Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Maissi ja jyvätekniikat eivät lähde ollenkaan kolonisoitumaan?!?

Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
Taas näyttää siltä että popparit eivät ota rihmastoituakseen. Liotin 16h luomupoppareita, keitin n. 50 minuuttia kunnes puolet jyvistä olivat haljenneet, siitä siivilään vajaaksi puoleksi tunniksi 5min välein hieman sekoittaen. Jyvät rasiaan kun höyryäminen lakkasi, astiassa yhteensä n 1,5l. Rasian sulku huolellisesti teipillä ja kaasujenvaihtoreikään ruuvi jonka tiivistin silikonilla. Painekeittimessä 15psi yhteensä joku 4h, jonka jälkeen annoin jäähtyä pöydällä yön yli. Seuraavana päivänä ruuvin pikavaihto mikroporeteippiin, josta inokuloin ruiskulla noin 7ml nestettä 1,5l astiaan, jossa siis 1 printti per 20ml ruisku, ruiskusta jolla on onnistuneesti inokuloitu pf-tek kakku 1kk sitten ja säilytetty välissä jääkaapissa. Astia ollut kolonisoitumassa jääkaapin yläpuolella, jossa mitatusti lämpötila n.25c. Nyt viikon jälkeen ei mitään havaintoa mistään kasvustosta, purkki haisee mikropore reiän kautta pelkästään maissille.  Jyvät eivät ole mössööntyneet yhtään, eikä purkin pohjalla ole irtonaista vettä. Täytyy varmaan odottaa vielä vähintään viikko, vaikka mun kokemukset historiassa ovatkin että ensimmäiset merkit näkyvät viikon jälkeen jo selvästi. Hulluksihan tässä tulee jos homma ei lähde onnistumaan, sillä en aio lopettaa yrittämistä ennen kuin onnistun tässä. Saakeli kun mäkin olen lähipiiristä se kokenein kasvattaja, niin vaikea pyytää tutuilta apuakaan kun se on yleensä toisin päin.


Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
Kolmen viikon jälkeen tilanne edelleen sama; ei rihmastoa, ei hometta, ei bakteerin tuoksua. Pelkästään popparin tuoksu. Taitaa toivo olla menetetty rihmastoitumisen suhteen, luulisi että jotain olisi jo alkanut tapahtumaan...?


Poissa kamikami

    • Viestejä: 118
    • Karma: 45
    • Profiili
Kolmen viikon jälkeen tilanne edelleen sama; ei rihmastoa, ei hometta, ei bakteerin tuoksua. Pelkästään popparin tuoksu. Taitaa toivo olla menetetty rihmastoitumisen suhteen, luulisi että jotain olisi jo alkanut tapahtumaan...?

Ei tuo tuosta enää lähde jos ollut edes +15c lämpöä.
Kaura kolonisoituu alle 2vk valmiiksi toissijaiseen, uutta settiä tulemaan...


Poissa Maitaratti

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Sama riesa täälläkin :(... Kaikki valmistelut ja steriilitekniikka viimesenpäälle, 8 purkkia innokuloitu 3vk sitten, ruisjyvät liotettu 18h vedessä johon lisäsin elintarvikekipsiä ruokalusikallisen ja keitetty 15min, painekattilaan 20psi 1,5h, jäähtynyt yön yli, itse valmistamasta silikoniportista inokuloitu ja tulos; Ei mitään. Ei hometta, ei märkiä länttejä, ei smurffeja... Harmittaa niin vietävästi. Ei kai noissa ruohonjuuresta ostetuissa luomuruisjyvissä pitäisi mitään myrkkyjä olla mikä estäisi kasvuston?

Kahdesta eri ruiskusta vielä tein varmuudeksi. Tosin ruiskut tilasin suomalaisesta kauppapaikasta tuolla toisen netin puolella, noinkohan olisi sitten itiöissä vika..

Harmittaa vietävästi. Jos jollain sattuisi olemaan ylimääräinen (eloisa)itiöprintti, YV:llä voitaisiin vaikka jutella.


