroke mukana ikean 365 kattilassa?
Taidan unohtaa tuon aikaisemmin linkanneeni kattilan, siitä(saman mallisesta mutta vähän pienemmästä) oli myös muistaakseni shroomeryssa juttua että ei yllä tuohon 1,1bar lukemaan, ei taida olla mitään säätöjä sekä melko köykäiseltä näyttää tuo lukitus.
Työn puolesta kun olen korkeapainekattiloiden ym. kanssa tekemisissä ja niiden vaarat tiedostan niin mahd. tukeva ja turvallinen pitäisi vekottimen olla, sekä tietenkin riittää tuohon 15psi paineeseen.
Koko saisi olla 22cm+ halkaisijaltaan ja semmoinen mihin mahtuisi 18cm korkeat purkit. Pitää jatkaa etsimistä


Poissa Raaveli

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Ostin just Ikean 365+ painekattilan. Manuaali lupaa 1 bar paineen. Testien jälkeen voin todeta, että kyllä tuolla vesi tosiaankin saavuttaa sen tarvittavan 119-121°C (heitto johtunee paskasta ir-lämpömittarista). Voisipa tuota jopa tilavaksi haukkua, ainakin omaa käyttöäni ajatellen eli paria monotubia varten jyväalustojen steriloimiseen. Rosteria vielä kaiken lisäksi, en tiedä onko alumiini sen huonompaa varsinaisesti paineenkestävyydeltään mutta jotenkin vain silti kuumottaa vähemmän hengata samaan aikaan keittiössä  :D

Jos tuon hommaa, kannattaa tehdä kuten ohjeessa opastetaan: kun paineensäätimen kakkosasetuksella alkaa pihinää kuulua, säätää levyn minimiin, jolla pihinän saa ylläpidettyä - ei vaikuta paineeseen
/lämpöön kattilan sisällä, mutta vedenkulutukseen kylläkin merkittävästi.

Mukava että saa tästäkin kattilasta käyttäjä kokemusta. Katsellut myös tuota koska hinta Ok. Ainoa että tuo on melko matala, voisitko testailla tai mitata jotenkin kuinka korkeat astiat tuohon mahtuu? Millaisia itse käytät? Tarkoitus olisi hommata balls merkin us pint, tai pint&1/2 kokoisia..
Niin ja tuliko höytyskori/koroke mukana ikean 365 kattilassa?
Taidan unohtaa tuon aikaisemmin linkanneeni kattilan, siitä(saman mallisesta mutta vähän pienemmästä) oli myös muistaakseni shroomeryssa juttua että ei yllä tuohon 1,1bar lukemaan, ei taida olla mitään säätöjä sekä melko köykäiseltä näyttää tuo lukitus.
Työn puolesta kun olen korkeapainekattiloiden ym. kanssa tekemisissä ja niiden vaarat tiedostan niin mahd. tukeva ja turvallinen pitäisi vekottimen olla, sekä tietenkin riittää tuohon 15psi paineeseen.
Koko saisi olla 22cm+ halkaisijaltaan ja semmoinen mihin mahtuisi 18cm korkeat purkit. Pitää jatkaa etsimistä
Tuohon Ikean kattilaan mahtuu 4 x Bormioli Roccon puolen litran purnukkaa, koroketta ei tullut mukana niin sellainen piti itse askarrella. Näyttäisi steriloivan jyvät 90min syklillä, itse pidän paria kolikkoa kannen regulaattorin päällä niin paineen saa korkeammaksi, eikä se suhise tyhjäksi niin nopeasti.


Poissa psilosybe-existimo

    • Viestejä: 24
    • Karma: 0
    • Profiili
Ostin just Ikean 365+ painekattilan. Manuaali lupaa 1 bar paineen. Testien jälkeen voin todeta, että kyllä tuolla vesi tosiaankin saavuttaa sen tarvittavan 119-121°C (heitto johtunee paskasta ir-lämpömittarista). Voisipa tuota jopa tilavaksi haukkua, ainakin omaa käyttöäni ajatellen eli paria monotubia varten jyväalustojen steriloimiseen. Rosteria vielä kaiken lisäksi, en tiedä onko alumiini sen huonompaa varsinaisesti paineenkestävyydeltään mutta jotenkin vain silti kuumottaa vähemmän hengata samaan aikaan keittiössä  :D

Jos tuon hommaa, kannattaa tehdä kuten ohjeessa opastetaan: kun paineensäätimen kakkosasetuksella alkaa pihinää kuulua, säätää levyn minimiin, jolla pihinän saa ylläpidettyä - ei vaikuta paineeseen
/lämpöön kattilan sisällä, mutta vedenkulutukseen kylläkin merkittävästi.

