Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sienissä elävien toukkien ja muiden hyönteisten syöminen

Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Oli muutes yön kuivattamisen aikana tullut sienistä pihalle kiva matoarmeija, taidan jatkossakin kuivattaa kun ei kiehdo ajatus että olisi tullut syötyä kaikki nuo mönkiäiset!  :-X

Noh noh, ollaanpas sitä nirsoja! Hyvät lisäravinteet niistä vain irtoaa, eivätkä yleensä edes maistu ollenkaan. Kyllä niitä toukkia jää valtavat määrät ulkoa kerättyihin sieniin kuivausprosessinkin yhteydessä.


Undrln

  • Vieras
Eipä tää "hyönteiskammo" ole ollut olemassa ihmiskunnassa, kun vasta ehkä alle 100 vuotta. Ihmisen ruuansulatus, immuniteetti kaikkineen on aika mahtava koneisto. Ei ainakaan terveydellistä haittaa muutaman ötökän syönnissä ole ja sitähän me ollaan tehty koko historiamme ajan. Sisältävät lähinnä proteiinia ja vain harvoissa hyönteisissä on mitään ihmiselle vaarallista tautiakaan. Suomessa ei taida olla edes sen vertaan. Joku malaria lähinnä mitä voi saada jostain niilin hyttysistä.

Itse en kyllä tietoisesti matoja syö, mutta en mä niistä kauheasti stressaakkaan, vaikka jokunen mukana menisikin.


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Eipä toi kuivuneina käppyröinä syöminen mitään, mutta enpä muista pitkään aikaan kohdanneeni mitään painajaismaisempaa, kun punakärpässieniä palasina kuivatessani tökkäsin sen helttoihin kynän ja saman tien kymmenisen matoa alkaa nousta sitä ylöspäin ja vieressä sen toverit kurottelevat ylöspäin. Sain tajuttoman slaagin ja mätin madot kuoliaaksi kynän päällä... Hieman hävettää itseasiassa moinen kontrolloimaton pakokauhu, ei se nyt matojen vika ole, etten niistä tykkää... Mutta se oli oikeasti ehkä vastenmielisin kohtaamiseni elävän luonnon kanssa vähään aikaan. Ehkäpä olen sitten liian steriili, tai tottunut liian nättiin kuivaamiseen muiden sienien kohdalla.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
ja vain harvoissa hyönteisissä on mitään ihmiselle vaarallista tautiakaan. Suomessa ei taida olla edes sen vertaan. Joku malaria lähinnä mitä voi saada jostain niilin hyttysistä.
Noh noh. Suomessa tavattavia hyönteisten ja matojen levittämiä kuolettavia tauteja on mm. trikinoosi sekä punkkien aiheuttamat borrelioosi ja puutiaisaivokuume.

Useimpien hyönteisten munia ja toukkia voi kyllä ihan hyvin syödä. Italian Sardiniassa paikallinen kaviaarin ja hanhenmaksan vastine on casu marzu - suomeksi "mädäntynyt juusto." Kyseinen herkku siis mädätetään tahallaan ja kypsänä se on pehmyttä massaa, mikä kuhisee eläviä toukkia. Väitetään kyllä, että toisinaan toukat pääsevät ruoansulatuksen läpi ja pesiytyvät loppupään suolistoon aiheuttaen vatsanpuruja ja jopa kasvaimia.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
punakärpässieniä palasina kuivatessani tökkäsin sen helttoihin kynän ja saman tien kymmenisen matoa alkaa nousta sitä ylöspäin ja vieressä sen toverit kurottelevat ylöspäin.

Tämäkin on vältettävissä helposti siten, että hyötykäytön kannalta melko arvottomat heltat perkataan pois ennen sienimateriaalin kuivaamista.



mizz

  • Vieras
Hyvät lisäravinteet niistä vain irtoaa, eivätkä yleensä edes maistu ollenkaan. Kyllä niitä toukkia jää valtavat määrät ulkoa kerättyihin sieniin kuivausprosessinkin yhteydessä.
LAALAALAAALAAA!!! Ei jää, ne kaikki tulee pihalle  ^-^ . Ihan varmana!

Kyllä mä syön ne EHKÄ jäljelle jäävätkin mieluummin kuolleina, kuin elävinä - oli ne sen verran inhasti kiemustelevia pikkuolioita, hrr. Kun ovat kuoliaaksi kuivattu niin ei ainakaan tarvitse miettiä miten ne jää mahaan mönkimään... Tiedä tuollaista vaikka vatsahappojakin kestäisivät!


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Kyllä minulla ainakin suurin osa madoista lähtee litomaan kuivatessa. Tajuavat, etteivät enää kauaa voi tästä herkusta nauttia (ei kai purukalusto tepsi kuivaan kamaan) ja lähtevät etsimään kosteampia seutuja, tässä tapauksessa siinä onnistumatta. RIP madot :'(.
Psykoosi se siellä vain surisee.


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Kyllä minulla ainakin suurin osa madoista lähtee litomaan kuivatessa.

Miten tiedät, kuinka paljon niitä jää kuivuessa sienimateriaaliin? ;)


Poissa Avalon

    • Viestejä: 350
    • Karma: 28
    • Profiili
Kyllä mä ainakin kärppärin reunasta erotin siihen kuivuneet toukat ihan värinsä perusteella... Tiedä sitten, jos itse solukon sisällä on joku säilössä, piilossa silmältä.
Psykoosi se siellä vain surisee.