Poissa kamikami

    • Viestejä: 118
    • Karma: 45
    • Profiili
Sama riesa täälläkin :(... Kaikki valmistelut ja steriilitekniikka viimesenpäälle, 8 purkkia innokuloitu 3vk sitten, ruisjyvät liotettu 18h vedessä johon lisäsin elintarvikekipsiä ruokalusikallisen ja keitetty 15min, painekattilaan 20psi 1,5h, jäähtynyt yön yli, itse valmistamasta silikoniportista inokuloitu ja tulos; Ei mitään. Ei hometta, ei märkiä länttejä, ei smurffeja... Harmittaa niin vietävästi. Ei kai noissa ruohonjuuresta ostetuissa luomuruisjyvissä pitäisi mitään myrkkyjä olla mikä estäisi kasvuston?

Kahdesta eri ruiskusta vielä tein varmuudeksi. Tosin ruiskut tilasin suomalaisesta kauppapaikasta tuolla toisen netin puolella, noinkohan olisi sitten itiöissä vika..

Harmittaa vietävästi. Jos jollain sattuisi olemaan ylimääräinen (eloisa)itiöprintti, YV:llä voitaisiin vaikka jutella.

Onhan sul tuos joku ilmanvaihto? Mitä itiöt tykkää pakkasesta kun ainakin joskus oli juttuu ettei kestä pahemmin pakkasta vai onko jollain parempaa tietoa?


Poissa Maitaratti

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Ilmanvaihdosta vastaa muutamat naulalla lyödyt reijät metallikanteen jotka peitetty mikrokuitupölynimuripussista rakennetulla suodattimella. Testasin vielä että kyllä siitä ilma läpi kulkee.

No, kokeilen jäljellä olevilla ruiskuilla mikälaista eloa saan LChen ja jos ei sekään osoita elon merkkejä niin aloitan uusilla itiöillä alusta.



Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
No nyt tapahtuu, nimittäin viime viikolla rasiaan alkoi ilmestymään hometta. Aika hyvin on painekeitin tehnyt tehtävänsä kun vasta kahden kuukauden jälkeen ilmestyi ensimmäiset homeet tai bakteerit. Koko homma masentaa edelleen niin paljon, että en ole jaksanut yrittää uudelleen. Lähimpään kaurakauppaan on sen verran matkaa, että en ole vielä tehnyt hankintamatkaa, sen sijaan hain lähikaupasta tummaa täysjyväriisijauhoa neljä pakettia :D :D Hieman luovutuksen makua ilmassa... Onnistuukohan näillä keleillä enää rihmastoituminen / kasvattelu hyvin? Jostain muistan lukeneeni että näihin aikoihin ilma on niin täynnä pienhiukkasia, että kasvattelu kannattaa ajoittaa toiseen ajankohtaan.


Poissa kamikami

    • Viestejä: 118
    • Karma: 45
    • Profiili
Hyvin tuntuis onnistuvan näil keleillä et uutta kehiin, pf tek on kyl varma mut kyl rehukauran kaa menny 100% onnistumisella


Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
Mä törmäsin netissä ohjeisiin, miten saada kuivuneet itiöprintit uudelleen aktiiviseksi. Ohjeissa itiöruisku paineistettiin tulppaamalla ruisku ja vetämällä kuminauha sen ympäri niin, että se neste oli jatkuvan paineen alla. Tästä hätkähtäneenä aloin kyseenalaistamaan mun käsitystä siitä, että oikein säilytettynä itiöprintit säilyvät vuosia (ikuisuuden).

Päädyin tekemään uudet ruiskut niin, että laitoin niihin kaikki mun saman lajin printit kerralla, toivoen että edes yksi olisi itämiskykyinen. Ja ongelmani oli ratkaistu.

Jos täällä joku osallistuu humy:n hallinnointiin, niin ehkä sinne kannattaisi lisätä tarkennus, että itiöprinttien säilyvyys heikkenee jo vuoden jälkeen, sillä tämä oli se käsitys mihin mä törmäsin shroomeryssä asiaa tutkiessani. Ja ehkä myös sen kuivuneiden printtien revitalisoinnin paineen alla, joskin sen onnistumisprosentti oli vaihteleva.


Poissa Matias

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 691
    • Karma: 149
    • Profiili
Jos täällä joku osallistuu humy:n hallinnointiin, niin ehkä sinne kannattaisi lisätä tarkennus, että itiöprinttien säilyvyys heikkenee jo vuoden jälkeen, sillä tämä oli se käsitys mihin mä törmäsin shroomeryssä asiaa tutkiessani.

Itämiskyky ei todellakaan heikkene merkittävästi noin lyhyessä ajassa vaan säilyvyys on vähintäänkin monia vuosia kun printit säilötään asianmukaisesti.

