Ajattelin, että olisi mielenkiintoista kerätä hieman tietoa ympäri Suomea löytöpaikkojen laadusta ja määrästä. Tähän on syynä seuraava:
Olen pari vuotta aktiivisemmin kolunnut Etelä-Suomessa erilaisia peltoalueita. Käytössäsi on ollut auto ja olen kiertänyt maaseutua melko laajasti. Olen käyttänyt apuna kansalaisen karttapaikkaa ja etsinyt sieltä niittyalueita yms.
Havaintona on ollut, että niittylauhaa esiintyy pelloilla melko harvoin. Kesannolla olevia peltoja löytyy kyllä, mutta oletan että niiden kierto uudeksi hyötypelloksi on nopea. Niin nopea, ettei monivuotinen lauhakasvi ehdi tehdä tupasta.
Nämä tuppaat ovat olleet suippumadonlakin selkeästi parhaita löytypaikkoja, kunhan vain löytää ensin pellon missä tuppaita esiintyy (voisi sanoa jopa luontaiseksi elinympäristöksi silokille). Ja tuppaassa ei saisi olla pitkiä kukintovarsia, vaan mieluiten matala vihreät tuppo (miksi osassa tupoista ei kasva kukintovarsia, en tiedä, osaako joku vastata?).
Oletan, että peltokierto on erilaista eri puolilla Suomea. Olisi siis kiinnostavaa kartoittaa niittylauhaa kasvavien peltojen määrää.
Jos jaetaan Suomi kuuteen osaan seuraavasti.
1. Helsinki - Jyväskylä on etelä-osa
2. Jyväskylä-Kemi on keski-osa
3. Kemi-Utsjoki on pohjois-osa
Ja jokainen alue jakaantuu läntiseen ja itäiseen.
Vastauksia allaoleviin kohtiin lyhyesti ja selkeästi:
A. Missä yllämainituista alueista olet etsinyt peltoja?
B. Löytyykö sopivia peltoja määrällisesti paljon?
C. Oletko käyttänyt etsimiseen mielestäsi paljon aikaa/vaivaa?
D. Oletko löytänyt lauhapelloilta hyvin suippomadonlakkeja, vai onko löytöpaikkasi maa-alue joku muu?
E. Muita havaintoja ja huomioita?