Erkki - Jos tarkoitat risakkaina (
Inocybe) noita viiden ensimmäisen kuvan sieniä, niin näyttää mun silmään enemmänkin olevan nurmihaprakas (
Lacrymaria) porukkaa (vaikkei nurmella kasvaisikaan) ja lakeissa sekä jaloissa näkyy mustahkoa itiöpölyä. Risakkaat ovat muutenkin sieltä vaarallisimmasta päästä sienilajeina sisältäen myös ei-psykoaktiivisia sinertyviä lajeja, joten suuhun niitä ei kannata laittaa ja ilman mikroskooppia käytännössä täysin mahdottomia tunnistaa. Muskariinipitoisuudet ovat myös korkeita monissa risakaslajeissa ja kuolematapauksiakin maailmalla on raportoitu.
Sen sijaan nuo kolme viimeistä kuvaa ovat kirjohelttoja, mutta tarkemman lajimäärityksen osalta vaatii tosiaan tarkempaa analyysiä. Muutama tyyppi tutkii tällähetkellä maailmalla noita kirjohelttoja ja yrittää laitella taksonomiaa kohdilleen. Reunuskirjohelttaakin taidetaan nykyään pitää sieniryhmänä, eli mahdollisesti parikin eri kirjohelttalajia kulkee nimellä reunuskirjoheltta. Mä luulen että nuo on joko sitä osastoa tahi
Panaeolus fimicola. Hyviä löytöjä mahdollisesti jokatapauksessa.
Suosittelen tulevaisuudessa laittamaan eri sienilajit eri postauksina sekaannusten välttämiseksi.