Mä törmäsin netissä ohjeisiin, miten saada kuivuneet itiöprintit uudelleen aktiiviseksi. Ohjeissa itiöruisku paineistettiin tulppaamalla ruisku ja vetämällä kuminauha sen ympäri niin, että se neste oli jatkuvan paineen alla.

Mihin tämän toimivuus väitetysti perustuu ja onko tehosta mitään oikeita todisteita?


Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
No oli miten oli, niin mulla itivät todella huonosti oikein säilötyt printit, joiden ikä oli 2-7v, ja ratkaisuna oli käyttää yhden lajikkeen kaikki printit kerralla, toivoen että edes joku niistä on itämiskykyinen. Onneksi se toimi.

Ja en nyt kuitenkaan hatustani heittänyt tuota paineella nesteyttämistä, alla olevasta linkistä pääset asian tutkimisessa alkuun.

https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/15383615/fpart/1/vc/1


Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
Ja siis HuMy ver1.8 lukee tällä hetkellä sanatarkasti alla oleva, joka mun mielestä on vähintäänkin harhaanjohtava. Kyllä siihen olisi hyvä lisätä maininta, vaikka sitten varovaisen puoleisesti, että monella saattaa tulla ongelmia itävyyden kanssa 5 vuoden säilömisen jälkeen. Toi nykyinen versio saa ajattelemaan pyramideja (=ikuisuus) ja todellisuudessa ainakin muutamien vuosien jälkeen asian kanssa voi olla ongelmia, etenkin jos säilytyksessä on käynyt jokin virhe. Mun kohdalla asia johti melkoiseen tuskailuun harrastuksen parissa, aivan turhaan.

"Itiöt säilyvät parhaiten viileässä, pimeässä ja kuivassa ympäristössä. Ne voivat säilyä elinvoimaisena hyvinkin pitkiä aikoja. Vaikka homeitiöt ovatkin hieman eri asia, arkeologit ovat onnistuneet ottaamaan näytteitä Egyptiläisten hautojen katoista ja kasvattamaan onnistuneesti niistä vihreää hometta - haudoista, jotka ovat olleet suljettuna yli 2000 vuotta! Itiöt eivät kuole kerralla, vaan itävyysprosentti laskee ajan kuluessa pikkuhiljaa. Vaikka itävyys tippuisi 1 prosenttiin, 1 prosentti miljoonista itiöistä on melko suuri määrä."


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Ei kai noissa ruohonjuuresta ostetuissa luomuruisjyvissä pitäisi mitään myrkkyjä olla mikä estäisi kasvuston?

Vanha ketju, mutta vastaan tähän kuitenkin. Ruohonjuuren luomuruisjyvät ovat hyviä. Ruokakaupan täysjyvät ovat usein kuorittuja tai esikeitettyjä. Niillä on syntynyt lähinnä hometta.


Poissa Enteogeeni

    • Viestejä: 64
    • Karma: 6
    • Profiili
Seuraavana päivänä ruuvin pikavaihto mikroporeteippiin, josta inokuloin ruiskulla noin 7ml nestettä 1,5l astiaan, jossa siis 1 printti per 20ml ruisku, ruiskusta jolla on onnistuneesti inokuloitu pf-tek kakku 1kk sitten ja säilytetty välissä jääkaapissa.

Ei välttämättä selitä ilmiötä, mutta pisti silmään tämä kohta eli inokulointi mikroporeteipin läpi. Silikoniakin olit käyttänyt, mutta ilmeisesti et inokulointiporttiin. Teipit voi laittaa valmiiksi paikalleen jo ennen sterilointia.


Poissa TankMan

    • Viestejä: 24
    • Karma: -1
    • Profiili
Joo, inokuloin teippien läpi, olen tehnyt sitä jo vuodesta 2013 ja se ei ole ollut ongelma. Tietty siinäkin on hyvä alkoholilla kostuttaa teippi, jotta siitä mahdollisesti irtoavilla palasilla ei kuljeta epäpuhtauksia steriloituun tilaan. Nyt kun tosiaan tajusin, että itiöprinttien itämiskyky oli laskenut syystä taikka toisesta, niin kaikki purkit ovat itäneet hyvin ja mitään kontaminaatio-ongelmia ei inkubaation aikana ole ollut.