Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Muita sieniä koskevat tunnistuspyynnöt

Mädi · 734 · 234363

Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
http://imgur.com/a/dnYQ7
Voisi hyvinkin olla Psilocybe cubensis, mutta kuivia sieniä on paskamaista yrittää tunnistaa.

Ps. Yhdistin aiheesi tähän.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Hater_97

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Osaako kukaan sanoa mikä lajike tämä on ? Onko kenties myrkillen vai ?


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Osaako kukaan sanoa mikä lajike tämä on ? Onko kenties myrkillen vai ?
Jonkin sortin pasksieni. Minkä vuoksi kaipaat tälle lajitunnistusta? Sienen jalka ei sinerrä, niin tuskinpa se ainakaan psilosybiiniä sisältää.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa pollom8

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Minulla ei ole hirveästi kokemusta taika sienistä mutta tälläisiin tuli törmättyä. Mitäköhän nämä mahtaa olla ? 8).


Poissa Leluach

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei. mitäköhän lajia mahtavat nämä olla?


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili

Poissa Leluach

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Ei ole noita. Nämä sienet ovat jokainen suppilon muotoisia. reunat kaartavat sisäänpäin. Oliskohan semejä?


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili
Ei ole noita. Nämä sienet ovat jokainen suppilon muotoisia. reunat kaartavat sisäänpäin. Oliskohan semejä?

Älä lähde minun kanssa kinaamaan tunnistuksista :)

Ei ole missään tapauksessa Suippumadonlakkeja, ei edes lähellä.


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Ei ole noita. Nämä sienet ovat jokainen suppilon muotoisia. reunat kaartavat sisäänpäin. Oliskohan semejä?

Voi tätä nuorisoa :D

Kyllä nämä siinä mielessä muistuttavat aikalailla semejä, että näissäkin on jalka ja lakki.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa velho

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 221
    • Karma: 90
    • Profiili
Psilocybe semilanceata, eli tuttavallisemmin silokki on loppuunsa todella helposti tunnistettava sieni, kunhan on ensin lukenut läksynsä. Nyt mennään lähtökohtasesti päin puuta perse edellä keräämällä pihanurtsilta kaikki pikkusienet oranssista mustaan - kunhan on vaan jalka, lakki ja nänni. Pahimmassa tapauksessa syödään ilman sen syvällisempää tunnistamista, joka taasen voi olla kohtalokas ja kivulias ateria. Oli kyseessä minkäkokoinen tai näköinen sieni. Niin kauan kun et sitä sientä tunnista, se sieni on lähtökohtaisesti myrkyllinen ja tämän tosiasian kanssa ei kannata pelleillä sienien ja kasvien maailmassa. Mutta ymmärrettäväähän se on, että teini-ikäsenä ei vois biologia vähempää kiinnostaa, ei ainakaan itteeni kiinnostanut. Pienet ruskeat sienet ovat jokatapauksessa sen verran vaarallinen harrastus ilman syvällisempää tutustumista aiheeseen ensin ja jos ei ole valmis näkemään sitä vaivaa, ei ole valmis pelleilemään sienien tai psykedeelien kanssa.

Lukekaahan nuoriso läksynne, niin ei tarvii meidän vanhusten lukea iltapäivälehdistä miten sitä on taas kerätty naapurin pihanurtsilta kaikki random pikkusienet ja seuraava päivä paskottu kivuliaasti molemmista päistä tai pahimmassa tapauksessa jotain muuta.


Poissa Lion's mane

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 249
    • Karma: 66
    • Profiili
Minulla ei ole hirveästi kokemusta taika sienistä mutta tälläisiin tuli törmättyä. Mitäköhän nämä mahtaa olla ? 8).

Saattaisi olla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruskopahkajuurekas


Poissa Aivina

    • Viestejä: 193
    • Karma: 24
    • Profiili
Mun mielestä tässä ketjussa esiintyy aika ikävää ylimielisyyttä ns. vanhoilta parroilta uudempia tulokkaita kohtaan.


