Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kuinka tehdä Agaria itiöiden idätystä ja rihmaston siirtoja varten

Poissa PsiloCubensis

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 1
    • Profiili
Tässä opas kuinka tehdä steriiliä agaria helposti. Lisäksi kerron lyhyesti mitä agarilla voi tehdä. Tämä on oma versioni, jonka inspiraationa on shroomery.org Easy Agar. Ajattelin tehdä tämän koska kaikki eivät englantia niin hyvin osaa ja lisäksi tässä käytän suomesta saatavia tuotteita, joten tällä agarin teko on pirun helppoa!
Agar on hyytelöityvä aine, joka tehdään levistä. Se on kuumana nestemäistä liukosessa, mutta hyytelöityy kätevästi kun se jäähtyy. Näin saadaan hyvä 2-ulotteinen pinta kasvatusta varten. Agar on paras tapa idättää itiöt, koska kasvualustalla voi nähdä kätevästi missä kontaminaatio on ja siten ottaa käyttöön vain puhdasta rihmastoa. Itiöt itävät huonosti esimerkiksi suoraan jyvien sekaan laitettuna ja muut kontaminaatiot voivat ehtiä ensin.
Tämä tehdään leikkaamalla paloja (transfer) agarista ja siirtämällä uuteen agariin, jos halutaan saada puhdasta rihmastoa kontaminoituneesta viljelyastiasta. Jos koko kasvu näyttää puhtaalta niin voi rihmastopalan pudottaa suoraan viljanjyvien sekaan kolonisoitumaan. Sitä en käsittele tässä, mutta sekin on pirun helppoa, pitää vain olla steriilit jyvät. Kaura toimii hyvin.

Tarvitset:
- painekattilan (höyrytyskin voi toimia, mutta en ole itse kokeillut) steriloimiseen
- alumiinifoliota
- jonkun, jolla tehdä muoviastioihin kätevästi pieni reikä ilmanvaihtoa varten. Et halua että paineen alla muovikipot lysähtävät. Tämä voi olla terävä veitsi, kuumanaula, poranterä. Jos hakkaa jonkun läpi kannen niin siihen voi tulla halkeamia, mutta mene ja kokeile.
- reiän peitämiseen 3M Micropore teippiä, saa apteekista.
- agar-agar Meira. Jos löydät muuta pelkkää agaria niin sekin käy.
- Vihreä tai sininen tai punainenkin elintarvikeväri, jotta on helppoa erottaa rihmastonkasvu
- ruskeaa riisijauhoa. Tämä on ravinnetta rihmaston kasvua varten. Agarkin on, mutta huonommin.
- Pirkka tms. pakastusrasioita, jotka kestävät 125-asteen lämmön huom.!


Sitten itse tekemisen ohjeeseen.
Ensin mitataan tarvittavat aineet, joka riippuu siitä kuinka paljon haluat agaria tehdä. Laitan sen vuoksi suhteet tähän.
Agaria tulee 2% suunnilleen. Enemmän tekee tiukemman agarin ja vähemmän löysemmän, voit joutua kokeilemaan, mutta 2% toimii hyvin Meiralla. Ruskeaa riisijauhoa, BRF, tulee 1.5%. Loput vettä. Tarkoitus on saada vain kipon pohja peittymään agarilla, emme tarvitse korkeussuunnassa sitä ollenkaan. Vain pinta kiinnostaa meitä tässä hommassa. Pinta-alaa on näissä rasioissa aika paljon, joten riittää myös jos ei koko pinta-ala ole peitossa.
Sanotaan vaikka että tehdään 400ml agaria. Silloin agar agaria tulee 2%= 8g ja BRF 1.5% = 6g.
Elintarvikeväri lisätään lopuksi muutama tippa.

Ensin kiehutetaan agar + vesi, ja sekoitetaan. Sitten lisätään riisijauho, joka on muuten hyvä ensin liuottaa pieneen määrään vettä ettei tule paakkuja. Sitten sekoitetaan koko juttu. Liuoksen ei pidä enää kiehua, antaa olla kylmällä levyllä. Sitten voi lisätä värin. Lopuksi tätä seosta kaadetaan suoraan muovikippoihin pohjalle, tai jos se on vaikeaa kasaristasi niin ensin pulloon ja sitten kippoihin. Miten nyt vain on helpompaa. Tämä pitää tehdä kun liuos on vielä kuumaa, koska jäähtyessään se alkaa hyytelöityä.
Sitten kun haluamasi määrä kippoja on valmiita, niin laitetaan kansi päälle, jossa ilmanvaihto reikä ja teippi siinä ja kiedotaan suunnilleen koko homma folioon suht tiiviisti. Tässä kohtaa voi laittaa wc-paperi palan siihen kannen päälle, että ei vettä kerry sinne. Näin minä tein ainakin.
Sitten vaan foliolla peitetyt kipot päällekkäin pinoon painekattilaan. Niiden täytyy olla vaaka tasossa ettei agar lähde valumaan. Sitten painekattilassa steriloidaan noin 30min 15 psi, (eli regulaattori päästelee höyryä kokoajan, jos joku ei tiedä).

Sitten kun agarit ovat jäähtyneet kokonaan ei muuta kuin SAB:hen eli Saabiin ähertämään näiden ja itiöprinttien kanssa.

Itiöprinteiltähän voi vaan liekkisteriloidulla veitsellä - itse käytän mattoveistä - kerätä itiöitä siihen ja pyyhkiä agariin. Pinnalle tai viillon tehden agariin, miksei niinkin. Ehkä pieni pisara jotain steriiliä vettä veitsessä auttaisi itiöiden raaputtamisessa.



Poissa hemulaattori

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 109
    • Karma: 34
  • Konetontut koputtelee
    • Profiili
Itse löysin tälläsiä keeper merkkisiä 90ml pikkupurkkeja prismasta 3€/6kpl. Kestivät hyvin painekeittimen ja ovat todella kätevän kokoisia, ainoa huono puoli että rihmastoa ei nää tosta suoraan kannen läpi. Olin niin tyytyväinen tähän löytöön että pakko mainostaa muillekkin  ;D