Olen nyt keskittynyt vain ja ainoastaan yhteen spottiin oikeastaan koko kauden kun elokuussa jo kuitenkin rupesi löytymään ihan hyviä määriä, spotti on todella lähellä ja hyvin vaikea uskoa että siellä kukaan muu käy. Tarkoitus on vähän tutkiskella puoliksi vakavissani tuota ko. spotin sielunelämää. Parin päivän välein, joskus peräkkäisinä päivinä olen sieltä alun vaatimattomampia havaintoja lukuunottamatta havainnut joka kerta 100-300 yksilöä.
Jännää on se että pitkähkön kuivemman kauden aikanakin itiöemiä tuli tasaiseen tahtiin lisää. Nyt parin sateisen päivän jälkeen kävin niin itiöemiä kyllä oli ns. normaali määrä mutta kieltämättä odotukset olivat paljon korkeammalla. Ei ahneuden tms. takia vaan ihan siksi että ajattelin sateen nostavan vielä enemmän itiöemiä. Heinä yms. kasvillisuus tosin on kyllä suhteellisen korkeaa joten kaikkien yksilöiden havaitseminen ilman hirmuista työtä kaivelemalla jokainen mätäs auki varmasti aiheuttaa sen että huomattava määrä itiöemiä jää havaitsematta. Esim. tänään löytyi mätäs jossa kasvavien yksilöiden lakit olivat aika tyypillisen kokoisia mutta jalat olivat lähemmäs 20cm pitkiä. Sieltä ne ovat kasvaneet määrätietoisesti ja puskeneet itsensä mättään läpi
Loppuviikosta taas sataa. Vaikea sanoa tai en osaa teorioida miten se lie vaikuttaa mutta päivän parin päästä voisi kyllä näkyä isojakin esiintymiä. Nyt olen jättänyt paljon enemmän pienempiä kasvamaan, vaikka kuitenkin selvästi ovat itiöitä jo laskeneet.
Tästä hommasta saa tosi paljon enemmän irti kun ottaa vähän erilaisen (tutkivan, tieteellisen) lähestymistavan spottiin, kuvaukseen jne. Ei ehkä täysin oikeassa ketjussa tämä postaus mutta empä tätä varten viitsinyt uuttakaan aloittaa