Poissa Arvalis

    • Viestejä: 783
    • Karma: 30
    • Profiili
Mun mielestä tässä ketjussa esiintyy aika ikävää ylimielisyyttä ns. vanhoilta parroilta uudempia tulokkaita kohtaan.
Ylimielisyyttä on se, kun väheksyy muita tarkoituksenaan pitää omaa itsetuntoaan korokkeella. Minusta hyvin harvasta tämän ketjun kommentista voi suoranaisesti sanoa, että se on täysin ylimielinen ydinsisällöltään. Tässä ehkä eniten näkyy vanhojen partojen kyllästyminen siihen, että vaikka tunnistusohjeita sekä sienioppaita on kirjoitettu ja niitä on kirjoitettu hyvin, niin niitä ei kuitenkaan lueta kovin innokkaasti.

Jos uudella postaajalla on selkeästi messissä enemmän toiveajattelua sekä kuvitelmia kuin pyrkimystä oppia, niin siitä voi IMO jopa vähän näpäyttääkin.

Haluan mainita, että viimeisimmässä tapauksessa - kuten useasti tän topicin viestien kohdalla - uusi postaaja on aloittanut kokonaan uuden ketjun tunnistuspyynnölleen ja olen yhdistänyt viestin myöhemmin tähän topiciin, sillä siinä ei ole tarkemmin määritelty, etsitäänkö silokkia vai mitä.
"Instant gratification takes too long."
-- Carrie Fisher


Poissa Kosminen Nauraja

    • Viestejä: 374
    • Karma: 111
  • Narkkinointipäällikkö
    • Profiili
Mun mielestä tässä ketjussa esiintyy aika ikävää ylimielisyyttä ns. vanhoilta parroilta uudempia tulokkaita kohtaan.

Täällä on monessa muussa ketjussa esiintynyt joskus todella ikävää ylimielisyyttä, mutta tässä tapauksessa pakko kompata Arvalia.

Oman lyhyen kommenttini voi joku tulkita ylimieliseksi, vaikka yritin kovasti kirjoittaa sen niin, että siitä huokuisi sitä lämminhenkistä ja empatiasävytteistä huvittuneisuutta jonka vallassa olin. Velhon täydennys samaan aiheeseen oli täyttä asiaa.

Matias on joskus suippumadonlakkiketjussa näpäyttänyt aloittelijoita aika kovaakin. Mielestäni joskus liiankin kovaa, koska aloittelijoilla sattuu ja tapahtuu.

Jos tulee pyytämään tunnistusapua ja alkaa sitten vänkäämään ykkösdivarin sienituntijan kanssa että ehei kyllä nämä varmaan ovat semejä, niin tilanne on aika absurdi.  Lisäksi tässä tapauksessa ei selvästi oltu luettu ensimmäisiäkään tunnistusohjeita loppuun saakka. Se jos mikä on ylimielistä ja pahimmassa tapauksessa myös vaarallista.
Printtiversio Taika -oppaasta on tilattavissa Tajunta -kaupasta.
Kaikki pdf-kieliversiot nyt Magiska Molekyler Wikissä


Poissa Ayahuu

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Ekaa kertaa sienijahdissa tänään useammallakin pellolla Keski-Suomessa. Hevoslaitumelta, jossa niukasti nurmilauhaa, mutta apilamättäitä ja muuta heinää, melko kosteaa ja kynittyä, löytyi kuvan sieniä. Olen varma, ettei mikään ole suippumadonlakki, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi hyödyllistä tietää osuinko oikeaan kun tunnistin 1.kuupikka 2.lantakaulussieni 3.?? 4.kirjoheltta 5?? Kovin kiitollinen avustanne jo etukäteen.


Siirsin viestin tähän sopivampaan ketjuun. -Ylläpito