Mukava että saa tästäkin kattilasta käyttäjä kokemusta. Katsellut myös tuota koska hinta Ok. Ainoa että tuo on melko matala, voisitko testailla tai mitata jotenkin kuinka korkeat astiat tuohon mahtuu? Millaisia itse käytät? Tarkoitus olisi hommata balls merkin us pint, tai pint&1/2 kokoisia..
Niin ja tuliko höytyskori/koroke mukana ikean 365 kattilassa?
Taidan unohtaa tuon aikaisemmin linkanneeni kattilan, siitä(saman mallisesta mutta vähän pienemmästä) oli myös muistaakseni shroomeryssa juttua että ei yllä tuohon 1,1bar lukemaan, ei taida olla mitään säätöjä sekä melko köykäiseltä näyttää tuo lukitus.
Työn puolesta kun olen korkeapainekattiloiden ym. kanssa tekemisissä ja niiden vaarat tiedostan niin mahd. tukeva ja turvallinen pitäisi vekottimen olla, sekä tietenkin riittää tuohon 15psi paineeseen.
Koko saisi olla 22cm+ halkaisijaltaan ja semmoinen mihin mahtuisi 18cm korkeat purkit. Pitää jatkaa etsimistä
Tuohon Ikean kattilaan mahtuu 4 x Bormioli Roccon puolen litran purnukkaa, koroketta ei tullut mukana niin sellainen piti itse askarrella. Näyttäisi steriloivan jyvät 90min syklillä, itse pidän paria kolikkoa kannen regulaattorin päällä niin paineen saa korkeammaksi, eikä se suhise tyhjäksi niin nopeasti.

Kiitos vastauksesta Raaveli.

Tarkoitatko näitä purnukoita:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bormioli-quattro-0-5-l-sailontatolkki-sailytyspurkki-sailontatolkki?id=100038386

Aiemmin katsellut nuita Balls wide mouth purkkeja(olikohan 1,5 us pint kooltaan eli vajaa 750ml) jotka on lähemmäs 18cm korkeita. Jos jollakin on ehdottaa muita, isompia 15psi yltäviä kattiloita hintaluokassa max 200e, ehdottakaa toki.

Ps. Yksi 30 litran autoklaavi, joka yltää 6bar olisi torissa myytävänä 350e :D Riittäisi ainakin paineet ja kapasiteetti. Tuota olen kuolannut mutta alkaa mennä jo ehkä vähän liiallisuuksiin.. Vai saako sitten 20-25psi paineella nopeutettua ja tehostettua sterilointia? Näin voisi ainakin kuvitella kun lämpötila nousee..

Klikkaustunniste poistettu linkistä -Ylläpito


Poissa BadTrip

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 75
    • Karma: 19
    • Profiili
Preston kattilalla on hyvä hintalaatu. Tilava ja paineet riittää varmasti. Tosin saattaa veroineen mennä muutaman roposen yli 200e, mutta haukkuu kyllä hintansa.

https://www.ebay.com/itm/403076701868


Poissa Raaveli

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Lainaus
Lainaus
Tuohon Ikean kattilaan mahtuu 4 x Bormioli Roccon puolen litran purnukkaa, koroketta ei tullut mukana niin sellainen piti itse askarrella. Näyttäisi steriloivan jyvät 90min syklillä, itse pidän paria kolikkoa kannen regulaattorin päällä niin paineen saa korkeammaksi, eikä se suhise tyhjäksi niin nopeasti.

Kiitos vastauksesta Raaveli.

Tarkoitatko näitä purnukoita:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bormioli-quattro-0-5-l-sailontatolkki-sailytyspurkki-sailontatolkki?id=100038386

Noita juurikin.
Itsekin harkitsin tuota prestoa, sinne mahtunee nuo korkeammatkin purkit.


Poissa psilosybe-existimo

    • Viestejä: 24
    • Karma: 0
    • Profiili
Preston kattilalla on hyvä hintalaatu. Tilava ja paineet riittää varmasti. Tosin saattaa veroineen mennä muutaman roposen yli 200e, mutta haukkuu kyllä hintansa.

https://www.ebay.com/itm/403076701868

Onko sulla kokemusta nuista prestoista? Katsellut nuita, tuo jenkeistä tilaaminen tulleineen mietityttää ehkä eniten kun ikinä en ole sieltä mitään tilannut..

Tuleekohan tuossa mukana se ritilä pohjalle, tai jopa 2 jotta mahtuu kerroksittain purkkeja?

Pitää laittaa tuo vakavaan harkintaan vaikka mieluiten kivijalkaliikkeestä, tai edes suomesta ostaisin kattilan jos tulee jotain takuujuttuja tms.



Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Preston kattilalla on hyvä hintalaatu. Tilava ja paineet riittää varmasti. Tosin saattaa veroineen mennä muutaman roposen yli 200e, mutta haukkuu kyllä hintansa.

https://www.ebay.com/itm/403076701868

Onko sulla kokemusta nuista prestoista? Katsellut nuita, tuo jenkeistä tilaaminen tulleineen mietityttää ehkä eniten kun ikinä en ole sieltä mitään tilannut..

Tuleekohan tuossa mukana se ritilä pohjalle, tai jopa 2 jotta mahtuu kerroksittain purkkeja?

Pitää laittaa tuo vakavaan harkintaan vaikka mieluiten kivijalkaliikkeestä, tai edes suomesta ostaisin kattilan jos tulee jotain takuujuttuja tms.

