Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Kasvualusta terrassa 2 vk - ei pinnejä?

Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Siirsin 2 vk sitten kolonisoituneen kasvualustan SG-terraan. Pinnejä ei näy, eikä edes hyphal knotteja (pinnien esiasteita). Olenko vain kärsimätön, vai onko jotain mitä voin tehdä pinnauksen aikaistamiseksi?

Kasvualusta näyttää aavistuksen kuivalta - en suorittanut sille nesteytystä, sillä HuMykossa kerrottiin, ettei se ole tarpeellista. En ole suihkuttanut siihen vettä, sillä mykologiwikit neuvovat välttämään suoraa kontaktia kontaminaatioiden välttämiseksi. Perliittiä suihkutan vedellä 4 x päivässä ja tuuletan terraariota sen kannella x 4/d. Kasvualustassa käytin kipsiä (askartelukipsiä, josta tein ensin valoksen, jonka mursin) + vermikuliittia + kookoskuitua asianmukaisilla pästeröinneillä ja puristin nesteen toissijaisesta kasvualustasta kosteahkoksi, kuten oppaassa neuvottiin. Toissijaisen ja ensisijaisen yhdistetty kasvualusta kolonisoitui 3 viikkoa. Kaiken tulisi olla tip-top, mutta mitään ei tapahdu. Voiko olla, ettei kasvualusta ole kolonisoitunut kokonaan? Päältä näyttäisi olevan valkoisen rihmaston peitossa, mitä nyt vermikuliitti kiiltää aavistuksen alta.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Vaikuttaa että olet tehnyt kaiken aivan oikein. Ei ole kuitenkaan mitenkään ihmeellistä että menee muutama viikko ennen kuin pinnejä alkaa ilmestymään. Odottelisin vielä ihan rauhassa ja jatkaisin kuvailemallasi tavalla terran hoitoa.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Vaikuttaa että olet tehnyt kaiken aivan oikein. Ei ole kuitenkaan mitenkään ihmeellistä että menee muutama viikko ennen kuin pinnejä alkaa ilmestymään. Odottelisin vielä ihan rauhassa ja jatkaisin kuvailemallasi tavalla terran hoitoa.

Kiitos vastauksesta, ei kai tässä auta kuin odotella. Tuli käytännön puolen kysymyksiä mieleen tuosta SG-terrasta ja kasvuolosuhteista yleensä.

Mitä käytätte SG-terran alapuolella, ettei vesi pilaa hyllyä tai jää muuten märehtymään? Itselläni on pari pyyhettä päällekkäin + päällä sanomalehtiä, mutta jos sattuu laittamaan reippaammin vettä perliittiin, niin pohjarei'istä valuva vesi kastelee ne alimmatkin pyyhkeet. Pieni riesa, että joutuu nuo vaihtamaan muutaman päivän välein.

Kun siirrän seuraavan kasvualustan terraan, niin molemmat kasvualustat tulevat viemään valtaosan pinta-alasta, joka tarkoittaa sitä että perliittiä näkyy vähemmän. Onko tällä merkitystä ilmankosteuden ylläpidon kanssa?

Luin Shroomerystä, että SG terroille olisi hyvä olla oskiloiva tuuletin sekä huoneeseen että kaappiin terran alapuolelle imemään huoneesta tuoretta ilmaa kaappiin. Ongelmana on, että tuuletin kuivattaa terraa aika reippaasti. Onko parempi jättää tuuletin kaapista kokonaan pois? Korkea ilmankosteus + tuore ilma tuntuu olevan sellainen paradoksi, että on hankalaa löytää tähän jotakin tyydyttävää ratkaisua.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Itse olen ratkaissut tuon valumavesiongelman siten että en ole rei`ittänyt pohjaa ollenkaan. En myöskään käytä kaapissani minkäänlaisia tuulettimia. Hyvin on toiminut. Terraa suihkutellessani suihkuttelen myös laatikon seinämiä kosteaksi. Sen olen huomannut että jos perliitti pääsee pohjalla aivan kuivaksi, tahtoo ilmankosteuden pitäminen riittävän korkealla olla vaikeaa.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa Diogenes

    • Viestejä: 143
    • Karma: 16
    • Profiili
Itse olen ratkaissut tuon valumavesiongelman siten että en ole rei`ittänyt pohjaa ollenkaan. En myöskään käytä kaapissani minkäänlaisia tuulettimia. Hyvin on toiminut. Terraa suihkutellessani suihkuttelen myös laatikon seinämiä kosteaksi. Sen olen huomannut että jos perliitti pääsee pohjalla aivan kuivaksi, tahtoo ilmankosteuden pitäminen riittävän korkealla olla vaikeaa.

Ratkaisin tuon ongelman vuoraamalla kaapin hyllyn jätesäkillä. Muovi hylkii vettä, joten sanomalehtiä tai pyyhkeitä ei enää tarvita. Ehtii myös hyvin kuivua kasteluiden välissä.

Olen käsittänyt, että mekanismi millä SG toimii perustuu painedifferentiaaliin ja siksi pohjarei'ille on tarve jotta se toimii oikein. Mutta jos homma toimii muutenkin, niin turha kai sitä on ehjää korjata. Tässä selitettynä englanniksi:

"The holes allow natural currents of air to travel from areas of high pressure to areas of low pressure which keeps fresh air circulating throughout the grow chamber.

In a nut shell, a pressure differential is created by placing  a 4″ to 7″ layer of saturated well drained perlite at the bottom of the terrarium.

The slightly warmer air above the perlite results in a pressure gradient that causes air to flow from the bottom of the terrarium up through the moist perlite, drawing in moisture and humidifying the terrarium while exhausting excess CO2 out of the top. Because a shotgun terrarium has holes on the bottom it must be raised off the ground to work properly.

The only real drawback if you even want to call it that is the need to mist and fan your terrarium at least once every 12 hours (4-6 times a day is optimal but not necessary). While many people have attempted to modify the original shotgun terrarium design with fans, humidifiers and or foggers. Nothing has worked better than an otherwise properly constructed shotgun fruiting chamber."

http://gamerchronic.com/magic-mushrooms/terrarium/

Nyt aamulla terraa hoitaessa tuli havaittua jo ensimmäinen (ja valtava) pinni. :) Hyphal knottejakin näyttää muodostuneen tiheään. Jos jollekin toiselle on tästä on apua, niin joskus kärsivällisyys ja aika on vain se mitä tarvitaan.
The awareness of luminous emptiness in all things is the radiant dawn of the stainless peace.