En nyt muista, olenko kirjoittanut tästä forumille aiemmin, mutta tuli mieleen jatkaa keskustelua tästä aiheesta. Sori jos tulee toistoa aiemmasta.
Aiheen vastauksissa on puhuttu paljon henkisyydestä ja siitä, miten psykedeelikokemus itsessään jättää mieleen avoimia kysymyksiä tai kaipuuta tripille ja luo sitä kautta surumielisyyttä. Minulla on kokemuksia, jotka yhdistän suoremmin sienien fysiologisiin vaikutuksiin ja niiden seurauksiin aivokemiassa. En muista koskaan olleeni surumielinen seuraavana päivänä sienien syönnin jälkeen - sen sijaan vaivun herkästi masennukseen välittömästi laskuissa.
Minulla on noin yleisestikin ottaen diagnosoituna sekamuotoinen masennus- ja ahdistushäiriö, ja epäilen tuntemuksieni perusteella, että sienet saattavat laukaista jollakin mekanismilla suoraan tuota masennuspuolta. Onko se sitten serotoniinijärjestelmän sorkkiminen tai jokin muu aivokemian tasapainon järkkyminen, en tiedä. Tripin jälkeinen, välittömästi nouseva masennus ei edes tapahdu luotettavasti joka kerta, mutta siihen vaikuttanevat lukemattomat muutkin syyt. Joka tapauksessa kyse on siis todella _masennuksesta_, joka pysäyttää kaiken normaalin tuntemisen ja tuhoaa maailmankuvasta hyvät asiat. Ei siis mistään epämääräisestä alakulosta tai surumielisyydestä, niidenkään merkitystä väheksymättä.
Olen sellainen luonne, että yleisesti ottaen käytän lääkkeitä vain tarpeeseen, mutta olen oppinut, että henkisen puolen oirehdinta on usein niin vakavaa, että lähden lääkitsemään sitä kohtalaisen herkästi. Ahdistusoireita joudun aika usein helpottamaan rauhoittavilla, muuten vajoaisin nopeasti tilaan, jossa masennuksen ja ahdistuksen vuorottelu lamaa minut kokonaan aiheuttaen tuskaisia ja itsetuhoisia tuntemuksia. Ns. normaalitapauksissa rauhoittavista on hyötyä vaihtelevasti, joskus ne pysäyttävät alkavan paskan vaiheen kokonaan, joskus ne vain lievittävät pahinta oloa jättäen kuitenkin "olot" päälle vielä jossain määrin.
Sienten jälkeiseen masennukseen bentsot tuntuvat kuitenkin tepsivän aivan järjettömällä intensiteetillä. Jos laskuissa tulee masennus esiin, siihen otettu rauhoittava kääntää tilanteen aivan päälaelleen. Kunhan nappi alkaa vaikuttamaan, niin yhtäkkiä kaikki on täynnä mahdollisuuksia ja velatkin muuttuvat saataviksi. Tunteettomuus ja tyhjyys korvautuu onnella ja täyttymyksellä - ja nämä eivät ole mitään rauhoittavien normaalivaikutuksia. Normaalisti lääkkeet eivät tuo onnea, vaan korkeintaan torjuvat pahimman ahdistuksen.
En suosittele kenellekään yleisesti ottaen masennuksen lääkitsemistä bentsoilla, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan, jos jollakulla toisella on samanlaisia tripin jälkeisen masennuksen ylösalaisin kääntäviä kokemuksia. Rauhoittavista tai muista asioista.