On ollut käytössä erittäin hyvä tuo Presto. Aikanaan jenkeistä tilattu. Mukana tuli yksi ritilä. Olen saanut mahtumaan 6 litran purkkia ja niiden päälle 6 puolen litran purkkia. Ne täyttävät tilan ja osuvat näppärästi limittäin niin, että pysyvät hyvin pystyssä.


Poissa BadTrip

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 75
    • Karma: 19
    • Profiili
On ollut pitkään käytössä ja voin suositella ihan kokemuksen kautta. Vaikea kuvitella, että jotain takuujuttuja tulisi on sen verran idioottivarma peli. Tiivisteen kun vaihtaa kerran 1-2 vuoteen käytöstä riippuen niin hyvä on. Pohjaritilä tulee mukana.


Poissa psilosybe-existimo

    • Viestejä: 24
    • Karma: 0
    • Profiili
Edit. Mahdollisesti löytyi se sopivan hintainen presto viimein  :)


Poissa psilosybe-existimo

    • Viestejä: 24
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei.

Käytättekö te muut painekattilaa(luonnollisesti ilman painetta) myös jyvien keittämiseen/nesteytykseen?
Mietinnässä että ostaisiko erikseen 15 litran kattilan jolla saisi kerralla riittävästäti viljaa keitettyä,  vai meneekö tuommoinen alumiininen presto pilalle/palaako helposti pohjaan jos siinä kauran jyviä keittelee?

Edit. Taitaa olla paras hommata teräksinen kattila keittele hommiin, netin mukaan alumiini on pahin pohjaanpolttaja. Laittakaa toki omia kokemuksia kun tälläkin foorumilla vaikuttaa useammalla olevan nuita isoja prestoja. Hyvältä vehkeeltä vaikuttaa näin ensimmäisten kokeilujen perusteella :)


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Jyvien keittelyyn olen käyttänyt isoa teräskattilaa. Bulkin olen pastöroinut Prestossa ilman kantta.


Poissa psilosybe-existimo

    • Viestejä: 24
    • Karma: 0
    • Profiili
Preston kattilalla on hyvä hintalaatu. Tilava ja paineet riittää varmasti. Tosin saattaa veroineen mennä muutaman roposen yli 200e, mutta haukkuu kyllä hintansa.

https://www.ebay.com/itm/403076701868

Onko sulla kokemusta nuista prestoista? Katsellut nuita, tuo jenkeistä tilaaminen tulleineen mietityttää ehkä eniten kun ikinä en ole sieltä mitään tilannut..

Tuleekohan tuossa mukana se ritilä pohjalle, tai jopa 2 jotta mahtuu kerroksittain purkkeja?

Pitää laittaa tuo vakavaan harkintaan vaikka mieluiten kivijalkaliikkeestä, tai edes suomesta ostaisin kattilan jos tulee jotain takuujuttuja tms.

On ollut käytössä erittäin hyvä tuo Presto. Aikanaan jenkeistä tilattu. Mukana tuli yksi ritilä. Olen saanut mahtumaan 6 litran purkkia ja niiden päälle 6 puolen litran purkkia. Ne täyttävät tilan ja osuvat näppärästi limittäin niin, että pysyvät hyvin pystyssä.
Hei.

Mitä/minkä valmistajan purnukoita sulla on Enteogeeni käytössä?

Paketin mukaanhan tuonne pitäisi mahtua 7 kpl 1qt/950ml purkkeja, ymmärtääkseni siis yhteen tasoon.. Itse ostin nuita 1 litran Bormioli rocco quattro stagioni purkkeja ja 5 kpl sain ilman kummempaa änkeämistä yhteen tasoon mahtumaan. Näyttää olevan maailmalla yleistä laittaa toisen kerroksen purkkeja vaakatasoon, onko tästä mietteitä kellään?


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Hei.

Mitä/minkä valmistajan purnukoita sulla on Enteogeeni käytössä?

Paketin mukaanhan tuonne pitäisi mahtua 7 kpl 1qt/950ml purkkeja, ymmärtääkseni siis yhteen tasoon.. Itse ostin nuita 1 litran Bormioli rocco quattro stagioni purkkeja ja 5 kpl sain ilman kummempaa änkeämistä yhteen tasoon mahtumaan. Näyttää olevan maailmalla yleistä laittaa toisen kerroksen purkkeja vaakatasoon, onko tästä mietteitä kellään?

Purkit on jotain marketista mukaan lähteneitä, en muista edes mistä kaupasta. Ei niissä tainnut olla valmistajan nimeäkään. Vaakatasoon laittaminen kuulostaa järkevältä. Purkki voi hajota kolahduksesta tai tärinästä.


Poissa Ratosvääri

    • Viestejä: 5
    • Karma: 0
    • Profiili
Opa Pika-Pirkko painekattilan ohjekirjassa:

Lämpötilat keitettäessä normaalilevyllä 2000w: paine korkea 111 celsiuastetta, paine alhainen 120 celsiusastetta.

Olen hämmentynyt. Eikö kattilan lämpötila ole korkeampi kun paine on korkeampi vai mitä en nyt tässä ymmärrä?

Onko kellään kokemusta kyseisestä laitteesta? Moneenkos baariin tällä nyt sitten päästään?